اولر، کلاس(1396) نگاهی تازه به نشانهشناسی پیرس، ترجمه راحله گندمکار، در مارتین کرامپن و دیگران، مجموعه پیشگامان نشانهشناسی(ص ص.19-50) تهران: انتشارات سیاهرود
برنر، آرت(1395) ساختارگرایی کلود لوی استروس و هنرهای تجسمی، ترجمه محمد زرقی و سمیه کاظمی، در ولی اله رمضانی و موسیالرضا غربی، مجموعه مقالات درآمدی بر ساختارگرایی لوی استروس(ص ص.237-248)، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی
پیاژه، ژان(1384) ساختارگرایی، ترجمه رضا علی اکبر پور، تهران: کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
تریگر، بروس جی(1394) تاریخ تفکر باستانشناختی، ترجمه غلامعلی شاملو، تهران:انتشارات سمت
جانسون، کریستوفر(1395) کلود لوی استروس ، ترجمه لیلی اردبیلی، در ولی اله رمضانی و موسیالرضا غربی، مجموعه مقالات درآمدی بر ساختارگرایی لوی استروس(195-212) تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی
چندلر، دانیل(1387)، مبانی نشانهشناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران: سوره مهر
دو سوسور، فردینان(1378) دورة زبانشناسی عمومی، ترجمه کوروش صفوی، تهران: هرمس
رفیع فر, جلال الدین و ملک, مهران. (1392). آیکونوگرافی نماد پلنگ و مار در آثار جیرفت. پژوهش های باستان شناسی ایران، (4)3، 7- 36
رضویفر،اَملی و غفّاری، حسین(1390) نشانهشناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفت شناسی و نگرش وی به پراگماتیسم، نشریه فلسفه، 2(39)، 5-36
رنفرو،کالین(1381) گذشتگان به چه میاندیشیدند؟ باستانشناسی شناختی هنر و دین(بخش نخست)، ترجمه سپیده مازیار، باستانپژوهی، 4(10) ، 26-30
رنفرو،کالین(1383) گذشتگان به چه میاندیشیدند؟ باستانشناسی شناختی هنر و دین(بخش دوم و پایانی)، ترجمه سپیده مازیار، در باستانپژوهی، 6(12) ، 26-42
رنفرو، کالین، بان، پل(1390) مفاهیم بنیادی در باستانشناسی، ترجمه اکبر پور فرج و سمیّه عدیلی، تهران: نشر سمیرا
سالک اکبری،محمدحسن(1397) نشانهشناسی نقشمایههای به کار رفته بر روی سرسنجاقهای مفرغی زاگرس مرکزی، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه باستانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
سالک اکبری، محمدحسن، هژبری نوبری، رضا، افهمی، رضا(1398)، نشانهشناسی نقوش سرسنجاقهای عصرآهن زاگرس مرکزی، پژوهشهای باستانشناسی ایران(باستاننامه)، 23(9). 71-90
ضمیران،محمد(1382) درآمدی بر نشانهشناسی هنر، تهران: نشر قصّه
فکوهی، ناصر(1393)، تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی، تهران: نشر نی
کرامپن، مارتین(1396) فردینان دو سوسور و شکل بندی نشانهشناسی اروپائی، ترجمه راحله گندمکار، در مارتین کرامپن و دیگران، مجموعه پیشگامان نشانهشناسی(ص ص.103-145) تهران: انتشارات سیاهرود
محمدی،رحیم(1395) کلود لوی استروس و نشانهشناسی، در ولی اله رمضانی و موسیالرضا غربی، مجموعه مقالات درآمدی بر ساختارگرایی لوی استروس(ص93-102) تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی
مندلبارم، دیوید جی(1395) اسطوره و اسطوره پرداز، برخی ارزیابیهای انسانشناسانه پیرامون مطالعات اسطورة لوی استروس ، در ولی اله رمضانی و موسیالرضا غربی، مجموعه مقالات درآمدی بر ساختارگرایی لوی استروس(ص ص.213-226)، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی
لچت،جان(1392) پنجاه متفکر بزرگ معاصر: از ساختارگرایی تا پسامدرنیته، ترجمه محسن حکیمی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات خجسته، (چاپ نخست 1377)
لیچ، ادموند(1350) لوی استروس، ترجمه حمید عنایت، تهران: انتشارات خوارزمی
هوراث، دیوید(1386) سوسور، ساختارگرایی و نظامهای نمادین، ترجمه نظام بهرامی کمیل، در رسانه4(18)، 187-203.
Chandler, D. (2017). Semiotics: The basics. 3rd
Clottes and Lewis-Williams(2007), "Paleolithic art and religion" A handbook of ancient religions, (Hinnells, J. R.) Ed, Cambridge University Press,7-4
Hawkes, T. (2003). Structuralism and Semiotics. Routledge.
Hodder, I., & Hutson, S. (2003). Reading the past: current approaches to interpretation in archaeology.
Hodder, I., & Hodder, I. (1982). Theoretical archaeology: a reactionary view. Interpreting objects and collections, 48.
Miller, D. (1982). Artefacts as products of human categorisation processes. Symbolic and structural archaeology, 17-25.
Noth, W. (1990). Handbook of semiotics. Indiana University Press.
Preucel, R. W. (2008). Archaeological semiotics. John Wiley & Sons.
Renfrew, C., & Bahn, P. G. (Eds.). (2005). Archaeology: the key concepts. Psychology Press.
https://collections.lacma.org