Threshold texts resemble the pages that the audience encounters to enter the main text. Among the illustrated texts, the Shahnameh occupies a special place. The paratext pages of the illustrated Shahnamehs before Shah 'Abbas I are limited to two themes: “razm va bazm,” Ferdowsi, and the poets of Ghazni; the paratexts of the most illustrated Shahnamehs of this period, such as Shahnameh 490, feature images of the ascension of the Prophet Suleiman and Belqis. This study attempts to explain the differences and substitution of these paratexts for others in the extant Shahnamehs. Since the aim is to read the paratexts in the Shahnamehs of Shah 'Abbas period by relying on the Shahnameh 490 and explaining the role of social and cultural conditions, the existing texts can be analyzed based on the theory of social production of art. The library information was collected using a descriptive-analytical method. Analyzing the images from Wolff’s point of view,it was found that most of the threshold texts before the time of Shah 'Abbas were openly dedicated to the one who commissioned them. The change in these paratexts from the king of the time to the prophet Suleiman indicates that the goal was to implicitly introduce Shah 'Abbas as Suleiman. The miniaturists showed that the king was identical to the prophet, giving legitimacy by replacing the kings on the throne with his images as the royal prophet. .
اسماعیلزاده، یوسف، نوریان، سیدمهدی و باباصفری، علیاصغر (1388). «تحقیق در مثنوی سلیمان و بالقیس حیاتی گیلانی و تطبیق آن با کتب قصصالأنبیا، تفسیر و تاریخ به همراه شرح احوال و آثار شاعر». فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی،12، 53-74.
اکبریان، رضا (1388). جایگاه انسان در حمت متعالیۀ ملاصدرا. تهران: علم.
بلخاری قهی، حسن (1399). «سیمرغ اوستایی، سیمرغ اشراقی (پژوهشی در ریشهشناسی تاریخی سیمرغ در حکمت اسلامی-ایرانی)». تاریخ فلسفه، 10(4)، 77-98.
بهرامنژاد، محسن (1398). مقدمهای بر شناخت مبانی و زیرساختهای هویت سیاسی-ملی دولت صفوی. تهران: پژوهشکدۀ تاریخ اسلام.
خسروی شکیب، محمد و حیدری، رسول (1399). «بررسی شخصیت هدهد در منطقالطیر عطار براساس نظریۀ خودشکوفایی آبراهام مزلو». نشریۀ علمی پژوهشهای ادب عرفانی، 4(1)، 87-102.
رامین، علی (1387). مبانی جامعهشناسی هنر. تهران: نشر نی.
شاهمرادی، علی (1384). تاریخیهود- ازآغازتاتجزیۀامپراوریسلیمان (ع). زنجان: نیکان کتاب.
صادقیپور، محمدصادق، فهیمیفر، اصغر و بیات، زینب (1393). «سکنای اصیل: از خوانش هایدگر تا اصفهان صفوی؛ مطالعهای پیرامون باغ شهر اصفهان در دورۀ صفوی». نقش جهان، 4(3)، 51-62.
صداقت، معصومه (1386). «پیامبران الوالعزم در نگارههای قصصالانبیا ابواسحاق نیشابوری». دوفصلنامۀ مطالعات هنر اسلامی، 7، 23-46.
طبری، محمد (1362). تاریخ طبری. جلد دوم. ترجمۀ ابوالقاسم پاینده. چاپ پنجم. تهران: اساطیر.
Erfanmanesh, S., Amani, H., & Amani, H. (2021). Analysis of Threshold Texts in Illustrated Shahnamehs of the Shah Abbas (I) Period with the Social Production of Art Approach (Case Study of Shahnameh No. 490). Iranian Journal of Anthropological Research, 11(1), 281-297. doi: 10.22059/ijar.2022.334142.459717
MLA
Sahel Erfanmanesh; Hojat Amani; Hamed Amani. "Analysis of Threshold Texts in Illustrated Shahnamehs of the Shah Abbas (I) Period with the Social Production of Art Approach (Case Study of Shahnameh No. 490)", Iranian Journal of Anthropological Research, 11, 1, 2021, 281-297. doi: 10.22059/ijar.2022.334142.459717
HARVARD
Erfanmanesh, S., Amani, H., Amani, H. (2021). 'Analysis of Threshold Texts in Illustrated Shahnamehs of the Shah Abbas (I) Period with the Social Production of Art Approach (Case Study of Shahnameh No. 490)', Iranian Journal of Anthropological Research, 11(1), pp. 281-297. doi: 10.22059/ijar.2022.334142.459717
VANCOUVER
Erfanmanesh, S., Amani, H., Amani, H. Analysis of Threshold Texts in Illustrated Shahnamehs of the Shah Abbas (I) Period with the Social Production of Art Approach (Case Study of Shahnameh No. 490). Iranian Journal of Anthropological Research, 2021; 11(1): 281-297. doi: 10.22059/ijar.2022.334142.459717