مدیریت «خیال» و «خاطره» در فرایند طراحی معماری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری

2 استاد گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده

مسئله «عملکردها»، «فعالیت‌ها» و «برنامه‌ریزی کالبدی» از یک سو و خلق شکلی متهورانه و خارق‌العاده از سوی دیگر، آن‌چنان به مسئله اصلی طراحی محیط‌های انسانی در دانشکده‌های معماری و نیز فضای حرفه‌ای تبدیل شده است که پرسش از فرایند طراحی و ماهیت آن، صرف‌نظر از محصول، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با پذیرش اینکه خلق محیط زندگی انسان‌ها، امری است میان‌دانشی، چندلایه و پیچیده، ناظر به گذشته، حال و آینده و معطوف به بستر تاریخی-فرهنگی-اجتماعی-اقتصادی-سیاسی سیاق طراحی، پرسش از ماهیت فرایند طراحی، مؤلفه‌های آن و تعریف معماری مطلوب، آن هم در زمانه‌ای که بیشتر مسیر طراحی به دست رایانه‌ها سپرده شده است، اهمیت فراوانی می‌یابد. در این پژوهش که به روش کیفی تحلیل گفتمان انجام شده است، الگویی از مسیر فرایند طراحی محیط انسانی ارائه می‌‌شود که هم در مسیر اقدام به کنش طراحانه و هم در خلق محصول و نیز در بهره‌برداری و مواجهه با پدیده ساخته‌شده، ضمن پاسخ‌گویی به نیازهای فیزیکی کاربران و حتی نیازهای روانی آنان از حیث مطلوبیت پاسخ‌دهی به انتظارات، زمینه انطباق پروژه با کهن‌الگوهای ذهنی، خاطرات و قوه متخیله مخاطبان را فراهم آورد و گام مؤثری در خلق محیط مطلوب بردارد. نتایج نشان می‌دهد که معیارهای تشخیص پاسخ مسئله طراحی، پنج ساحت را در برمی‌گیرد: ۱. ارزش (معنا): احترام به ارزش‌های وجودی جامعه، تعالی آن‌ها. ۲. خلق ارزش‌های جدید: مبتنی بر ارزش‌های موجود و احصای آن‌ها از عالم خیال. ۳. پیمودن مسیر فرایند طراحی: تا آخرین مرحله در مسیر ارزش‌هایی که ذکر شد. ۴. مشارکت عمومی در فرایند طراحی: دخیل کردن جامعه و عالم خیال و خاطرات آنان در فرایند طراحی و رسیدن به طراحی پدیده جدید. ۵. حفظ کیفیت در طی زمان تا اجرای کامل پروژه.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Image & Memory Management in Architectural Design Process

نویسندگان [English]

  • Ali Akbari 1
  • Mohammadmansour Falamaki 2
1 Yadegar Emam Islamic Azad University of Shahr-e Rey
چکیده [English]

The issues of "functions", "activities" and "physical planning" on the one hand, and creation of bold and extraordinary form from the other hand, has become the main problem of designing human environments in schools of architecture & professional spaces, so the question of the design process and the nature of it, regardless of the final product, the less is considered. With the adoption of this fact that design and creation of the human environment is a multidisciplinary, multilayer and complex problem, concerning about the past, present and future, based on the historical-cultural-socio-economic-political context of design, make a question of the nature of design, design process, its components, definition of good architecture, in a time that most path of design has been entrusted to the computers and artificial intelligence, is so important. In this research, which is conducted using qualitative discourse analysis, while answering the research questions, presented a model of the design process of the human environment, both in design process and creating product, and also use of the project and encountering to it, while responding to the physical needs of users, and even their psychological needs in terms of desirability responding to expectations, provide a field of conformity of the project with archetypes, myths, and imagination of users and take effective steps in creating a favorable environment. Results show that criteria for the diagnosis of design problem include five aspects: 1. Value (meaning): respect to social values, 2. Creating new values: based on social values form imagination world, 3. Passing through the design process up to the last step in the direction of the mentioned values, 4. Public participation in the design process: engaging the community and the world of dreams and their memories in the design process and to design a new phenomenon, 5. To maintain quality over time to fully implement the project.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Architectural Design Process
  • Architecture in the 21st Century
  • Image & Memory Management
  • Myths & Architecture
  • Problem Solving in Architecture