Analysis of Modern Man Representation in the Works of Kioumars Kiyasat, Kourosh Shishegaran, and Aydin Aghdashloo

Document Type : Research Paper

Authors

1 Graduate of Art Research, Faculty of Arts, Ferdows Institute of Higher Education, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor, Department of Dramatic Literature, Faculty of Arts, Ferdows Institute of Higher Education, Mashhad, Iran

10.22059/ijar.2023.353032.459786

Abstract

The search for the representation of a thing or concept (human being) in a work of art is a way to explore the artist's thought or culture. This study examines and analyzes the representation of modern man in the paintings of Kioumars Kiyasat, Kourosh Shishegaran, and Aydin Aghdashloo. The collection method is the library and reviewing works and viewing images. The analysis method is qualitative. This study indicates that Kiyasat shows the worries and downfall of man by deforming his limbs and using metaphorical language. Man is the work of Kiyasat, a disturbed and sad being of everyday events, and seeks peace and release of his chained mind and soul. Shishegaran also depicts the complexity and confusion of modern man with crooked and chaotic lines and the power of color. Aghdashloo also tries to show the astonishment, enchantment, regret, and worry of the future, disrespect of the time, and domination of ignorance by revealing the eclecticism between modern art and oriental traditions, by showing crumpled and half-burnt works. Three artists have portrayed human beings without identity. Man has a fragmented identity in these works. In the works of any of these three artists, man is not in a desirable position.

Keywords


ابن سینا (2007). أحوال النفس: رساله فی النفس و بقائها و معادها. تحقیق فواد الاهوانی. پاریس: دار بیبلیون.
اشتاین، گرترود (1387). پیکاسو. ترجمۀ فروان گنجی‌زاده، تهران: نشر چشمه.
اعرابی، فرزانه (1397). مطالعه‌ای بر نقاشی‌های سوررئالیسم در ایران معاصر. کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه الزهرا (س).
امین خندقی، جواد (1397). پدیدارشناسی: تصویر اسلام در سینمای غرب. تهران: پژوهشکده باقرالعلوم (ع).
امین خندقی، جواد و نواب، سیدمحمدحسین (1393). تأملی بر نسبت اکسپرسیونیسم با مذهب پروتستان. معرفت ادیان. 6(21)، 69-84.
بوستانی، رضوان (1388). مطالعۀ بازنمایی زندگی روزمره در نقاشی اندام‌گرای ایران پس از انقلاب. کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علم و فرهنگ.
پاکباز‌، رویین (1378). دایره‌المعارف هنر. تهران: نشر فرهنگ معاصر.
پاکباز، رویین (1388). نقاشی ایران از دیرباز تاکنون. تهران: زرین و سیمین.
حسینی سفیددشتی، سارا (1395). بررسی تأثیرات نگارگری و رویکرد آسیب‌شناسانه آن بر نقاشی معاصر بعد از انقلاب اسلامی ایران. کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
خسروی، حمید (1389). نگاه به انسان در نقاشی مکتب اصفهان صفوی و قاجار. کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه هنر اصفهان.
خسروى جلودار، خسرو و زندی روان، نسرین (1398). نسبت‌سنجی تاریخی خلاقیت مدرن با آثار هنرمندان معاصر ایران (مطالعۀ موردی آثار فرح اصولی، کوروش شیشه‌گران، محسن وزیری مقدم). رهپویه هنر / هنرهای تجسمی. 1(3)، 47-58.
رفیعی، لیلا (1377). سفال ایران. تهران: یساولی.
سبحان‌زاده، الهام (1398). کاربرد عنصر خط در آثار نقاشان معاصر ایران و مطالعۀ موردی آثار کورورش شیشه‌گران. کارشناسی ارشد. شیراز: موسسه آموزش عالی هنر.
سقراطی، سید امیر (1395). شورانگیز خلوت: گزیدۀ زندگی و آثار کیومرث کیاست. تبریز: موغام.
غیور رمزی، فرشته (1398). بیان استعارۀ مفهومی تبعیض در نقاشی معاصر ایران؛ با تأکید بر آثار کوروش شیشه‌گران، رضوان صادق‌زاده و مهدی سحابی. کارشناسی ارشد. مشهد: موسسه آموزش عالی فردوس.
فیشر، ارنست (1384). ضرورت هنر در روند تکامل اجتماعی. ترجمۀ فیروزه شیروانلو. تهران: توس.
کروچه، بندتو (1367). کلیات زیبایی‌شناسی. ترجمۀ فؤاد روحانی. تهران: علمی و فرهنگی.
کیوی، پیتر (1380). فلسفه‌های هنر؛ جستاری در میان تفاوت‌ها. ترجمۀ محمدعلی حمید رفیعی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
مطلبی، شیوا (1396). یاد و خاطره در نقاشی معاصر ایران (تحلیل نقاشی‌های منصور قندریز، مسعود عربشاهی، ایران درودی و آیدین آغداشلو). کارشناسی ارشد. یزد: دانشگاه یزد.
هاسپرز، جان و اسکراتن، راجر (1379). فلسفۀ هنر و زیبایی‌شناسی. ترجمۀ یعقوب آژند. تهران: دانشگاه تهران.
هربی، سونا (1394). بررسی بازنمایی خاطرات در نقاشی معاصر ایران. کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه هنر.
هرست هاوس، رزالین (1388). فلسفۀ هنر و زیباشناسی (بازنمایی و صدق). ترجمۀ امیر نصری. تهران: فرهنگستان هنر.
Berlin, Isaiah (1999). The Roots of Romanticism. Ed. Henry Hardy, Princeton: Princeton University.
Bradshaw, John L. (2014). Human Evolution. New York: Taylor & Francis.
Buss, David M. and Cantor, Nancy (2012). Personality Psychology: Recent Trends and Emerging Directions. New York: Springer.
Davies, Julian A. (2009). A Philosophy of the Human Being. Lanham: University Press of America.
Evans, Jessica; Nixon, Sean and Hall, Stuart (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. New York: SAGE.
Gombrich, Ernst (1960). Art and Illusion. New York: Pantheon.
Howells, Richard (2003). Visual Culture. Cambridge: Polity.
Meyer, Joachim and Folsach, Kjeld von (2017). The Human Figure in Islamic Art: Holy Men, Princes, and Commoners. Copenhagen: David Collection.
Muehlenbein, Michael P. (2015). Basics in Human Evolution. Amsterdam: Elsevier Science.
Plato (1952). Dialogues. Trans. B. Jowett, Chicago: Encyclopedia Britannica.
Sheppard, Anne D. R. (1987). Aesthetics: An Introduction to the Philosophy of Art. Oxford: Oxford University.
Willats, John (1997). Art and Representation: New Principles in the Analysis of Pictures. Princeton: Princeton University.
Wollheim, Richard (1987). Painting as an Art. Princeton: Princeton University.