دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81936220160922The Turkmen Guardian of Sharake Ekbatanبررسی مشکلات پیش روی مهاجران ترکمن در تهران (مطالعه موردی: نگهبانان شاغل در شهرک اکباتان)7266183710.22059/ijar.2016.61837FAمنیژهمقصودیگروه انسانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانزهرافرضی زادهگروه برنامه ریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20170606Because of the lack of activities and hard condition of life, there are many immigrants from rural area to the city especially to the Capital. They migrate with their family. In recent years some Turkmen with their family migrated to the big cities especially to Tehran. There exist some Strength, Weakness, Opportunity, and Thread for people who migrate. In this research which based on one of the qualitative research method –SWOT - we focus on Strength, Weakness, and Opportunity of the Turkmen family in Shahrake Ekbatan. Data have been collected by observation, participant observation and semi structure interview with 9 men and Turkmen women. All the data have been analyzed by thematic analysis. Based on data we concluded that there are some opportunities in family and relation with other Turkmen and at the same time there encounter with some problem in their activities. برخی روستاییان به منظور اشتغال و بهبود وضعیت خود و خانواده معمولاً از زادگاهشان به مناطق شهری به ویژه تهران مهاجرت میکنند تا برای آنها امکان کسب درآمد و پیشرفت در مقایسه با روستا فراهم شود. ترکمنها یکی از اقوام مهاجر ساکن در تهران هستند که به صورت فردی یا همراه با خانواده برای بهبود وضعیت اقتصادی مهاجرت کردهاند. طبیعتاً افراد مهاجر، در جامعه مقصد با مشکلاتی روبهرو هستند. در پژوهش حاضر با روش کیفی مشکلات پیشروی نگهبانان ترکمن و خانوادههایشان در شهرک اکباتان بررسی شده است. دادههای مورد نیاز با روش مشاهده و مصاحبه نیمهسازمانیافته با 9 نفر از مردان و زنان ترکمن جمعآوری شده و روش تحلیل موضوعی برای تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس یافتههای پژوهش، ترکمنهای مقیم شهرک اکباتان در حوزه روابط و تعاملات خانوادگی و فامیلی، روابط با ترکمنها و سایر اقوام مقیم در شهرک اکباتان، و نیز در حوزه شغلی با مشکلاتی مواجه هستند. عدم امکان حضور همه اعضای خانواده در کنار نگهبان، محدودیت فضای محل زندگی و شرایط نامساعد آن، عدم امکان خروج زن ترکمن از منزل در صورت نبود همسر در روستا، دلتنگی اعضای خانواده، تعاملات محدود با اعضای جامعه میزبان به دلیل زبان و پوشش متفاوت، درآمد کم، فقدان احساس امنیت شغلی و عدم برخورداری از بیمه برخی از مسائل است. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81936220160922Children in the City: Study of the Spatial Structure of Housing and City in Relation to the childhood's culture in Tehran's 11th Districtکودکان در شهر: بررسی ساختار فضایی مسکن و شهر در ارتباط با فرهنگ کودکی در منطقه یازده تهران27486183810.22059/ijar.2016.61838FAمریمارمغانگروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانناهیدعبدلیکارشناسی ارشد انسانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20170606Children as the residents of urban space are an important part of the urban society and also the neglected social group in Tehran. <br />In order to consider the various aspects of children’s perception and life in urban and residential spaces, this paper aims to present the results of the study on children’s participation in connection with the housing and city to aware socio-cultural researchers and urban managers and planners of a large community of small people. <br />For this purpose, with a constructivist approach, children are known as social activists who have a mental and real perception of their needs in an urban society and can define their position in the urban community and react to unpleasant environmental and physical factors. <br />In this research the study of documents, urban spaces and residential buildings of Tehran's 11th district has been done compared with the qualitative data derived from the results of observation, unstructured interviews, reviewing the children’s paintings and writings using the cluster sampling method and the qualitative content analysis method. This matter indicates that to have a healthy and dynamic society, it is essential to expand the public domain in the city and create a private space in the house for the children. <br />The desirable city for the children is a space which provides their maximum physical and mental needs; childhood culture and individuality is represented in the private space and provides them social interaction and participation, access to the municipal facilities as well as a sense of peace and security in the public space. Children’s consideration of urban and architecture spaces involves various physical, mental and behavioral aspects which they have frequently pointed in their paintings and interviews.