Anthropological analysis of people's faces in the stories "Abji Khanum" and "Mordeh Khorha" by Sadegh Hedayat

Document Type : Research Paper

Authors

1 Anthropology, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Azad University, Tehran Branch.Tehran, Iran

2 Anthropology, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Tehran Central Azad University, Tehran, Iran

3 استادیار گروه مردم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

10.22059/ijar.2024.369155.459850

Abstract

Purpose- In this essay,the main topic is to know the anthropological elements and analyze the appearance and behavior of the people in the stories "Abji Khanum" and " Morde Khorha" and to deal with the two topics of what is social and who are the people who are mentioned in these two stories.
Methodology- Considering the qualitative nature of anthropological research, and the researcher's relationship with the content of Hedayat's short stories, the method of content analysis has been used. Also, the methods of studying documents and documents (library, archive, internet) and tools such as books, documents, articles, internet and data collection have been used. The theoretical schools of functionalism, structuralism, and culture and personality were used in this research.
Findings-The era in which Hedayat lived coincides with the era of transition from tradition to modernity. This period has influenced the direction and creation of characters in his stories. The extent of Hedayat's attachment to popular culture and the crystallization of cultural elements and their use in his writings has doubled his importance among Iranian writers. During the stories of Abji Khanum and Morda Khorha, traces of elements of Iranian popular culture which included blames, insults, curses, prayers, folk poems, idioms and proverbs were identified and anthropologically analyzed. Hedayat's special look at the lower classes of society and their special cultural structure and emphasis on the personalities and appearance of the people of that era has brought him into the realm of anthropology. In this research, the appearance and behavior of father, mother, wife, husband, sister, husband, neighbor and worker were analyzed. In the stories of Abji Khanum and Morde Khorha, we see the influence of the society and culture ruling that era on the main characters of the stories. The purpose of Hedayat's creation of such works is to familiarize people as much as possible with cultural elements and components and their role in people's daily lives, and to remind them that the behavior, beliefs and popular beliefs of the people around them can lead to the destruction of other people.
Conclusions- From the results obtained from this research, the following can be mentioned: the manifestation of the role of folklore in sadegh Hedayat's short stories (Abji Khanum and Morde Khorha) and the effect of modernity on changing the position of the father in the family, who used to be the head of the family. had. Also, meticulous drawing of characters in stories and identification of anthropological components by the researcher. Hedayat puts a finger on some superstitious and incorrect beliefs and ridicules them, and considers some rituals and customs to be cumbersome, which are the causes of people's backwardness and, as a result, personal and social crises has brought

