اولیویه، آنتوان.(1371). سفرنامه اولیویه، ترجمه: محمد طاهرمیرزا، تصحیح: غلامرضا ورهام، تهران: اطلاعات.
افتخاری یکتا، شراره، نصری، امیر.(1398). نگاه زنانه در پسوند با عنصر تصویری در طوطی با ظرف میوه و تک چهره زن، دو فصلنامه هنرهای صناعی اسلامی ، 4 (2)، 105-97.
پاتینجر، هنری.(1348). سفرنامه پاتینجر سند و بلوچستان، ترجمه: شاهپورگودرزی، تهران: دهخدا.
پولاک، یاکوب ادوارد.(1361). سفرنامه پولاک: ایران و ایرانیان، ترجمه: کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی.
پاکباز، رویین.(1387). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: نارستان.
پنجه باشی،الهه.(1399). مطالعه تطبیقی نقاشی پیکرنگاری از ناصرالدین شاه درابتدا و انتهای دوره قاجار، پژوهش های انسان شناسی ایران، 10، 2،77-55.
پنجه باشی،الهه.(1399). بازشناخت نشانه پرنده درنقاشی های پیکره نگاری دوره اول قاجار با آرا پانوفسکی، پژوهش های ایران شناسی، 1، 40-21.
پنجه باشی، الهه.(1395). مطالعه تطبیقی دو نقاشی از زنان در دوره قاجار با رویکرد بینامتنیت، زن در فرهنگ و هنر، 4، 472-453.
پنجه باشی، الهه، فرهد، فرنیا.(1396). خورشید و فرشته، نمادی از زن درکاشی های کاخ گلستان، زن درفرهنگ و هنر، 4، 528-511.
پنجه باشی، الهه.(1396). بررسی بازتعریف گفتگومندی در آرا میخاییل باختین با نقاشی های فتحعلی شاه در دوره اول قاجار، پژوهش های انسان شناسی ایران، 2، 135-151.
پنجه باشی، الهه.(1399). مطالعه تطبیقی پیکره زن درکاشی کاری بناهای باغ ارم و خانه زینت الملوک با تاکید برنظریه ریخت شناسی پراپ، 2، 289-322.
پنجه باشی، الهه.(1401).بررسی سیر ازدواج سنتی ایرانی با معرفی نسخه نقاشی ایرانی دوره قاجار درحراج بونامز، نشریه پژوهش های انسانشناسی ایران، پذیرفته شده برای انتشار.
جلالی جعفری، بهنام.(1382). نقاشی قاجاریه نقد زیبایی شناختی، تهران: کاوش قلم.
حاتم، جمشید.(1387). نگاهی به نقاشی قاجار، مجله نقش مایه، 2، 29-36.
حسینی مطلق،ملیحه.(1388). پژوهشی پیرامون رایج ترین شیوه نقاشی درعهد قاجار، کتاب ماه هنر،60-54.
دالمانی، هانری.(1335). سفرنامه از خراسان تا بختیاری، ترجمه بهرام فره وشی، تهران: ابن سینا و امیرکبیر.
دهقانی، رضا.(1392). تاریخ مردم ایران دردوره قاجار، تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب پارسه.
رضایی، فائزه و همکاران.(1395). مقایسه تصویر زن در هنر دوران صفوی و قاجار ، مطالعات باستان شناسی ایران در دوران اسلامی، 1، 75-90.
زارعی، محمد ابراهیم، طهماسبی زاده، ساره.(1397). شمایل شناسی تصویر زن دردوره قاجار با تاکید برسفرنامه ها، نگارگری ها و عکس های به جای مانده از این دوره، زن درفرهنگ و هنر، 10، 4، 577-594.
فاطمی، ساسان.(1393). سیرنفوذ موسیقی غربی به ایران درعصر قاجار، هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی و موسیقی، 19، 2، 16-5.
کن بای، شیلا.(1382). نقاشی ایرانی، ترجمه: مهدی حسینی، تهران: دانشگاه هنر.
مسکوب، شاهرخ.(1378). درباره تاریخ نقاشی قاجار، ایران نامه، 67، 405-422.
Diba,l.s. (1999), Royal Persian Painting (The Qajar Epoch1785-1925) Broklyn Museum of Art, Newyork.
Qajar Portraits, (2004), Cillection of the Shalva Amiranushili State, Art Museum of Georgia, Eka Japarize.
Najmabadi, A.(2001), Qajar Art and Society” Gender Transformation: Beauty, Love and Sexuality in Qajar Iran”, Iranian Studies, 34 (1/4), 89-102.
Najmabadi, A. (2005), Women with Mustaches and Men without Beards, Gender and Sexual Anxiesties of Iranian Modernity, April, University of California Press.