کودکان، به عنوان زیستکنندگان فضای شهری، بخش مهمی از جامعه و همچنین گروه اجتماعی نادیده گرفتهشده در شهر تهران هستند. به منظور در نظر گرفتن جنبههای متنوع درک و زیست کودکان در فضای مسکونی و شهری، این مقاله سعی دارد تا با ارائه نتایج حاصل از بررسی مشارکت کودکان در ارتباط با مسکن و شهر، محققان اجتماعی- فرهنگی و مدیران و برنامهریزان شهری را متوجه جامعهای بزرگ از انسانهایی کوچک سازد. برای این منظور با رویکردی برساختی، کودکان به عنوان کنشگران اجتماعی شناخته میشوند که درکی ذهنی و واقعی از نیازهای خود در یک جامعهی شهری دارند؛ میتوانند موقعیت خود را در جامعهی شهری تعریف کنند و نسبت به عوامل محیطی و کالبدی ناخوشایند واکنش نشان دهند. بررسی اسناد بالادست و کالبد مسکونی و شهری منطقه یازده تهران در مقایسه با دادههای کیفی حاصل از نتایج مشاهده، مصاحبه غیرساختمند، بررسی متن و نقاشی کودکان با روش نمونهگیری خوشهای و بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی ما را به این مهم میرساند که برای داشتن جامعهای سالم و پویا گسترش عرصه عمومی در شهر و ایجاد فضای کاملاً خصوصی برای کودکان در خانه امری ضروری است. شهر مطلوب کودکان فضایی است که حداکثر نیازهای جسمی و روانی آنان را تأمین میکند؛ فرهنگ دوران کودکی و فردیت در فضای خصوصی بازنمایی میشود و تعامل و مشارکت اجتماعی، دسترسی به امکانات شهری، احساس آرامش و امنیت در فضای عمومی گسترده را فراهم میآورد. ملاحظات کودکان از فضای معماری و شهری، جنبههای مختلف کالبدی، ذهنی و رفتاری آن را شامل میشود که بارها در مصاحبهها و نقاشیها به آن اشاره کردهاند.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81936220160922Section 3, Room 5:
Sensory Community of Pain in a Hospital in Tabriz: Ethnography without Movementبخش 3، اتاق 5: اجتماع حسی درد در بیمارستانی در تبریز: مردمنگاری بدون حرکت49676183910.22059/ijar.2016.61839FAاصغرایزدی جیراناستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزJournal Article20170606Medical anthropology of the sensations considers the experience of pain on individuals and groups with a special focus on sensory perceptions to show that pain and the way of its experience is a something between biology and society. This paper is a description about the pain of ethnographer and four patients in a hospital in Tabriz. Leg breaking of the ethnographer, ideally, enabled him to become a native among the natives of the hospital: ethnographer/patient. Five day hospitalization and surgery experience of all five patients show that pain conceptualized and sensed differently, based on socio-cultural and personal contexts: from fatalism to agency and from perplexity to becoming self. Five patients in room 5 in section 3, have formed a sensory community of pain. Based on the lived experiences, some analytical concepts were developed: pain culture, <em>dardmandi</em>, <em>hesbandi</em>, sensory philosophies, horizontal world, horizontal body, sensory community of pain, and <em>dardnegari</em> or pain-graphy. Writing with pain and about pains is a scientific and humanistic commitment of anthropology.انسانشناسی پزشکی حسها تجربه درد را با محوریت بخشیدن به ادراکات حسی در بین افراد و گروههای مختلف بررسی میکند تا نشان دهد که درد و به ویژه شیوه تجربه آن چیزی است بین جسم و جامعه. این مقاله شرح درد مردمنگار و چهار بیمار دیگر در بیمارستانی در شهر تبریز است. شکسته شدن پای مردمنگار باعث شد تا وی بتواند به آرمانیترین شکل ممکن تبدیل به یک بومی در میان بومیان بیمارستان مخصوص شکستگی استخوان شود: مردمنگار / بیمار. پنج روز بستری و تجربه عمل جراحی در بین پنج بیمار نشان داد که درد بر اساس بسترهای اجتماعی، فرهنگی و شخصی به شیوههای متنوعی توسط بیماران، همراهان و اطرافیان آنها مفهومبندی و حسبندی میشود: از تقدیر تا عاملیت و از سرگشتگی تا خودیابی. با گرد هم آمدن چند بیمار در اتاق شماره 5 بخش 3، اجتماع حسی درد تشکیل شده بود. کوشیدهام تجارب زیسته بنیاد ساخته شدن مفاهیم تحلیلی جدیدی همچون فرهنگ درد، دردمندی، حسبندی، فلسفههای حسی، جهان افقی، بدن افقی، اجتماع حسی درد و دردنگاری باشند. همانطور که درد، جهان شخص را دگرگون میکند، این تجربه مردمنگاری هم دو دگرگونی اساسی در جهان حرفهای من به وجود آورد: اول، گرایش به شیوه نوشتار مردمنگارانه به سوی داستانگویی از تجارب زیسته؛ دوم، رویش علاقهام به دردها و رنجهای اجتماعی. با درد و درباره درد نوشتن وظیفه علمی و انسانی رشته انسانشناسی است.