ابراهیمی ناغانی، حسین (۱۳۸۸). «مطالعۀ تطبیقی شکل انسان در نگارگری مکتب هرات و نقاشی قاجار»، جلوۀ هنر، 1(۱)، 13-28.
الهی، محبوبه (۱۳۸۹). «لباس بهمثابۀ هویت»، فصلنامۀ مطالعات ملی، 11(۲)، 3-30.
اولئاریوس، آدام (۱۹۹۰). سفرنامۀ آدام اولئاریوس اصفهان خونین شاه صفی. جلد دوم. ترجمۀ حسین کردبچه. تهران: شرکت کتاب برای همه.
اسکندرپورخرمی، پرویز و شفیعی، فاطمه (۱۳۹۰). «نگارگری ایرانی تجلیگاه ملکوت خیال با تأکید بر آرای شیخ شهابالدین سهروردی دربارۀ عالم خیال (مثال)»، نشریۀ هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، ۴۸، 19-28.
آژند، یعقوب (۱۳۸۷). مکتب نگارگری هرات. چاپ اول. تهران: فرهنگستان هنر.
آژند، یعقوب (۱۳۸۶). «مکتب بخارا»، هنرهای تجسمی، ۲۶، 28-33.
بهروزیپور، حسین (۱۳۹۸). «صورت، بیان و معنا در نگارگری ایران بر پایۀ دیدگاههای دینی و عرفانی تیتوس بورکهارت و سید حسین نصر»، مطالعات باستانشناسی پارسه، 3(۱۰)، 127-148.
پاکباز، رویین (۱۳۸۵). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. چاپ پنجم. تهران: زرین و سیمین.
پاکباز، رویین (۱۳۹۳). دایرة المعارف هنر. چاپ چهاردهم. تهران: فرهنگ معاصر.
تاورنیه، ژان باتیست (۱۹۵۷). سفرنامۀ تاورنیه. ترجمۀ ابوتراب نوری. مصحح حمید شیرانی. چاپ دوم. تهران: کتابخانۀ سنایی.
پولیاکوا، ی. ا.، و رحیمووا، ز. ای (۱۹۹۶). «ترسیم انسان در نقاشی ایرانی (قسمت اول)»، ترجمۀ زهره فیضی، سوره، ۷۰، 67-75.
سید صدر، ابوالقاسم (۱۳۸۸). دایرة المعارف نقاشی. چاپ اول. تهران: سیمای دانش.
شراتو، امبرتو و گروبه، ارنست جی. (۱۹۹۷). تاریخ هنر ایران (۹) هنر ایلخانی و تیموری. ترجمۀ یعقوب آژند. چاپ اول. تهران: مولی.
حسنوند، محمدکاظم و آخوندی، شهلا (۱۳۹۱). «بررسی سیر تحول چهرهنگاری در نگارگری ایران تا انتهای دورۀ صفوی»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی نگره، ۲۴، 15-35.
حسینیراد، عبدالمجید، گودرزی، مصطفی و رضوانیان، بامداد (۱۳۸۹). «چهرهنگاری در هنر نقاشی»، جلوۀ هنر، ۴، 13-22.
حیدرخانی، مریم (۱۳۹۴). «نقاشی ایرانی در مقام منبع تاریخ معماری ایران»، مطالعات معماری ایران، ۷، 151-163.
دلاواله، پیتر (۱۹۹۱). سفرنامۀ پیتر دلاواله (قسمت مربوط به ایران). ترجمۀ شعاع الدین شفا. چاپ دوم. تهران: علمی-فرهنگی.
رابینسون، بزیل ویلیام (۱۹۹۷). تاریخ هنر ایران (۱۱) هنر نگارگری ایران. ترجمۀ یعقوب آژند. چاپ اول. تهران: مولی.
رهنورد، زهرا (۱۳۹۳). تاریخ هنر ایران در دورۀ اسلامی: نگارگری. چاپ چهارم. تهران: سمت.
زارعی فارسانی، احسان و قاسمی اشکفتکی، مریم (۱۳۹۸). «ترکیببندی در نگارگری ایرانی با تأکید بر مضمون و اصول سنتهای تصویری»، جلوۀ هنر، 11(۲)، ۲۱-۴۲.
شهکلاهی، فاطمه و میرزا ابوالقاسمی، محمدصادق (۱۳۹۵). «بررسی تنوع پیکرهها در آثار کمالالدین بهزاد»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی نگره، ۳۹، 91-99.
علیمحمدی اردکانی، جواد، گودرزی، مصطفی و مراثی، محسن (۱۳۹۰). «خیال و جایگاه آن در چهرهنگاری نقاشی ایرانی»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ۲۱، 55-72.
