دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81937220180220Historical Analysis of Narrations on Economic Actionتحلیل تاریخی روایتها از کنش اقتصادی در ایران7236946710.22059/ijar.2018.69467FAعلیاصغرسعیدیگروه برنامهریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20190118The main aim of this paper is to explain the importance of narrative texts, and oral history collections for analyzing Iran economic history. Emphasizing oral narratives on economic subjects indicates that to what extent these narratives might clarify some vague economic issues in Iranian economic history. The narratives of industrialists, traders, technocrats and entrepreneurs on economic events could shed light not only on new issues for further research but also these new narratives opened up the analysis of issues that closed their case. In addition, since description and analysis in economic history could use other disciplines such as social and political history in order to explain narratives of other collections, this, in return, might enrich the analysis of narratives. The paper is also probed to explain the characteristics and role of Iranian family capitalism using oral narratives of industrialists, traders, technocrats and entrepreneurs. Their narratives indicated that family firms have moved safely to the second generation because of keeping family ties more than finding ways to expand economic and maximizing activities and trusting family members more than non-members. Based on some oral narratives, the paper attempts to show how charitable actions and social responsibility in these family firms expanded along with their beneficial activities.هدف اصلی این مقاله توصیف اهمیت متنهای شنیداری، روایتها و مجموعههای تاریخ شفاهی در تحلیلهای تاریخ اقتصادی ایران است که با تکیه بر روایتهای شفاهی موجود در مباحث اقتصادی نشان میدهد تا چه اندازه این روایتها میتوانند برخی موضوعات مبهم اقتصادی را در تاریخ اقتصادی ایران روشن کنند. روایتهای صنعتگران، تجار، تکنو کراتها و کارآفرینان نه تنها به بیان مسائل و موضوعات جدیدی برای تحقیق بیشتر پرداختهاند، بلکه روایتهای جدید تحلیل موضوعاتی که پروندهشان بسته شده را باز کردهاند. به علاوه چون توصیف و تحلیل تاریخ اقتصادی میتواند از شرح تحولات اجتماعی و سیاسی سود ببرد سایر مجموعهها و روایتهای شفاهی نیز به غنی کردن این گونه تحلیلها کمک کردهاند. این مقاله از میان موضوعاتی که روایتهای موجود به تحلیل عمیق آن در تاریخ اقتصادی ایران کمک کردهاند به روشن شدن نقش و ویژگیهای بنگاههای خانوادگی در ایران و جایگاه کنشهای غیراقتصادی کنشگران و فعالان اقتصادی، اعم از تجار و صاحبان صنایع، در فعالیتهای بیشینه ساز آنها پرداخته است. روایتها نشان میدهند بنگاههای خانوادگی به علل و دلایل مختلف از جمله توجه به حفظ پیوندهای خانوادگی بیش از یافتن راههایی برای گسترش فعالیتهای اقتصادی و بیشینهساز، اعتماد به اعضای عضو بیش از اعضای غیرعضو و گسترش اعضای خانواده، به نسل دوم منتقل میشوند. همچنین این مقاله بر اساس برخی روایتهای شفاهی نشان داده است که کنشهای خیرخواهانه و مسئولانه اجتماعی در کنار فعالیتهای منفعتجویانه آنها گسترش یافته است.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81937220180220The Role of Socio-Cultural Groups in Formation of Residential Neighborhoods of the Second Pahlavi Era in Tehranنقش گروه های اجتماعی-فرهنگی در شکل گیری کوی های مسکونی دوره پهلوی دوم در تهران25496946810.22059/ijar.2018.69468FAسیده مهساکامی شیرازیگروه معماری، دانشکده هنر و معماری واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حسینسلطان زادهعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیفرححبیب، دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20190118Population increase, lack of land and styles of new architecture led architects to design residential complexes. In Iran, designing residential neighborhoods for different strata of society began since the second Pahlavi. The relationship between social and cultural foundations of people who are living in