Keywords

Main Subjects


آتش­کار، رقیه؛ فتحی آشتیانی، علی؛ آزاد فلاح، پرویز(1391). ارتباط سبک­ها و مکانیزم­های دفاعی با سیستم­های مغزی/رفتاری. مجله روان شناسی بالینی3(4)، 63-73.
آذری، سهیلا(1399). دن ژوانیسم. فصلنامه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان،(4)، 1-32.
آرین پور، یحیی (1382). از صبا تا نیما. تهران: زوار، چاپ چهارم، (ج سوم).
امیری، محمد صالح؛ احمدی، پیمان (1398). سیمای زن در قصه­های عامیانۀ هرمزگان. مطالعات ادبیات روایی، 1(1)، 61-42.
بزرگمهر، شیرین؛ آبادیان دوگیدرق، تالین(1394). گفتمان مادرانگی: بررسی مادر هراسی در نمایشنامۀ «سرگذشت هایدی» اثر «وندی واسراشتاین». دو فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه هنر،نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، (12)5-19.
بهارلو، محمد(1379). عشق و مرگ در آثار هدایت. تهران: قطره.
بیتس، دانیل؛ پلاگ، فرد (1385)، انسان شناسی فرهنگی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی.
حسن زاده میرعلی، عبدالله(1391). کاربرد عناصر فرهنگ عامه(فولکلور) ویژگی سبکی داستان­های صادق هدایت. فصلنامه تخصصی سبک­شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب)، 5(3)، 97-115.
حسن­لی، کاووس؛ نادری، سیامک (1391). مناسک تدفین و آیین گورستانی درآثار داستانی صادق هدایت. مجله ادب پژوهی، (22)، 9-32.
حسینی، نوشین؛ سیدزاده ثانی، سید مهدی؛ حسینی، سیدمهدی (1400). خشونت فراموش شده: زمینه­های فرهنگی واجتماعی خواهر- برادر آزاری(مطالعه م.وردی دانش آموزان دبیرستانی ناحیه یک و ناحیه شش مشهد). فصلنامه مدرس حقوق کیفری و جرم شناسی، 1(2)، 7-39
راوندی، مرتضی (1371). تاریخ اجتماعی ایران(مناظری از زندگی اجتماعی و خانواده در ایران). تهران: نگاه، (ج 6).
رحیمیان، هرمز(1387). ادوار نثرفارسی از مشروطیت تا انقلاب اسلامی. تهران: سمت.
رستگار خالد، امیر، آران دشتی آرانی، سمیه؛ صادقی آرانی، زهرا (1392). بررسی سرمایه اجتماعی همسایگی و پیامدهای اصلی مرتبط با آن (مطالعۀ موردی شهر آران و بیگدل، منطقه آران). فصلنامه مطلعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، 1(4)، 177-215.
رفیع پور، فرامرز(1385). تکنیک­های خاص تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار،(چاپ چهارم).
روح الأمینی، محمود(1372). زمینه فرهنگ شناسی. تهران: عطار(چاپ سوم).
روح الأمینی، محمود(1383). گردشهر با چراغ در مبانی انسان شناسی. تهران: عطار(چاپ دوازدهم).
ساجدی راد، سید محسن؛ نادری، سیامک(1398). آثار مستند و داستانی صادق هدایت از نگاه انسان شناسی زیستی بر پایۀ مطالعات میان رشته­ای. فصلنامه مطالعات میان رشته­ای در علوم انسانی 12(1)، 83-109.
سعیدی مدنی، سیدمحسن(1398). نظریه های انسان شناسی. یزد: دانشگاه یزد(چاپ دوم).
سلیمی، محمدرضا؛ شرفی، روح انگیز(1394). بررسی ساختار و ابعاد روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی. کنفرانس بین­المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، مرکز همایش­های بین المللی صدا و سیما، 27 آبان 1394.
کیانوش، محمود(1381). صادق هدایت پیشگام داستان­نویسی جدید در ایران. لندن.
شریعتمداری، محمدابراهیم(1354). صادق هدایت و روانکاوی آثارش. تهران: پیروز.
طاهری، حسین(1401). بررسی ابعاد شخصیت"آبجی خانم" در داستان کوتاه صادق هدایت و دوشیزه کیلمن در رمان "خانم دالووی" اثر ویرجینیا وولف. نشریه ادبیات تطبیقی، 4(27) 219-253.
عابدینی فرد، مصطفی(1392). مردانگی هژمونیک و داغ جسمیت های ناکام، جنسیت و ناهنجاری­های جسمی در "آبجی خانم" و " داوود گوژپشت". ایران نامه، 1(28)، 19-39.
عظیمی، امیر؛ ابوالحسن تنهایی، حسین؛ آقاجانی مرساء، حسین(1396). بازنمایی گذار مدرنیته در ادبیات معاصر ایران، (مورد مطالعه گزیده آثار هدایت و فروغ). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 6(2)، 351-374.
فرخ نیا، رحیم(1375). زمینۀ انسان­شناسی فرهنگی و اجتماعی. همدان: جهاد دانشگاهی.
فرخ نیا، رحیم(1383). مقدمه­ای بر مردم­شناسی. همدان:دانشگاه بوعلی سینا.
فلیک، اووه(1400). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی، (چاپ دوازدهم)
قائدی، محمدرضا؛ گلشنی، علیرضا. (1395). روش تحلیل محتوا، از کمی­گرایی تا کیفی­گرایی. روش­ها و مدل­های روان­شناختی،7(23)، 57-82.
کتیرایی، محمود(1378). ازخشت تا خشت. تهران: ثالث.
نفیسی، آذر(1379)، رمان و رمان­نویسی در ایران، ایران و مدرنیته، به کوشش رامین جهانبگلو، تهران: گفتار.
نوریس، کریستوفر(1388)، شالوده شکنی، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: مرکز (چاپ دوم).
هدایت، صادق(1342)، زنده به گور، تهران: امیرکبیر، جلد اول(چاپ ششم).
هدایت، صادق(1356). نیرنگستان. تهران: جاویدان.
همایون کاتوزیان، محمدعلی(1402)، صادق هدایت از افسانه تا واقعیت، ترجمه فیروزه مهاجر، تهران: مرکز.
Pascoe, caroline(1998), Screening Mothers: Representations of motherhood in Australian film from   1900 to 1988, university of Sydney.                                                                                                         
Wilkinson, D. & Brimingham, P.(2003). Using Research Instuments: A Guide For Researchers. London: Routeledge.                                                                                                                              
Tajfel, Henry. (1981). Human group and social categories. Cambridge: Cambridge.
منبع اینترنتی
وبسایت همیار عشق(1390)، راه های کنار آمدن با هوو.