قاسمیه، سارا، بمانیان، محمدرضا و ناصحی، ابوذر (۱۳۹۵). «بررسی زبان مشترک باغ و نگارگری ایرانی با تأکید بر نقش نمادین درخت سرو»، دوفصلنامۀ علمی-ترویجی پژوهش هنر، 6(۱۱)، 75-85.
قدیریان، اندیشه و سلیمانی، محمودرضا (۱۳۹۰). «درآمدی بر تحلیل دو ادب نگارۀ مکتب بخارا»، خراسان بزرگ، 2(۲)، 97-108.
کشمیری، مریم و رهبرنیا، زهرا (۱۳۹۷). «تبیین الگوپردازی، ریزنگاری و حجمپردازی در نگارگری ایرانی بر پایۀ مبانی ادراک در المناظر ابن هیثم»، مبانی نظری هنرهای تجسمی، ۶، 5-20.
کن بای، شیلا ر. (۲۰۰۸). نقاشی ایرانی. ترجمۀ مهدی حسینی. چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه هنر.
کورکیان، ا. م. و سیکر، ژ. پ. (۲۰۱۷). باغهای خیال هفت قرن مینیاتور ایران. ترجمۀ پرویز مرزبان. چاپ سوم. تهران: فرزان.
گری، بازیل (۲۰۱۳). نقاشی ایران. ترجمۀ عربعلی شروه. چاپ سوم. ابیانه: نشر دنیای نو.
گودرزی (دیباج). مرتضی (۱۳۹۵). تاریخ نقاشی ایران: از آغاز تا عصر حاضر. چاپ پنجم. تهران: سمت.
محبی، بهزاد، حسنخانی قوام، فریدون، امانی، مریم (۱۳۹۷). «بررسی رابطۀ جایگاه اجتماعی و انتخاب رنگ البسه در نگارههای دورۀ صفوی»، فصلنامۀ هنرهای صناعی اسلامی، 3(۱)، 127-139.
مقبلی، آناهیتا (۱۳۹۶). «تأثیر ارزشهای بصری و جلوههای نگارگری ایران و مغولان هند بر نگارگری آسیای مرکزی در قرون شانزدهم و هفدهم/دهم و یازدهم ق»، مبانی نظری هنرهای تجسمی، ۴، 5-18.
ملکپائین، علی و چانگ هونگم، ژانگ (۱۳۹۸). «بررسی هندسۀ پنهان در مکتب نگارگری هرات؛ با تأکید بر نگارۀ به لشکرنمودن اسکندر، سخن گوشهنشینان را»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی نگره، ۵۲، 5-23.
نظامی گنجوی (۱۳۸۹). مخزنالاسرار. تصحیح بهروز ثروتیان. چاپ دوم. تهران: امیرکبیر.
نقوی، منیرهسادات و مراثی، محسن (۱۳۹۱). «مطالعۀ تطبیقی کلاه مردان در سفرنامهها و نگارههای دوران صفوی با تأکید بر دیوارنگارههای کاخ چهلستون اصفهان»، مطالعات تطبیقی هنر، 2(۳)، 1-18.
ولی قوجق، منصور و مهر پویا، حسین (۱۳۹۵). «مطالعۀ تطبیقی تنپوشهای مردان در سفرنامهها و نگارههای دورۀ صفویه»، مطالعات تطبیقی هنر، 6(۱۲)، 41-55.
ولی قوجق، منصور و مهر پویا، حسین (۱۳۹۳). «بررسی ویژگیهای تنپوشها در سفرنامهها و نگارههای مکتب اصفهان»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی هنرهای تجسمی نقشمایه، 8(۱۸)، 43-54.
یعقوبی، ماندانا و رستمی، مصطفی (۱۳۹۸). «پوشاک دولتمردان دورۀ صفوی از دیدگاه سفرنامهنویسان»، اولین کنفرانس ملی دوسالانۀ باستانشناسی و تاریخ هنر ایران، بابلسر، 2936-2949.
URLs:
URL1: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mahmud_Muzahhib._Sultan_Sanjar_and_an_Old_Woman_(right_part)_Nez%C3%A2mi,_Makhzan_alasr%C3%A2r_1538-46,_Bukhara,_BNF1.JPEG. (access date:2021/3/10)
URL2: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mahmud_Muzahhib._Sultan_Sanjr_and_an_Old_Woman_(left_part),_Nez%C3%A2mi,_Makhzan_al-asr%C3%A2r_1538-46,_Bukhara,_BNF.JPEG. (access date:2021/3/10)