اتینگهاوزن، ریچارد. (2537)، قالیچههای شیری فارس، پرویز تناولی و سیروس پرهام، تهران: سازمان جشن هنر.
افروغ، محمد. (1388).عقلانیت در هنر ایرانی (نگاهی به درخت سرو و هویت نگاره«بته جقه»)، کتاب ماه هنر، 128، 42-47.
پین، مایکل. (1394)، فرهنگ اندیشههای انتقادی: از روشنگری تا پسا مدرنیته، ترجمه پیام پزدانجو، چاپ پنجم، تهران: مرکز.
ذکاء، یحیی. (1344). تاریخچه تغییرات و تحولات درفش و علامت دولت ایران، مجله هنر و مردم، دوره جدید، (31، 1/32): 21-38.
خزایی، محمد. (1381)، نقش شیر در هنر اسلامی، مطالعات هنرهای تجسمی، 17، 54-57.
ساسانی، فرهاد. (1389)، معناکاوی: به سوی نشانهشناسی اجتماعی، تهران: علم.
سجودی، فرزان. (1383)، نشانهشناسی کاربردی، چاپ دوم، تهران: قصه.
سرلو،خوان ادواردو. (1389). فرهنگ نمادها، دکتر مهرانگیز اوحدی چاپ اول، انتشارات دستان. تهران
شوالیه، جان. (1378). فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضائلی، نشر جیحون، تهران
صادقی حسینآبادی، مجید و عروجی، راضیه. (1385)، «حیرت در عرفان»، نشریه پژوهشهای فلسفی-کلامی، 7(28)، 31-63.
ضیمران، محمد. (1383)، درآمدی بر نشانه شناسی هنر، چاپ دوم. تهران: قصه
عرفانمنش، راهله. (1392). بررسی نقوش سرو، اژدها و پرنده در بقعه متبرکه امامزاده عبدالله شوشتر و خانه بنکدار در دروه قاجار، نخستین کنگره بینالمللی امامزادگان در اصفهان، جلد سوم، 1191-1195.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1369)، منطقالطیر، به کوشش احمد رنجبر، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
فرنبغ دادگی. (1385). بندهش، ترجمه مهرداد بهار، تهران: توس.
غروی، محمد. (1352). نقوش مذهبی، نشریه بررسی تاریخی، ش4و8.تهران
کوپر، جین. (1380). فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، انتشارات فرشاد، تهران .
مصطفوی، حسین. (1362)، رساله لقاءالله، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
لاهیجی، شیخ محمد. (1371)، مفاتیحالاعجاز فی شرح گلشن راز، با مقدمه کیوان سمیعی، تهران: سعدی.
مختاریان، بهار(1386). پیوند منارهها و گنبد با نماد سهتایی مقدس. سایت انسانشناسی و فرهنگ ایران. تاریخ مراجعه:20/07/1399. قابل دسترس در:
https://anthropologyandculture.com.
نامور مطلق، بهمن. (1394)، درآمدی بر بینامتنیت، چاپ دوم، تهران: انتشارات سخن
نامور مطلق، بهمن. (1397)، درآمدی بر اسطوره شناسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات سخن.
ورمازن، مارتین. (1383)، آیین میترا، ترجمه بزرگ نادرزاد، تهران: چشمه.
-هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگاره ای نمادها در شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران.
هیلنز، جان راسل. (1373)، شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، نشر چشمه.
Daneshvari, A. (2011), Of Dragos and Serpents in Islamic Art: Iconographic Study. Cost Mesa, CA: Mazda Publisher.
Fontanille, J.(1988), Semiotique du discours, Pulim, Limoges.
Golan, Ariel. (1991). Myth and Symbol symbolism in prehistoric religions. Jerusalem: A.Golan.
Panofsky, E. (1972), Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. Harper & Row. New York.
Van Buren, E. D. (1947). The Guardians of the Gate in the Akkadian Period. Orientalia, NOVA SERIES, 16(3). 312-332.
URL1: ttps://fa.wikishia.net/view