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81936220160922patterns of displacement and migration of Bam after earthquakeالگوهای جابهجایی و مهاجرت ساکنان شهرستان بم پس از زلزله69916184410.22059/ijar.2016.61844FAعمرانگاراژیانگروه باستانشناسی دانشگاه نیشابور/ معاون اداری و مالیلیلاپاپلی یزدیfreie universitat BerlinالههعلیخانیپژوهشگرJournal Article20170606On December 26th 2003, an earthquake in Bam, southeastern Iran resulted in an estimated death toll of 40,000. This article suggests that post-disaster population replacement practices provide alternative avenues for research, notably the changes in migration and population replacement patterns, and the social and cultural structures associated with population structure. This article is the result of ethnoarchaeological research conducted on Bam city and its satellites, at intervals of 6, 17 and 32 months after the earthquake. The post-disaster population changes patterns are compared with those patterns prior to the disaster. We hope to demonstrate that the patterns present can be used to interpret population replacement and migration under conditions such as natural disasters in archaeological contexts. It should be noticed that archaeological data are completely mute and this is the archaeologist interpretation that make them meaningful. in this article , the suggested patterns and models are useful to interpret and explain the data from archaeological dead context according to the absence of agents to realize the processes which have formed the social and cultural structures. زلزله 26 دی ماه 1382 در بم تلفاتی حدود 40000 نفر و 30000 زخمی در پی داشت. در روزهای پس از فاجعه علاوه بر مرگ بیش از نیمی از ساکنان شهر، تغییرات جمعیتی دیگری مانند جابهجایی مکان زندگی و مهاجرت نیز به وقوع پیوست؛ تغییراتی که توسط پژوهشگران قوم باستانشناسی فاجعه به تناوب 6، 17 و 32 ماه پس از زلزله بررسی و مستندسازی شد. بر اساس دادههای کمی و آماری این بررسیها، الگوهای تغییرات جمعیتی و در پی آن تغییرات ساختاری، طبقات جمعیت و فرهنگی استخراج و مورد بررسی و مقایسه با الگوهای پیش از فاجعه قرار گرفت. مقاله حاضر علاوه بر ارائه اطلاعات بررسی تغییرات جمعیت پس از زلزله به ارائه راهکارهای استفاده از الگوهای آن در تفسیر مواد فرهنگی حاصل از کاوش و بررسی در زمینه باستانشناسی میپردازد. لازم به ذکر است که تغییرات جمعیتی به ویژه در شرایط بحران، تأثیر به سزایی در ساختارهای فرهنگی و اجتماعی در فرایندی دراز مدت دارد و از این رو استخراج و استفاده از الگوهای قوم باستانشناسی تغییرات جمعیت ارزیابی تفاسیر زمینه مرده در شرایط غایب بودن عامل انسانی و مرده بودن زمینه را برای باستان شناسان امکانپذیر میکند. از سوی دیگر این الگوها به دلیل قابلیت آزمون در مکانها و زمانهای مختلف امکان کاربری در ستادهای بحران در جهت کاهش هزینههای کوتاه مدت فاجعه را دارند.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81936220160922Kourosh Mall : an Ethnoghraphic Analysisتهران در محاصره سرمایهداری: مطالعه موردی مجتمع تجاری، فرهنگی، تفریحی کوروش931136185010.22059/ijar.2016.61850FAاحمدنادریدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0001-5266-8094شیرینحسینیکارشناس ارشد انسان شناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20170606This ethnographic research is trying to narrate the story of changes from traditional Tehran to the contemporary image of this city by field work around one of the recent symbols of it, Kourosh Mall, relying on interpretive anthropology. The interpretive anthropology defines the culture as the collection of meanings that interprets through symbols and icons and tries to clarifying what is going on the field by analyzing the events and finding the symbols. Commercial, recreational and cultural complex, Kourosh, has over 500 commercial units, 14 movie theaters (the biggest cinematic