خان ننه، آینه‌ای برای زمان: بازخوانی جامعه‌شناختی سرمایه اجتماعی بین نسلی در شعر شهریار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو گروه پژوهشی جامعه شناسی شهر و روستا، دانشگاه تبریز

10.22059/ijar.2025.392570.459910

چکیده

هدف: سرمایه اجتماعی به‌طور عام و سرمایه اجتماعی بین‌نسلی به‌طور خاص، از مفاهیم کلیدی در جامعه‌شناسی محسوب می‌شوند که با تسهیل ارتباط بین اعضای نسل‌های مختلف، به تقویت انسجام اجتماعی و تثبیت هویت ملی و فرهنگی کمک می‌کنند. بر این اساس، هدف این پژوهش، بررسی نقش شعر «خان ننه» اثر استاد شهریار به‌عنوان ابزاری هنری و ادبی برای انتقال مفاهیم اجتماعی و تقویت پیوندهای بین‌نسلی در مواجهه با چالش‌های مدرنیته است. این مطالعه با به‌کارگیری نظریات جامعه‌شناختی، در پی نشان دادن این است که چگونه شعر می‌تواند به‌عنوان رسانه‌ای قدرتمند، ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی را میان نسل‌ها منتقل کرده و در حفظ هویت جمعی در عصر جهانی‌شدن نقش ایفا کند.  
روش­شناسی: برای فهم شعر «خان ننه»، با توجه به ضعف روش‌های تجربی در تحلیل پدیده‌های پیچیده انسانی و اجتماعی، از روش هرمنوتیک نظری به‌عنوان یک روش کیفی، استفاده شد. در گام نخست، عواطف و احساسات نهفته در متن شعر بررسی شد، سپس روابط بین بخش‌های مختلف شعر تحلیل گردید تا ساختار کلی و پیوندهای مفهومی آن درک شود. در ادامه، زمینه‌های اجتماعی و سیاسی مرتبط با شعر مورد توجه قرار گرفت تا متن در بستر تاریخی و فرهنگی خود تفسیر شود. برای اطمینان از اعتبار و پایایی یافته‌ها، اقداماتی مانند بازخوانی مکرر متن، توجه به ابعاد مختلف مفاهیم و دریافت بازخورد از خبرگان انجام شد.
یافته‌ها: با توجه به روش‌شناسی به‌کارگرفته شده در این مطالعه، یافته‌ها نشان می‌دهند، مادربزرگ‌ها به عنوان محورهای خانواده، نقش مهمی در انتقال فرهنگ، ارزش‌ها و تجربیات به نسل‌های بعدی دارند. این انتقال اغلب از طریق ابزارهای نمادین مانند سوغات‌ها صورت می‌گیرد. در شعر «خان ننه»، سوغات‌ها نمادی از انتقال ارزش‌ها و خاطرات هستند و نشان‌دهنده نقش مادربزرگ‌ها در حفظ فرهنگ‌های محلی هستند. این انتقال ارزش‌ها با نوستالژی نیز پیوند عمیقی دارد. نوستالژی به عنوان یک احساس مثبت و گذشته‌محور، به حفظ صمیمیت و تقویت پیوندهای اجتماعی کمک می‌کند. مادربزرگ‌ها با بازگو کردن خاطرات گذشته، حس نوستالژی را در نسل‌های جوان برمی‌انگیزند و به حفظ هویت‌های محلی در عصر جهانی‌شدن کمک می‌کنند. این نقش مادربزرگ‌ها در انتقال ارزش‌ها، به جامعه‌پذیری دینی نیز گسترش می‌یابد. آن‌ها با انتقال آموزه‌های دینی و مذهبی، نقش مهمی در شکل‌دهی هویت دینی نسل‌های بعدی ایفا می‌کنند. علاوه بر این، مادربزرگ‌ها در شکل‌دهی نگرش‌های فرهنگی نسبت به مرگ نیز تأثیرگذار هستند. آن‌ها با انتقال نگرش‌های دینی و فرهنگی درباره مرگ، به نسل‌های جوان کمک می‌کنند تا زندگی را با عمق بیشتری درک کنند. در شعر «خان ننه»، این مفاهیم به‌وضوح دیده می‌شوند و نشان‌دهنده نقش مادربزرگ‌ها در حفظ انسجام خانوادگی و انتقال ارزش‌ها در عصر جهانی‌شدن هستند
نتیجه  گیری: در عصر جهانی‌شدن، علیرغم پیشرفت‌های مادی و فناوری، هویت تاریخی، فرهنگی و جایگاه خانواده تا حد زیادی تضعیف شده‌اند. این روند، نگرانی‌هایی جدی درباره گسست نسلی و کاهش سرمایه اجتماعی بین‌نسلی ایجاد کرده است. شهریار در شعر «خان ننه» با زبانی هنرمندانه، بر ضرورت انتقال و حفظ میراث فرهنگی و اجتماعی تأکید می‌کند. او با محوریت قراردادن ارتباط پایدار بین نسل‌ها، هشدارهایی درباره پیامدهای فردگرایی افراطی و نادیده گرفتن ریشه‌های فرهنگی ارائه می‌دهد. شهریار در این شعر با نگاهی ژرف‌نگرانه، هشدار می‌دهد که بی‌توجهی به میراث فرهنگی و اجتماعی، بنیان‌های جامعه را سست کرده و روابط بین نسلی را در معرض خطر قرار می‌دهد. این دغدغه‌ها به‌ویژه در ارتباط با حذف یا کمرنگ‌شدن کانال‌های سنتی جامعه‌پذیری مطرح می‌شوند. چنین خطری نه تنها هویت خانوادگی نسل‌ها را تهدید می‌کند، بلکه می‌تواند به گسست هویت نسلی و در نتیجه، گسست هویت قومی و ملی منجر شود. از این رو، شعر «خان ننه» به‌عنوان اثری ادبی و جامعه‌شناختی، ضرورت بازسازی و تقویت پیوندهای بین‌نسلی را برای حفظ هویت جمعی در عصر جهانی‌شدن یادآور می‌شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Khan Naneh, a mirror of time: a sociological re-reading of intergenerational social capital in shahriar's poetry

