Ethnographic Survey of Café Cultures in Somayeh Street Cafes, Tehran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. student of Sociology of Kharazmi University

2 Kharazmi University

3 Payame Noor University of Ilam

Abstract

Understanding the meanings that individuals give to their behaviors and actions and building on specific behavior patterns has always been of interest to sociologists and ethnographic researchers. Increasing urbanization has brought about changes in the lifestyle of the Iranian human being and raises the question of how modern urban life transforms human relationships and their daily lives for the better; Everyday life is important. One of these changes is a kind of bio-community called café culture. Therefore, in this study, it was attempted to examine café as a kind of bio-social with ethnographic method. The research area of ​​the café was located in Somayeh Street in Tehran. In this study, observation and interview technique was used to collect information and data. . After interviews with 15 people, the data saturated, and to be sure, another person (a cafe owner) was also interviewed, with no new data being provided in the interview. The data were analyzed using the thematic analysis approach of Brown and Clark, and themes were obtained with the titles "Presence in a Distinctive Space, Normalization and Suspension of Formal Culture, Modern Lifestyle", which in the analysis of café-culture as a style of Were analyzed bio-socially.

Keywords


منابع
-آزاد ارمکی، تقی و شالچی (1384). « دوجهان ایرانی: مسجد و کافی شاپ، فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال1، شمارۀ4، صص163-183.
- استونز، راب (1380). متفکران بزرگ جامعه شناسی، ترجمة مهرداد میردامادی، تهران: نشر مرکز.
- احدی ، شراره (1386). « معرفی کافه نادری در قلمرو پاتوق های روشنفکری» ، فصلنامۀ فرهنگ و مردم ،شمارۀ ۲۱ و 22، صص138- 142
- ایمان، محمد نقی(1381). تحقیق قوم نگاری در رویکردهای کمی و کیفی تحقیق، نشریۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز) ،سال 45 , شماره  184-183 ; صص 37 - 62 .
- پارسا، شادی (1387). «مرگ هابرماس در بن بست کافه نشینی، نگاه جامعه شناسان به کارکرد فرهنگی و اجتماعی کافه ها ـ از تفریح تا فکر سازی»، روزنامۀ صبح ایران، دنیای اقتصاد، سه شنبه 02/05/ 1387
- زیبایی، فروزان(1397). کافه نشینی،ظرفیتی برای رشد فرهنگی، مجله دارنیکو، شماره 5، 12- 20، 1397.
- ترکمه، آیدین(۱۳۹۳). درآمدی بر تولید فضای هانری لوفور ، تهران: انتشارات تیسا.
- ستارزاده داریوش، نقی زاده، محمد و فرح، حبیب (1389). فضای شهری، اندیشه­ای اجتماعی، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، سال12،شمارۀ 4، صص 173-183.
- شیخی فینی، سهیلا و المیرا غمام نو (1394). «بررسی نقش کارکردی کافه ها در فضای عمومی شهر؛ شناسایی ویژگی ها و پتانسیل ها» ،اولین کنفرانس سالانۀ پژوهش های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری،یزد.
-فکوهی، ناصر (1390). انسان شناسی شهری،تهران: نشر نی.
- گیدنز، آنتونی (۱۳۷۸). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمة ناصر موفقیان، تهران: نشرنی.
-Bourdieu, P (1984).D istinction: A Social Critique Of the Judgement Of taste .( by R  Nice, Trans),  Routledgc e Kagan Paul.
-Fassihian, D. (2000). Breaking the Rules. Believe it or not, Iranian youth party hard,  Iran: Since the Revolution (SUMMER 2000), 303- 334.
-O'Brien, M., Rustin, M., Jones, D., & Sloan, D (2000). Children's independent spatial mobility in the urban public realm. Childhood, 7 (3), 257 – 277.
-Gottdiener, M.(1993). A Marx for Our Time: Henri Lefebvre and the Production of Space, -7 Sociological Theory, 11(1) 129-150
-Lefebvre, H.(1991). The Production of Space,( D. Nicholson, Trans). Oxford: Smith Blackwell Publishers.
-Moran, J. (2006) Milk Bars, Starbucks and the Uses of Literacy. Cultural Studies 20(6),. 552-573.-
-Simmel, G.(1903) The Metropolis and Mental Life , In D. P. Frisby & M  Featherstone (eds.), Simmel on Culture:
Selected Writings,  London SAGE.
-Tracy, S. J (2013). Qualitative Research Methods: Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communicating Impact, Chichester: John Wiley & Sons.