Campus in Iran), amusement parks, restaurants and coffee shops and it’s one of the largest and most famous commercial centers in the country which is located in the 5th District of Tehran. This narration addressed viewpoint of investors and managers that built Kourosh mall and the image of the city that they want to build. This narration also demonstrates the impact of this symbol on the life style of mall’s shopkeepers, residents and local business owners by analyzing the mall’s happenings and the stories of that people. changes in Tehran’s image,satisfaction and obviously senseations is narrated by interview with key informants and pariticpant-observation.این پژوهش مردمنگارانه سعی دارد با تکیه بر انسانشناسی تفسیری روایتی از چگونگی شکلگیری تصویر شهر تهران معاصر از طریق کار میدانی در یکی از نمادهای اخیر آن، کوروش مال ارائه دهد. انسانشناسی تفسیری فرهنگ را مجموعهای از معانی میداند که از خلال نمادها تفسیر میشود و از طریق تجزیه و تحلیل رویدادها و دسترسی به نشانهها سعی در روشن کردن آن چیزی دارد که در میدان میگذرد. مجتمع تجاری، تفریحی، فرهنگی کورش با بیش از 500 واحد تجاری، 14 سالن سینما، شهربازی، رستوران و کافیشاپ از بزرگترین و بهنامترین مراکز تجاری کشور در منطقه 5 شهرداری تهران واقع شده است. این روایت مردمنگارانه به دیدگاه سرمایهداران و سیاستگذاران سازنده مجتمع کورش ، مصرفکنندگان فضا و خدمات آن و تصویری شکلگرفته از از تهران با محوریت این گونه مجتمعها میپردازد. پژوهش با استفاده از فنون مصاحبه با اطلاعرسانان و مشاهده مشارکتی تلاش میکند تا فرآیند ساخت و ایجاد رضایت برای مردم و بدیهی انگاشتن این فرآیند را توصیف کند.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81936220160922A Study of the Possibility of Redevelopment of Urban Brown Fields Based on Community Needs
(Case Study: Brickworks of District 19, Tehran)مطالعه امکان بازتوسعه زمینهای قهوهای شهری بر مبنای نیازهای اجتماع محلی (مطالعه موردی کورهپزخانههای منطقه 19 شهر تهران)1151336194210.22059/ijar.2016.61942FAروح الهنصرتیگروه انسانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران0003-0006-8723-4532Journal Article20170617The main aim of the present study is the optimal use of urban brownfields in framework of sustainable urban development. In the present study the brickworks located in district 19 of Tehran City have been studied as brownfields. The brownfield expression is used in defining the urban spaces with previous industrial or service application, currently having negative social and environmental impacts as dilapidated space. In the framework of applied anthropology The central question is Can I use this opportunity to respond to the needs of the urban community? Is it possible to redevelopment of brown field based on the views of different interest groups? To address these questions, attempt has been made -through filed study and adopting a multidisciplinary approach .the brickworks' organizing possibility is investigated in five axes of social, environmental, economical, Traffic issues, Urban fabric and suitable solutions are provided. هدف مقاله حاضر مطالعه امکان بازتوسعه زمینهای قهوهای در شهر از منظر توسعه پایدار شهری است. در پژوهش حاضر کورهپزخانههای منطقه 19 شهر تهران به عنوان زمینهای قهوهای مورد مطالعه قرار گرفته است. اصطلاح زمینهای قهوهای در تعریف فضاهایی به کار میرود که قبلاً دارای کاربری صنعتی یا خدماتی بوده و در حال حاضر فاقد کارکرد صنعتی و خدماتی است و به عنوان فضای مخروبه دارای اثرات منفی اجتماعی و زیستمحیطی است. از منظر انسانشناسی کاربردی پرسشهای محوری این است که آیا میتوان از این فضاها برای ارائه خدمات مورد نیاز اعضای اجتماع محلی کم برخوردار استفاده کرد؟ امکان ساماندهی این زمینهای قهوهای بر مبنای دیدگاه گروههای ذینفع مختلف میسر است؟ برای پاسخ به این پرسشها تلاش شده است از طریق مطالعه میدانی و مصاحبه با مالکین، ساکنین، شورایاران و کارشناسان شهری اطلاعات جمعآوری و به روش توصیفی و تحلیلی ارائه شود. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد علیرغم وجود تنگناها و موانع در مسیر ساماندهی کورهپزخانهها، امکان ساماندهی آنها به نفع اجتماع محلی فراهم است.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81936220160922Emigrant Afghan Women and Home-Returning Challenges
(Case Study: Afghan Emigrant Women Residing in the City of Mashhad)زنان افغان مهاجر و چالشهای بازگشت به وطن (مطالعه موردی: زنان مهاجر افغان ساکن شهر مشهد)1351556194310.22059/ijar.2016.61943FAفرزانهسجادپورعضو هیات علمی
گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد ،خرم آباد، ایرانابراهیمجمالی سوسفیگروه مدیریت جهانگردی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد، خرمآباد، ایرانJournal Article20170617<strong> </strong> <br />From long ago and during various historical periods, Afghans have migrated to Iran. The largest Afghan emigration took place after a communist government, Afghanistan democratic republic, was established in 1978 and also as a result of the rise in the extensive internal conflicts. These were the overtures to the formation of first waves of emigration to the neighboring countries such as Iran and Pakistan. This emigration flood has always been confronted with abundant rise and fall during the past thirty and several years. The Taliban government establishment and the US and its allies attack to Afghanistan were the factors contributing to the intensification of emigrations. After the establishment of an Islamic republic government in Afghanistan in 2004, this hope was strengthened that the emigrants will return to their country but the return advanced very slowly in spite of the international organizations contributions and interventions. Although the main reason behind the Afghans’ emigration has never been a gender-based attitude but the gender considerations such as the lack of security for women, Afghan’s protection of their honor and so forth overshadowed the repatriation process and played essential roles as inhibitory factors. It has been tried to investigate the reasons behind afghan women’s lack of willingness to return to their country in the present study. The present study made use of the theory of attractants and repellents and the authors carried out structured interviews with 16 emigrant women in the city of Mashhad and the study main questions were evaluated within two various time periods. The study results indicate that Iran’s attractions are more for the girls and women who have been born in Iran than for the women who have spent much of their life in Afghanistan. The change in sustenance structure as well as the geographical environment of the Afghans who have migrated to Iran, and most of them are Hazareh, has caused the traditional system of patriarchy to be stripped of its efficiency and become greatly impressed by the Iranian society. Based on the results obtained in the present study, it was made clear that the reasons behind the women’s lack of return to their country can be divided into two general categories: A) Intra-cultural issues which are reflective of the problems and barriers existing in Afghanistan’s social and traditional structure and practically act as repelling factor hindering the women’s return to their country, though the changes occurred after the formation of Islamic Republic of Afghanistan has lighted a sparkle of hope in their hearts. B) Extra-cultural issues which stem from Iranian society’s attractants and repellents to them, especially Afghan women’s enjoyment of higher levels of freedom and security in Iran despite the problems and barriers that might exist regarding social and educational issues as factors effective on their lack of return to their country.بزرگترین مهاجرت افغانها به ایران بعد از روی کار آمدن دولت جمهوری دمکراتیک افغانستان در 1978 و به واسطه درگیریهای گسترده داخلی آغاز شد. این سیل مهاجرتی در طی سالها همواره با فرازوفرودهای فراوانی مواجه بوده است. گرچه دلیل اصلی مهاجرت افغانها هرگز نگرش جنسیتی نبوده است اما همواره سایه مسائل جنسیتی همچون نبود امنیت برای زنان، صیانت از ناموس و ... به عنوان مؤلفههای بازدارنده نقش اساسی ایفا کردهاند. در این پژوهش تلاش شده دلایل عدم تمایل به بازگشت افغانها از دید زنان مورد بررسی قرار گیرد. با استفاده از نظریه دافعه و جاذبه مهاجرت و از طریق مصاحبه ساختارمند با 16 زن مهاجر در شهر مشهد و طی دو دوره زمانی مختلف پرسشهای اصلی تحقیق بررسی شد. جاذبههای ایران برای دختران و زنانی که در ایران متولد شدهاند بیشتر از زنانی است که بخش عمدهای از عمر خود را در افغانستان گذراندهاند. تغییر ساختار معیشتی و محیط جغرافیایی افغانهای مهاجر به ایران که عموماً از قوم هزاره هستند موجب