نویسنده [English]

  • Mohammad Abbaszadeh
Academic Member of Urban-Rural Sociology Research Group, University of Tabriz
چکیده [English]

Purpose: Social capital in general, and intergenerational social capital in particular, are key concepts in sociology that facilitate connections between members of different generations, thereby strengthening social cohesion and solidifying national and cultural identity. Accordingly, the aim of this research is to examine the role of Shahriar's poem "Khan Naneh" as an artistic and literary tool for transmitting social concepts and reinforcing intergenerational bonds in the face of modernity's challenges. Utilizing sociological theories, this study seeks to demonstrate how poetry can serve as a powerful medium for transmitting cultural and social values across generations and play a role in preserving collective identity in the era of globalization.
Methodology: To understand the poem "Khan Naneh," given the limitations of empirical methods in analyzing complex human and social phenomena, a qualitative theoretical hermeneutic approach was employed. In the first step, the emotions and sentiments embedded in the poem were examined. Then, the relationships between different sections of the poem were analyzed to comprehend its overall structure and conceptual connections. Subsequently, the social and political contexts related to the poem were considered to interpret the text within its historical and cultural framework. To ensure the validity and reliability of the findings, measures such as repeated readings of the text, attention to various dimensions of the concepts, and feedback from experts were implemented.
Findings: Based on the methodology employed in this study, the findings indicate that grandmothers, as central figures in the family, play a significant role in transmitting culture, values, and experiences to future generations. This transmission often occurs through symbolic tools such as souvenirs. In the poem "Khan Naneh," souvenirs symbolize the transfer of values and memories, highlighting the role of grandmothers in preserving local cultures. This transmission of values is deeply connected to nostalgia. Nostalgia, as a positive and past-oriented emotion, helps maintain intimacy and strengthen social bonds. By recounting past memories, grandmothers evoke nostalgia in younger generations, aiding in the preservation of local identities in the age of globalization. This role of grandmothers in transmitting values extends to religious socialization. Through the transmission of religious and spiritual teachings, they play a crucial role in shaping the religious identity of future generations. Additionally, grandmothers influence cultural attitudes toward death. By passing on religious and cultural perspectives on death, they help younger generations understand life with greater depth. These concepts are clearly evident in the poem "Khan Naneh," illustrating the role of grandmothers in maintaining family cohesion and transmitting values in the era of globalization.
Conclusion: In the age of globalization, despite material and technological advancements, historical and cultural identities, as well as the role of the family, have been significantly weakened. This trend has raised serious concerns about generational disconnection and the decline of intergenerational social capital. In his poem "Khan Naneh," Shahriar, with his artistic language, emphasizes the necessity of transmitting and preserving cultural and social heritage. By centering the poem on the enduring connections between generations, he warns against the consequences of extreme individualism and the neglect of cultural roots. Shahriar, with a profound perspective, cautions that disregarding cultural and social heritage undermines the foundations of society and endangers intergenerational relationships. These concerns are particularly relevant in the context of the erosion or weakening of traditional channels of socialization. Such risks not only threaten the familial identity of generations but can also lead to a breakdown of generational identity and, consequently, national and ethnic identity. Therefore, the poem "Khan Naneh," as both a literary and sociological work, serves as a reminder of the necessity to rebuild and strengthen intergenerational bonds to preserve collective identity in the era of globalization