residential complexes and architecture is one of the most important issues which paying no attention to them, can lead to disrupting the activity of residents. The purpose of this research is surveying the role of socio-cultural groups in the formation of residential neighborhoods of the second Pahlavi in Tehran. According to sociologist theories, socio-cultural groups have always had a role in the formation of architecture and this research has investigated this matter by the historical- interpretive method. Research data sources are library studies. Sample residential neighborhoods are selected according to the socio-cultural class of residents who are worker (low), employee (medium) and affluent (high) and then they are evaluated. The results show government programs and low financial strength in house types of the low class have been caused to create simplicity in interior design and the quantity and quality of socio-cultural indicators of housing have been decreased. Designing duplex plan for medium and affluent classes have caused social distinctions. Also the quantity and quality of socio-cultural indicators of housing have increased in these types. افزایش جمعیت، کمبود زمین و شیوههای معماری نوین، طراحان را به ساخت مجتمعهای مسکونی سوق داد. در ایران ساخت کویهای مسکونی برای اقشار مختلف اجتماع از دورهی پهلوی دوم آغاز شد. رابطه بین بنیانهای اجتماعی و فرهنگی قشر ساکن در مجتمعهای مسکونی و معماری مسکن از مسائل اساسی است که عدم توجه به آن میتواند فعالیتهای ساکنان را مختل نماید. هدف پژوهش بررسی نقش گروههای اجتماعی-فرهنگی در چگونگی شکلگیری کویهای مسکونی دوره پهلوی دوم در تهران است. گروههای اجتماعی- فرهنگی در شکلگیری فضاهای شهری و به تبع آن معماری نقش داشتهاند. این پژوهش چگونگی این تأثیرگذاری را به روش تاریخی-تفسیری تحلیل میکند. منابع اطلاعاتی، مطالعات کتابخانهای و اسنادی بوده و نمونه کویهای مسکونی پهلوی دوم در تهران بر اساس گروه اجتماعی- فرهنگی ساکنان آن اعم از کارگری (پایین)، کارمندی (متوسط) و مرفه (بالا) گزینش شده و با توجه به شاخصهای اجتماعی-فرهنگی مسکن مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحولات دوره پهلوی دوم و ویژگیهای فرهنگی معیشتی ساکنان کویهای مسکونی بر معماری خانهها تأثیر گذاشته است. در مسکن گروههای پایین با درآمد کم، برنامههای دولتی و توان مالی اندک ساکنان باعث بروز سادگی در شکلگیری فضاهای مسکونی و کاهش کمیت و کیفیت شاخصهای اجتماعی- فرهنگی مسکن شده است. در مسکن گروههای متوسط و مرفه تحول در طرح خانهها به صورت دوبلکس نمایانگر تمایز اجتماعی این گروه بوده و شاخصهای کمی و کیفی مسکن افزایش یافته است.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81937220180220Nancy Scheper Hughes and the Status of the Human Body in Globalization Epochنانسی شپرهیوز و موقعیت بدن در عصر جهانی شدن51706947010.22059/ijar.2018.69470FAمنیژهمقصودیگروه انسانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانسید محمدچاووشیگروه انسانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20190118Analyzing the status of the human body in present epoch from Nancy Scheper Hughes (NSH) the medical anthropologist points of view is the main goal of this article. Since the mid 20<sup>th</sup> century and following the rapid growth of science and technology in the western world, the processes of globalization and also basic transformations in medicine have been making great influences on human body status. For example the consequences of body manipulation via new medical technologies, the process of medicalizing the lives and societies, alienation of human body from human , degrading of the statues of body via commodifying it as a whole or in parts in national and global markets , all have caused many objectional reactions from many social scientist in different disciplines especially in medical anthropology in which many scientists like NSH have had an active position against these issues. This is a documental study the data of which are in most parts