پژوهش عملی مشارکتی عموما در جهت ایجاد تغییرات اجتماعی حرکت میکند و با ویژگیهایی مانند تمرکز بر روی افرادی که تحت تأثیر موضوع پژوهش قرار دارند و مشارکت دادن آنها در فرایند پژوهش، تأکید بر دانش تعاملی و مبتنی بر آموزش دوطرفه پژوهشگر و مردم که نتیجه عملی به دنبال داشته باشد و برای عموم مردم قابل فهم باشد، جلوگیری از ایجاد رابطه مبتنی بر اعمال قدرت و سلطه میان پژوهشگر و مردم عادی، توانمندسازی افراد و انتخاب موضوع از مسئلههای عینی جامعه شناخته میشود. پژوهش عملی مشارکتی در راستای ایجاد پیوند میان نظریه و عمل و با نگرش رهاییبخش، ارزشها را خارج از چارچوب علم نمیداند و مطالعهای را سودمند میانگارد که به ارزشهای اجتماعی به اندازه واقعیتهای عینی اهمیت دهد. این مقاله با ارجاع به پژوهشهای انجامشده، به معرفیِ تفصیلی این روش، بنیانهای نظری، نقاط قوت و ضعف و راهبردهای عملیِ آن پرداخته و همگراییِ بنیادین آن با پژوهش جامعهشناسی مردممدار را به بحث گذاشته است.
رهبری, لادن. (1391). انسانشناسی به مثابه علم رهاییبخش؛ پیوند نظریه و عمل در پژوهش عملی مشارکتی. پژوهشهای انسانشناسی ایران, 2(2), 161-141. doi: 10.22059/ijar.2013.50670
MLA
لادن رهبری. "انسانشناسی به مثابه علم رهاییبخش؛ پیوند نظریه و عمل در پژوهش عملی مشارکتی", پژوهشهای انسانشناسی ایران, 2, 2, 1391, 161-141. doi: 10.22059/ijar.2013.50670
HARVARD
رهبری, لادن. (1391). 'انسانشناسی به مثابه علم رهاییبخش؛ پیوند نظریه و عمل در پژوهش عملی مشارکتی', پژوهشهای انسانشناسی ایران, 2(2), pp. 161-141. doi: 10.22059/ijar.2013.50670
VANCOUVER
رهبری, لادن. انسانشناسی به مثابه علم رهاییبخش؛ پیوند نظریه و عمل در پژوهش عملی مشارکتی. پژوهشهای انسانشناسی ایران, 1391; 2(2): 161-141. doi: 10.22059/ijar.2013.50670