شده نظام پدرسالار سنتی کارایی خود را از دست داده و از جامعه ایرانی متأثر شود. دلایل عدم بازگشت زنان افغان در دو دسته کلی قابل تقسیمبندی است: 1) مسائل درون فرهنگی که بازتابدهنده مشکلات و موانع موجود در ساختار اجتماعی و سنتی افغانستان است و عملاً به عنوان یک دافعه در بازگشت زنان نقش ایفا میکند گرچه تغییرات رخداده بعد از شکلگیری جمهوری اسلامی افغانستان بارقه امیدی نیز در دل آنها تابانده است و 2) مسائل برون فرهنگی که ناشی از جاذبهها و دافعههای جامعه ایرانی برای ایشان است خصوصاً برخورداری از آزادی و امنیت بیشتر در ایران برای زنان افغان علیرغم مشکلات و موانع تحصیلی و اجتماعی، به عنوان یک مؤلفه مؤثر در عدم بازگشت عمل میکند.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81936220160922Kohgiluyeh nomadic habitats in the islamic period(case study of deliyasir)زیستگاههای کوچنشینی کهگیلویه در دوران اسلامی (مطالعه موردی محوطه دلی یاسیر)1571776241310.22059/ijar.2016.62413FAحسینسپیدنامهدانشجوی دکترای باستانشناسی دانشگاه هنر اصفهاناحمدصالحی کاخکیگروه باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20170724kohgiluyeh region due to their placement in the highlands of the Zagros mountain southwest and southern shores of the ecosystem and climate are unique to that species closely related to the formation and establishment of architectural styles ecosystem and climate of the region. One of the historical sites kohgiluyeh regiones, deli yasir site based on recent historical sources sites of Islamic centuries that about a thousand houses of turkes where they dwell, and were nomadic. In this study, we will try to understand: 1. How is based The historical area deli yasir chronology on evidence archaeology? 2. DeliYasir extent allowed archaeology data and historical sources are consistent with nomadic life? Identify of Relative dating site, express architectural details, the impact on the living environment and architecture archaeology deliyasir and measurement data with contemporary nomadic life of the main goals of this research. Analytical and descriptive methods and results with using of the data archaeeology, ethnography, and ancient literature was conducted. Based on the results, the most important architectural features of the site using monolithic stone columns with square-shaped base columnes, using rocks and large and small rocks is just cast steel for wallmade. According to a study archaeological data such as architecture, ceramics surface and tombstones and historic resources, premises deliyasir one of the most pastoralism sites in late medieval and Islamic And datas archaeology because Sangab, mortars, grinding, and nomadic contemporary architectural structures, of the evidence relating to nomadic lives and livelihoods in this historic area.منطقه کهگیلویه به دلیل قرارگیری در بین ارتفاعات کوهستانی زاگرس جنوب غربی و سواحل جنوبی ایران از زیستبوم و اقلیم منحصر به فردی برخوردار است به گونهای که شکلگیری استقرارها و شیوههای معماری ارتباط نزدیکی با زیستبوم و اقلیم منطقه داشته است. یکی از محوطههای تاریخی منطقه کهگیلویه، محوطه دلییاسیر است که بر اساس منابع تاریخی محوطهای از سدههای متأخر اسلامی است که حدود هزار خانه از ترکها در آنجا ساکن و کوچنشین بودهاند. در این پژوهش سعی خواهیم کرد پی ببریم که 1) گاهنگاری محوطه تاریخی دلییاسیر بر اساس شواهد باستانشناختی چگونه است؟ 2) دادههای باستانشناختی محوطه دلییاسیر تا چه حد با زندگی کوچنشینی و منابع تاریخی همخوانی دارند؟ تعیین گاهنگاری نسبی محوطه، بیان جزئیات معماری، مطالعه تأثیر محیطزیست بر معیشت و معماری دلییاسیر و سنجش دادههای باستانشناختی با زندگی کوچنشینی معاصر از مهمترین اهداف این پژوهش است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است و نتایج این پژوهش با بهره بردن از دادههای باستانشناختی، قومنگاری و منابع نوشتاری کهن انجام شده است. مهمترین ویژگیهای معماری این محوطه استفاده از ستونهای سنگی یکپارچه با پایه ستونهای مربع شکل، استفاده از قلوهسنگها و تختهسنگهای بزرگ و کوچک به صورت خشکهچین برای دیوارچینی است. بر اساس مطالعه دادههای باستانشناختی چون معماری، سفالهای سطحی و سنگقبرها و منابع تاریخی، محوطه دلییاسیر یکی از مهمترین محوطههای کوچنشینی در سدههای میانه و متأخر اسلامی است و دادههای باستانشناختی چون سنگ ساب، هاون، آسیاب و سازههای معماری کوچنشینی معاصر، از مهمترین شواهد مرتبط با زندگی کوچنشینی و معیشت در این محوطه تاریخی است.