Feminine Identity and Ethnicity in Musical History of Tabriz from 1906 to 2021

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor at Department of Translation Studies- Islamic Azad University of Tabriz Masters of Ethno-musicology- Fine Art University of Tehran

2 Music department, Faculty of Fine Art, University of Tehran

Abstract

Feminine Identity and Ethnicity in Musical History of Tabriz
The Turks of Iran has had winding history since Constitution revolution until the present era. During the mentioned period (1906-2020) art and culture- including music and its related issues, always have moved along with political and social movements. In a parallel look into the social history, executors and audiences of Azerbaijani Music, two important points could be observed. First, since the boycott era and marginalizing the language and music of Azerbaijan, protecting these elements has been considered as protection of culture and identity of Azerbaijanis. women have provided a definition for their feminine and social identity. In the present research that has been carried out based on published history and documents, personal archive of the authors and interview with some informed Azerbaijani musicians, first we will review the history and musical incidents of the late Constitution era, then we will study the presence of the women in the mentioned era of Azerbaijan history, especially Tabriz. Finally we will analyze the elements of Azerbaijani identity of women in both historical eras from the structural perspective and focusing on concept of identity.
Keyword: Musician women, Azerbaijan, Tabriz, Social Identity, Cultural Identity, Feminine identity

Keywords


ایمرانی، رافیق (1390). موغام تاریخی، تبریز: اختر.
چلبی، مسعود و یوسفی، علی (1380). «روابط بین قومی و تأثیر آن بر هویت اقوام در ایران»، فصلنامة مطالعات ملی، شمارة 8، صص 13-32.
حاجیانی، ابراهیم (1387). «نسبت هویت ملی با قهویت قومی در میان اقوام ایرانی»، مجلة جامعه‌شناسی ایران، شمار، 3، صص 143– 164.
حسینی بقانام، رضا (1397). «تبریزدن استانبولا اوزانان جاز یولو»، نشریة فرهنگی و اجتماعی بان، شمارة 3، صص 96-99.
رحیملی، الهام (1396). آذربایجان تبریز تیاتری، تهران: تک‌درخت.
رنجبر، محمود (1381). نمایش در تبریز، تبریز: سازمان اسناد ملی.
ریترز، جرج (1374). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.
زهیری، علیرضا (1384). «چیستی هویت ملی»، علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم، شمار، 29: صص 29-50.
ستاری، جلال (1370). «هویت ملی و هویت فرهنگی»، هنر و معماری، شمارة 16، صص 11- 38.
سرداری‌نیا، صمد (1377). آذربایجان پیشگام جامعة مدنی، تبریز: سازمان چاپ و نشر هادی.
سرداری‌نیا، صمد (1381). تبریز شهر اولین‌ها، تبریز: کانون فرهنگ و هنر آذربایجان.
فاتح، مصطفی (1336). ۵۰ سال نفت ایران، چاپ اول، تهران: سهامی چهر.
فکوهی، ناصر (1381). «شکل‌گیری هویتی و الگوهای محلی، ملی و جهانی»، مجلة انجمن جامعه‌شناسی ایران، شمارة 4، صص 127-161.
کوزر، لوئیس (1367). زندگی و اندیشة بزرگان جامعه‌شناسی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
صفرزاده، فرهود (1384). هنرستان موسیقی تبریز، تبریز: ستوده.
عباسی، هاشم (1391). «سلماس دا گووک (یاللی) رقصی»، خبرنامة داخلی مؤسسة ائل بیلیمی، شمارة 42، صص 9-11.
عذاری، محمدحسن (1352). سرگذشت پنجاه‌سالة هنرمندان موسیقی ایران در آذربایجان، تبریز: علمیه.
ناهیدی، آذر (1398). «حلیمه سازاندا»، مجلة هنر و اقتصاد، شمارة 1، صص 24-27.
مرادی مراغه‌ای، علی (1381). از زندان رضاخان تا صدر فرقة دمکرات آذربایجان، تهران: اوحدی.
 
Brewer, M., & Yuki, M. (2007). Cultural and Social Identity. Handbook of Cultural Psychology, The Guilford Press, USA.