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shahriar
  • modernity
  • family
  • intergenerational social capital
  • socialization
  • generational identity
Arjomandi, M., & Arjomandi, N. (2018). The Poet of Rural Grandeur "Shahriar" and Ethical and Mystical Themes. Shahriar Studies, 16. https://www.magiran.com/p2113732 ( in Persian)
Badawy, W. & Shaban, M. (2025). Intergenerational relationships and their impact on social resilience amongst Arab society elderly populations: A qualitative exploration. Journal of Clinical Nursing. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/jocn.17568
Bauman, Z. (2003). Liquid love: On the frailty of human bonds. Polity Press.
Bowlby, J. (1988). A secure base: Parent-child attachment and healthy human development. Basic Books.
Boym, S. (2001). The future of nostalgia. Basic Books.
Brandt, L., Liu, S., Heim, C., & Heinz, A. (2022). The effects of social isolation stress and discrimination on mental health. Translational Psychiatry, 12(1), 398. https://doi.org/10.1038/s41398-022-02151-1
Brown, J. E. (2024). A hermeneutic phenomenological study of the lived experiences of elementary teachers in inclusion classrooms (Unpublished doctoral dissertation). [University Name].
Burstein, D. D. (2013). Fast future: How the millennial generation is shaping our world. Beacon Press.
Chung, S., & Kim, J. (2021). The effects of inter-generational program on solidarity and perception to other generations in Korea. Journal of Social Service Research, 47(2), 219–231. https://doi.org/10.1080/01488376.2020.1869145
Deller, S. C., Conroy, T., & Markeson, B. (2018). Social capital, religion and small business activity. Journal of Economic Behavior & Organization, 155, 365–381. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2018.08.012
Fosco, G. M., & Lydon-Staley, D. M. (2020). Implications of family cohesion and conflict for adolescent mood and well-being: Examining within- and between-family processes on a daily timescale. Family Process, 59(4), 1674–1692. https://doi.org/10.1111/famp.12523
Foucault, M. (2012). The history of sexuality, Vol. 3: The care of the self. Vintage.
Fox, S., Muddiman, E., Hampton, J., Kolpinskaya, E., & Evans, C. (2021). Capitalising on faith? An intergenerational study of social and religious capital among baby boomers and millennials in Britain. The Sociological Review, 69(4), 862–880. https://doi.org/10.1177/00380261211024769
Froese, P., & Jones, R. (2021). The sociology of prayer: Dimensions and mechanisms. Social Sciences, 10(1), 15. https://doi.org/10.3390/socsci10010015
Fukuyama, F. (2001). Social capital, civil society and development. Third World Quarterly, 22(1), 7–20. https://doi.org/10.1080/01436590020022547
Giddens, A. (2013). The transformation of intimacy: Sexuality, love and eroticism in modern societies. John Wiley & Sons.
Glaser, K., di Gessa, G., & Tinker, A. (2014). Grandparenting in Europe: The health and wellbeing of grandparents caring for grandchildren—The role of cumulative advantage/disadvantage. Ageing & Society, 34(6), 1073–1098. https://doi.org/10.1017/S0144686X1200140X
Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360–1380. https://doi.org/10.1086/225469
Hagestad, G. O. (2018). Interdependent lives and relationships in changing times: A life-course view of families and aging. In Invitation to the life course (pp. 135–159). Routledge.
