@article { author = {Aghabararnia Goudarzi, Jafar and Gharasou, Maryam}, title = {The Process of Acculturation in Kojour music}, journal = {Iranian Journal of Anthropological Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {143-159}, year = {2018}, publisher = {Faculty of Social Sciences, University of Tehran}, issn = {2251-8193}, eissn = {2251-8193}, doi = {10.22059/ijar.2018.70512}, abstract = {This article aims to analyze the process of acculturation in music of Kojour district in Mazandaran province. Since the Safavid period, different ethnic groups have migrated to Kojour; their encounters and interactions over the years have led to emergence of two groups of "Gil" and "Eel", which after centuries of conflicts, have turned into mixed cultures. Since musical acculturation can be studied alongside other social and cultural changes of ethnic groups, authors of this article have analyzed this process in the music of Kojour according to concepts of "syncretism" and "substitution". The research is an ethnomusicological study and data have been gathered by interviewing with well-informed people about Kojour music and recording musical pieces. Field data have been analyzed by comparing melodies based on the acculturation process. Findings show that presence of different migrant groups in Kojour district since centuries ago and the interaction of their cultures have led to a cultural integration and it has deeply influenced the music of this district as an important cultural component.}, keywords = {Music of Kojour,Acculturation,Ethnomusicology,Syncretism,Substitution,Gil and Eel,Mazandaran}, title_fa = {فرآیند فرهنگ‌پذیری در موسیقی کُجور}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی موسیقی منطقۀ کجور در استان مازندران می‌پردازد؛ منطقه‌ای که در چند برهۀ مختلف از تاریخ، به ویژه از دوره صفویه به بعد، میزبان اقوام مهاجر با فرهنگ‌های متفاوتی بوده است. رویارویی اقوام و گروه‌های مختلف در این منطقه، دو گروهِ فرهنگی «ایل» و «گیل» را به وجود آورده که در حال حاضر پس از چند قرن تقابل، به شکل ترکیبی و درهم‌تنیده تبدیل شده‌اند. فرهنگ‌پذیری موسیقایی اقوام مختلف از یکدیگر، در کنار سایر تحولات اجتماعی و فرهنگی آنها، همواره قابل مطالعه است. با توجه به اهمیت و تحلیل این پدیده، فرآیند فرهنگ‌پذیری در موسیقی کجور بر اساس روند «تلفیق» و «جانشینی» عناصر موسیقی چند فرهنگ متفاوت در یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش از نوع موسیقی‌شناسی قومی است و داده‌ها بر پایۀ کار میدانی و حضور در محل و انجام گفت‌وگو و ضبط موسیقی گردآوری شده‌اند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد رویارویی فرهنگ‌های مختلف در این منطقه، تأثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر و تلفیق عناصر فرهنگی در طی زمان، به نوعی یکپارچگی فرهنگی انجامیده و موسیقی نیز به عنوان یکی از ارکان فرهنگ، از این جریان مستثنا نبوده است.}, keywords_fa = {ایل و گیل,فرهنگ‌پذیری,فرهنگ مازندران,‌موسیقی‌شناسی قومی,موسیقی کجور}, url = {https://ijar.ut.ac.ir/article_70512.html}, eprint = {https://ijar.ut.ac.ir/article_70512_f4f32d97a7b45e668cabf7f1a2a2f98d.pdf} }