gathered from NSHs field works with the focus on the problem of commodifying bodies in the global markets. One of the most important findings in the present study is the primacy of "the ethical" over "the social" and "the cultural" as a preassumption that philosophically supports NSHs approach to stand up as a political, ethical and militant anthropology in a vivid protest to the fallen status of human body in the late globalized capitalism era. Compared to the traditional approaches, critical militant anthropology does ask some important ethical questions about the main duty of anthropologists and ethnographers in the present epoch. Must they impartially continue writing their applied ordinary ethnographies more or less? Can they on the contrary to traditions make ethical decisions and guide their analyzing critical writings at the aim of helping change the present conditions? هدف این مقاله تحلیل موقعیت بدن در عصر حاضر از دیدگاه انسانشناس پزشکی نانسی شپر هیوز است. به دنبال رشد سریع علم و فناوری از اواسط قرن بیستم و پس از آن، فرایند جهانی شدن و تحولات بنیادی در پزشکی مدرن تأثیرات شگرفی بر موقعیت انسان و بدن او نهادند و پیامدهایی چون دستکاری بدن به کمک فناوریهای پیشرفته پزشکی، پزشکی شدن زندگی و جامعه، بیگانگی انسان از بدن خودش، نزول موقعیت بدن و اجزای آن و کالا شدگیاش در بازارهای ملی و جهانی همواره واکنش متفکرین در حوزههای مختلف به ویژه انسانشناسی پزشکی را به همراه داشته که با مردمنگاریهای کاربردی، سیاسی و انتقادی خود موضعی فعال نسبت به این وضعیت در پیش گرفتهاند. این یک مطالعه اسنادی است که دادههای خود را عمدتاً از آثار و آرای نانسی هیوز با تأکید بر موضوع کالا شدگی بدن در بازارهای جهانی به دست آورده و آنها را مورد تحلیل قرار داده است. از مهمترین یافتههای این مطالعه این است که تقدم امر اخلاقی بر امر فرهنگی و اجتماعی به عنوان یک پیشفرض فلسفی، نانسی هیوز را به سمت انسانشناسی انتقادی، سیاسی و ستیزهگر در اعتراض آشکار نسبت به موقعیت بدن در عصر سرمایهداری جهانی شدهٴ متأخر سوق داده است. مقایسه انسانشناسی انتقادی با انواع مرسوم و سنتی انسانشناسی کاربردی این سؤال اخلاقی را مطرح میکند که وظیفه واقعی انسانشناس و مردمنگار در عصر حاضر چیست؟ آیا باید بیطرفانه به تهیه مردمنگاریهای کاربردی بسنده کند یا اینکه در صورت لزوم قضاوت اخلاقی کند و گزارشها تحلیلی و انتقادی خود را در جهت تغییر و اصلاح وضع موجود تنظیم نماید؟دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81937220180220The Study of Social and Cultural Effective Factors Slowing Down the Process of Urban Regeneration and Renewal (Case-Study: Region 12 of Tehran)بررسی عوامل اجتماعی - فرهنگی مؤثر بر کندی روند نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهری مطالعه موردی جمعیت ساکن در بافت فرسوده منطقه 12 شهر تهران71926947110.22059/ijar.2018.69471FAیعقوبموسویدانشیار جامعه شناسی دانشگاه الزهرامحمدقاسمیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهیانورمصطفویدانشجوی دکتریJournal Article20190118During recent years studying the social and cultural aspects of urban life have been often neglected in the urban renovation projects of Iran and most of interventions in neighborhoods have been physical. So this research investigates the social and cultural factors influencing urban regeneration from a different point of view. The study has been performed with a qualitative approach and descriptive–analytic method in old areas of the Region 12 of Tehran; sampling method was purposive and theoretical and 16 in-depth interviews with inhabitants, authorities and experts were conducted. The results show that the dominance of economic motivations and gaining benefit have been great reasons for a low level of social trust. This factor along with poverty, ageing, presence of a large number of immigrants, and lack of reliable institutions in the area have led to a slowed down urban renovation.