Jahan, N., Hoque, S., Hossain, M. A., Hoon, J. S., & Pipul, M. M. U. A. (2024). SNS citizenship behavior based on D&M information system success model and social capital theory: Mediating role of subjective well-being. Heliyon, 10(9), e30101. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e30101
Kapur, P., Misra, G., & Verma, N. K. (2022). Religion, identity, socialization, and well-being. In Psychological perspectives on identity, religion and well-being. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-2844-4
Koskinen, C. A. L., & Lindström, U. Å. (2013). Hermeneutic reading of classic texts. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 27(3), 757–764. https://doi.org/10.1111/scs.12000
Lee, H. (2022). Death, dying, and bereavement around the world: Theories, varied views, and customs. Journal of Gerontological Social Work, 65(8), 904–907. https://doi.org/10.1080/01634372.2022.2084195
Moslemi, A., & Shahbazi, M. (2014). Anthropological Analysis of Folk Culture Manifestations in the "Heydar Babaya Salam" Poem. Sociological Studies, 7(22), 61-77. (in Persian)
Peterson, P. E., Dills, A. K., & Shakeel, M. D. (2024). Social capital, families, friendships, and inter-generational mobility. Program on Education Policy and Governance, Department of Government, Harvard University, USA.
Qiu, L., Rahman, A. R. A., & Dolah, M. S. (2024). The role of souvenirs in enhancing local cultural sustainability: A systematic literature review. Sustainability, 16(10), 3893. https://doi.org/10.3390/su16103893
Rakei, F. (2023). Investigating the Sociological Contexts of Shahriar's Poetry Based on Lucien Goldmann's Theory. Cultural and Communication Studies, 19(1), 273-305. https://doi.org/10.22034/jcsc.2021.538161.2451(in Persian)
Roaldsnes, A. (2024). Social capital and the intergenerational transmission of cultural capital: How parents' social networks influence children's accumulation of cultural capital. Poetics, 102, 101873. https://doi.org/10.1016/j.poetics.2024.101873
Robertson, J. F. (1977). Grandmotherhood: A study of role conceptions. Journal of Marriage and Family, 39(1), 165–174. https://doi.org/10.2307/351069
Sam Khaniani, A. A., & Emamzadeh Javadi, H. (2010). Investigating the Anthropological Dimensions of Literature in Shahriar's Poetry. Literary Text Research, 45(14), 105-127. https://doi.org/10.22054/ltr.2010.6508 (in Persian)
Shahrokhi, F. (2015). Cultural and Religious Identity in Shahriar's Poetry (A Case Study; Archaistic Approach). Literary Criticism and Stylistics Research, 6(20), 124-152. (in Persian)
Smith, J. A. (2007). Hermeneutics, human sciences and health: Linking theory and practice. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2(1), 3–11. https://doi.org/10.1080/17482620601016120
Taylor, S. C. (2019). GH Mead's philosophical hermeneutics of the present. European Journal of Pragmatism and American Philosophy, 11(XI-2). https://doi.org/10.4000/ejpap.1556
Verwiebe, R., & Hagemann, S. (2024). Bourdieu revisited: New forms of digital capital—Emergence, reproduction, inequality of distribution. Information, Communication & Society. https://doi.org/10.1080/1369118X.2024.2358170
Wildschut, T., & Sedikides, C. (2022). Psychology and nostalgia: Towards a functional approach. In M. H. Jacobsen (Ed.), Intimations of nostalgia: Multidisciplinary explorations of an enduring emotion (pp. 110–128). Bristol University Press.
Zhu, Q., Rahman, R., Alli, H., & Effendi, R. A. A. R. A. (2023). Souvenirs development related to cultural heritage: A thematic review. Sustainability, 15, 2918. https://doi.org/10.3390/su15042918