ابن سینا (2007). أحوال النفس: رساله فی النفس و بقائها و معادها. تحقیق فواد الاهوانی. پاریس: دار بیبلیون.
اشتاین، گرترود (1387). پیکاسو. ترجمۀ فروان گنجیزاده، تهران: نشر چشمه.
اعرابی، فرزانه (1397). مطالعهای بر نقاشیهای سوررئالیسم در ایران معاصر. کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه الزهرا (س).
امین خندقی، جواد (1397). پدیدارشناسی: تصویر اسلام در سینمای غرب. تهران: پژوهشکده باقرالعلوم (ع).
امین خندقی، جواد و نواب، سیدمحمدحسین (1393). تأملی بر نسبت اکسپرسیونیسم با مذهب پروتستان. معرفت ادیان. 6(21)، 69-84.
بوستانی، رضوان (1388). مطالعۀ بازنمایی زندگی روزمره در نقاشی اندامگرای ایران پس از انقلاب. کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علم و فرهنگ.
پاکباز، رویین (1378). دایرهالمعارف هنر. تهران: نشر فرهنگ معاصر.
پاکباز، رویین (1388). نقاشی ایران از دیرباز تاکنون. تهران: زرین و سیمین.
حسینی سفیددشتی، سارا (1395). بررسی تأثیرات نگارگری و رویکرد آسیبشناسانه آن بر نقاشی معاصر بعد از انقلاب اسلامی ایران. کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
خسروی، حمید (1389). نگاه به انسان در نقاشی مکتب اصفهان صفوی و قاجار. کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه هنر اصفهان.
خسروى جلودار، خسرو و زندی روان، نسرین (1398). نسبتسنجی تاریخی خلاقیت مدرن با آثار هنرمندان معاصر ایران (مطالعۀ موردی آثار فرح اصولی، کوروش شیشهگران، محسن وزیری مقدم). رهپویه هنر / هنرهای تجسمی. 1(3)، 47-58.
رفیعی، لیلا (1377). سفال ایران. تهران: یساولی.
سبحانزاده، الهام (1398). کاربرد عنصر خط در آثار نقاشان معاصر ایران و مطالعۀ موردی آثار کورورش شیشهگران. کارشناسی ارشد. شیراز: موسسه آموزش عالی هنر.
سقراطی، سید امیر (1395). شورانگیز خلوت: گزیدۀ زندگی و آثار کیومرث کیاست. تبریز: موغام.
غیور رمزی، فرشته (1398). بیان استعارۀ مفهومی تبعیض در نقاشی معاصر ایران؛ با تأکید بر آثار کوروش شیشهگران، رضوان صادقزاده و مهدی سحابی. کارشناسی ارشد. مشهد: موسسه آموزش عالی فردوس.
فیشر، ارنست (1384). ضرورت هنر در روند تکامل اجتماعی. ترجمۀ فیروزه شیروانلو. تهران: توس.
کروچه، بندتو (1367). کلیات زیباییشناسی. ترجمۀ فؤاد روحانی. تهران: علمی و فرهنگی.
کیوی، پیتر (1380). فلسفههای هنر؛ جستاری در میان تفاوتها. ترجمۀ محمدعلی حمید رفیعی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
مطلبی، شیوا (1396). یاد و خاطره در نقاشی معاصر ایران (تحلیل نقاشیهای منصور قندریز، مسعود عربشاهی، ایران درودی و آیدین آغداشلو). کارشناسی ارشد. یزد: دانشگاه یزد.
هاسپرز، جان و اسکراتن، راجر (1379). فلسفۀ هنر و زیباییشناسی. ترجمۀ یعقوب آژند. تهران: دانشگاه تهران.
هربی، سونا (1394). بررسی بازنمایی خاطرات در نقاشی معاصر ایران. کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه هنر.
هرست هاوس، رزالین (1388). فلسفۀ هنر و زیباشناسی (بازنمایی و صدق). ترجمۀ امیر نصری. تهران: فرهنگستان هنر.
Berlin, Isaiah (1999). The Roots of Romanticism. Ed. Henry Hardy, Princeton: Princeton University.
Bradshaw, John L. (2014). Human Evolution. New York: Taylor & Francis.
Buss, David M. and Cantor, Nancy (2012). Personality Psychology: Recent Trends and Emerging Directions. New York: Springer.
Davies, Julian A. (2009). A Philosophy of the Human Being. Lanham: University Press of America.
Evans, Jessica; Nixon, Sean and Hall, Stuart (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. New York: SAGE.
Gombrich, Ernst (1960). Art and Illusion. New York: Pantheon.
Howells, Richard (2003). Visual Culture. Cambridge: Polity.
Meyer, Joachim and Folsach, Kjeld von (2017). The Human Figure in Islamic Art: Holy Men, Princes, and Commoners. Copenhagen: David Collection.
Muehlenbein, Michael P. (2015). Basics in Human Evolution. Amsterdam: Elsevier Science.
Plato (1952). Dialogues. Trans. B. Jowett, Chicago: Encyclopedia Britannica.
Sheppard, Anne D. R. (1987). Aesthetics: An Introduction to the Philosophy of Art. Oxford: Oxford University.
Willats, John (1997). Art and Representation: New Principles in the Analysis of Pictures. Princeton: Princeton University.
Wollheim, Richard (1987). Painting as an Art. Princeton: Princeton University.