مطالعه شهر نیازمند پرداختن به ابعاد اجتماعی- فرهنگی بافت و محیط اسکان و فعالیت شهری همزمان با رویکرد فیزیکی و یا کالبدی- فضایی است. قبل از هرگونه مداخله و مشارکت در بافت کالبدی شهر ضروری است منضمات اجتماعی و فرهنگی پیوست بدان نیز مورد تحقیق قرار گیرد. با اتخاذ رویکرد اجتماعی و فرهنگی به شهر، مسئله ساختن شهر به چگونه ساختن و برای چه کسانی ساختن تغییر پیدا میکند و توجه از ساختارها به کارکردها معطوف میشود. این مقاله درصدد است با تأکید بر زمینههای اجتماعی – فرهنگی مؤثر بر روند نوسازی بافتهای فرسوده به علل و چرایی تأخیر در این فرایند در کلانشهر تهران و هسته مرکزی یعنی منطقه 12 بپردازد. پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش متداول توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است. نمونهگیری جمعیت ساکن در نواحی تعریفشده بافت فرسوده منطقه 12 به صورت هدفمند و نظری انجام پذیرفته است. با کاربرد روش گراند تئوری و 16 نمونه مصاحبه عمیق با ساکنین و مدیران شهری و کارشناسان اجتماعی و فرهنگی؛ ارزشها و هنجارهای پشتیبان و یا بازدارنده در مشارکت شهروندان در روند نوسازی مورد تحقیق قرار گرفته و سپس به کمک مقولههای تعیینشده موارد کدگذاری و مفهومسازی شد. نتایج حاصل نشان میدهد که سیطره انگیزههای اقتصادی و کسب سود عامل مهم در کاهش اعتماد اجتماعی در بین شهروندان و مانع عمده در مشارکت نوگرایانه در فرایند نوسازی است. این عوامل در کنار فقر، سالخوردگی و مهاجرپذیر بودن بافت فرسوده و عدم نهادسازی توسعهیافته عامل عمده در کاهش کیفیت زندگی در بافت و موجب تأخیر در سرعت و رشد فعالیتهای نوسازی بوده است.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81937220180220Structural Analysis of Wooden Horse and Koseh Barneshin Rituals in Iran and its Relations with Indo-European Ritualsتحلیل ساختاری آیینهای اسب چوبی و کوسه برنشین در ایران و پیوند آن با آیینهای فرهنگ هند و اروپایی931156947310.22059/ijar.2018.69473FAبهارمختاریاندانشگاه هنر اصفهان، دانشکده هنر ادیان و تمدنهاتهمینهواعظ شوشتریکارشناس ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20190119This paper aims to introduce some performative rituals in Iran and classify their types and symbolic acts, leading to the analysis of the common and shared structure of these rituals and their relationship with winter festivals and rituals common in Indo-European culture. Accordingly, <em>Wooden Horse</em> and <em>Koseh Barneshin </em>rituals, as a ritual with most shared features among Indo-European tribes is the main theme of this article. The questions this paper follows to answer are: what shared structure do the similarities of these rituals represent, and how is the comprehension of meaning, the function of parts and the symbolic elements of this structure possible? <br />The main guide and model of this research is Dumézil’s “<em>.Le Probléme des Centaures</em>” and Neo-Comparative Mythology. On this base, we have tried to analyze many acts and symbolic means shared among European tribes in the shared rituals based on their ideology; specifically, their relations to the ancestors’ spirits and deteriorating powers in winter. This study focuses on many common features of European and Indian rituals and festivals in the beginning and end of Winter. Actually, the goal of this paper is not just showing the relationship between many Iranian rituals with Indian and European tribes, it is but also an attempt to classify Iranian rituals based on shared structures in Indo-European culture and also understanding their meaningنوشتار پیش رو بر آن است تا پس از معرفی چند آیین نمایشی و ردهبندی فقرهها و کنش نمادین آنها در ایران، به تجزیه و تحلیل ساختار مشترک این آیینها و پیوند آنها با جشنها و آیینهای زمستانی رایج در فرهنگهای هندواروپایی بپردازد. آیین اسب چوبی و کوسه برنشین، به عنوان آیینهایی با بیشترین ویژگیهای مشترک نزد اقوام هندواروپایی، موضوع اصلی و عمده این نوشتار است و تلاش میکند تا به این پرسش پاسخ دهد که شباهتهای بسیار این آیینها نمود کدام ساختار مشترک است و فهم معنا و کارکرد اجزا و مؤلفههای نمادین این ساختار چگونه ممکن است. راهنمای اصلی این تلاش، کوششی است در پیروی از الگوی تحقیق دومزیل در کتاب <em>مسئله سنتاروسها</em> و روش اسطورهشناسی تطبیقی نو. بر این اساس میکوشیم با توجه به ویژگی بسیاری از آیینها و جشنهای هند و اروپایی در آغاز و پایان زمستان، بسیاری از کنشها و ابزارهای نمادین مشترکی که نزد اقوام اروپایی در اجرای این آیینها مشترک است، با توجه به جهانبینی آنها در پیوند با ارواح نیاکان و نیروهای مخرب در زمستان تحلیل کنیم. هدف این نوشتار تنها نشان دادن پیوند و نسبت بسیاری از آیینهای ایرانی با دیگر آیینهای اقوام هند و اروپایی نیست، بلکه کوشش اصلی این مقاله معطوف به طبقهبندی آیینهای ایرانی بر بنیاد ساختار مشترک فرهنگ هند و اروپایی و درک معنای آنهاست.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81937220180220Image & Memory Management in Architectural Design Processمدیریت «خیال» و «خاطره» در فرایند طراحی معماری1171336947410.22059/ijar.2018.69474FAعلیاکبریگروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری0000-0002-0463-8947محمدمنصورفلامکیاستاد گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20190119The issues of "functions", "activities" and "physical planning" on the one hand, and creation of bold and extraordinary form from the other hand, has become the main problem of designing human environments in schools of architecture & professional spaces, so the question of the design process and the nature of it, regardless of the final product, the less is considered. With the adoption of this fact that design and creation of the human environment is a multidisciplinary, multilayer and complex problem, concerning about the past, present and future, based on the historical-cultural-socio-economic-political context of design, make a question of the nature of design, design process, its components, definition of good architecture, in a time that most path of design has been entrusted to the computers and artificial intelligence, is so important. In this research, which is conducted using qualitative discourse analysis, while answering the research questions, presented a model of the design process of the human environment, both in design process and creating product, and also use of the project and encountering to it, while responding to the physical needs of users, and even their psychological needs in terms of desirability responding to expectations, provide a field of conformity of the project with archetypes, myths, and imagination of users and take effective steps in creating a favorable environment. Results show that criteria for the diagnosis of design problem include five aspects: 1. Value (meaning): respect to social values, 2. Creating new values: based on social values form imagination world, 3. Passing through the design process up to the last step in the direction of the mentioned values, 4. Public participation in the design process: engaging the community and the world of dreams and their memories in the design process and to design a new phenomenon, 5. To maintain quality over time to fully implement the project.مسئله «عملکردها»، «فعالیتها» و «برنامهریزی کالبدی» از یک سو و خلق شکلی متهورانه و خارقالعاده از سوی دیگر، آنچنان به مسئله اصلی طراحی محیطهای انسانی در دانشکدههای معماری و نیز فضای حرفهای تبدیل شده است که پرسش از فرایند طراحی و ماهیت آن، صرفنظر از محصول، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با پذیرش اینکه خلق محیط زندگی انسانها، امری است میاندانشی، چندلایه و پیچیده، ناظر به گذشته، حال و آینده و معطوف به بستر تاریخی-فرهنگی-اجتماعی-اقتصادی-سیاسی سیاق طراحی، پرسش از ماهیت فرایند طراحی، مؤلفههای آن و تعریف معماری مطلوب، آن هم در زمانهای که بیشتر مسیر طراحی به دست رایانهها سپرده شده است، اهمیت فراوانی مییابد. در این پژوهش که به روش کیفی تحلیل گفتمان انجام شده است، الگویی از مسیر فرایند طراحی محیط انسانی ارائه میشود که هم در مسیر اقدام به کنش طراحانه و هم در خلق محصول و نیز در بهرهبرداری و مواجهه با پدیده ساختهشده، ضمن پاسخگویی به نیازهای فیزیکی کاربران و حتی نیازهای روانی آنان از حیث مطلوبیت پاسخدهی به انتظارات، زمینه انطباق پروژه با کهنالگوهای ذهنی، خاطرات و قوه متخیله مخاطبان را فراهم آورد و گام مؤثری در خلق محیط مطلوب بردارد. نتایج نشان میدهد که معیارهای تشخیص پاسخ مسئله طراحی، پنج ساحت را در برمیگیرد: ۱. ارزش (معنا): احترام به ارزشهای وجودی جامعه، تعالی آنها. ۲. خلق ارزشهای جدید: مبتنی بر ارزشهای موجود و احصای آنها از عالم خیال. ۳. پیمودن مسیر فرایند طراحی: تا آخرین مرحله در مسیر ارزشهایی که ذکر شد. ۴. مشارکت عمومی در فرایند طراحی: دخیل کردن جامعه و عالم خیال و خاطرات آنان در فرایند طراحی و رسیدن به طراحی پدیده جدید. ۵. حفظ کیفیت در طی زمان تا اجرای کامل پروژه.دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپژوهشهای انسانشناسی ایران2251-81937220180220The Study of the Open Discussion of Mikhail Bakhtin's Discussion with Fath Ali Shah's Paintings in the First period of the Qajarبررسی بازتعریف گفتگومندی در آرا میخاییل باختین با نقاشیهای فتحعلی شاه در دوره اول قاجار1351516963510.22059/ijar.2018.69635FAالههپنجه باشیعضو هیات علمی الزهرا0000-0001-5631-8622Journal Article20190127In contemporary times, reading a conversation is one of the approaches to studying in a drawing. The center of attention is all the affairs of human life, and it is one of the topics that have been critically studied and critiqued. The presence of human beings in artistic works has been an artistic subject in all periods. The study of man and the role of man in opposition to the aesthetic discourse at the turn of the twentieth century is based on the views of Mikhail Bakhtin. He has put his study method on the basis of man, himself and the other and our dialogue between them. The purpose of this study was to study the dialogue and study the intellectual context of dialogue in Bakhtin's votes as a theoretical and theoretical framework in conjunction with Fathali Shah Qajar paintings. The present research hypothesizes the development of meanings and the place of dialogue in relation to the art of Qajar painting. In the search for this issue, firstly, in the theoretical field with the votes of Bakhtin, the study of dialogue and the position of monologue and multi-voiced, has been examined. Based on this, its position in Qajar painting is analyzed with a case study of a painting by Fath Ali Shah Qajar. The content of this research is qualitative and based on descriptive-analytic methodology and the method of collecting library information. The results of the findings indicate that dialogism exists in the art of Qajar painting and is actively and dynamically active in interaction with the audience in a monochrome and multi-voice manner.مطالعه گفتگو یکی از رویکردهای مطالعه تصاویر در زمان معاصر است و از جمله موضوعاتی است که به طور عمده مورد مطالعه و بازاندیشی انتقادی واقع شده است. حضور انسان در آثار هنری در همه دورهها از موضوعات هنری بوده است. مطالعه انسان و نقش انسان در تقابل با گفتمان زیباییشناسی در آغاز قرن بیستم از نظریههای میخاییل باختین است. او شیوه مطالعاتی خود را بر مبنای انسان، خود و دیگری و گفتگوی مابین آنها قرار داده است. هدف از پژوهش حاضر مطالعه گفتگومندی و بررسی زمینه فکری گفتگو در آرا باختین به صورت زیرساخت نظری و در پیوند با نقاشیهای فتحعلی شاه قاجار است. فرض پژوهش حاضر تحول معانی و جایگاه گفتگو در پیوند با هنر نقاشی قاجار است که انسانمدار است. ابتدا حوزه نظری باختین و مطالعه گفتگومندی و جایگاه تکصدایی و چندصدایی مورد بررسی قرار گرفته است و بر این مبنا جایگاه آن در نقاشی قاجار با مطالعه موردی نقاشی از فتحعلی شاه قاجار تحلیل و بررسی شده است. پرسش اصلی این پژوهش این است که گفتگومندی در آثار نقاشی دوره ابتدایی قاجار چگونه است؟ روش پژوهش حاضر کیفی و بر اساس روششناسی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای بوده است. نتایج یافتهها حاکی از آن است گفتگوگرایی در هنر نقاشی دوران قاجار وجود داشته و به صورت عاملیتی فعال و پویا در تعامل با مخاطب به صورت تکصدایی و چندصدایی با محوریت انسان نمایان میشود. تکصدایی بیشتر از چندصدایی در نقاشیهای ابتدایی قاجار وجود داشته است.