سیر تحول زیبایی‌شناسی خودتزیینی موی زنانه (مورد مطالعه: زنان عشایر عرب کتی روستای حصاربالای ورامین)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشکده هنر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

10.22059/ijar.2025.394918.459919

چکیده

هدف: خودتزیینی موی زنانه یکی از مهم‌ترین مولفه‌های فرهنگی-تاریخی ایران است، بطوری که امروز نیز شاهد اهمیت این مولفۀ فرهنگی در گفتمان‌های مختلف هستیم. پرسش اصلی این است که مولفه‌های تاثیرگذار در زیبایی‌شناسی خودتزیینی سنتی  و امروزی موی زنانه چیست؟
 
روش­شناسی: در این پژوهش تلاش شد تا با روش تحقیق تحلیلی-توصیفی و با مطالعۀ میدانی مردم‌نگارانه ( مصاحبه و مشاهده مشارکتی) به واکاوی مولفه‌های تاثیرگذار در  زیبایی‌شناسی خودتزیینی سنتی و امروزین موی زنانه و دخترانۀ عشایر عرب کتی به عنوان بزرگترین عشایر عرب تهران ساکن در روستای حصار بالای ورامین بپردازیم و بر همین اساس با بهره‌مندی از ادبیات نظری انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی و بدن سعی در واکاوی این مولفه‌ها داریم.
 
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که هویت قومی، سن، جایگاه اجتماعی و اقتصادی در زیبایی خودتزیینی سنتی موی زنان و دختران نقش مهمی را ایفا می‌کند‌ و طی یکصدسال اخیر، عواملی همچون مداخلات سیستم‌های حکمرانی در چگونگی خودتزیینی مطلوب و الگوهای خودتزیینی مد روز جهان که از طریق رسانه‌های مختلف بازتولید می‌شود و موجب تغییرات مولفه‌های زیبایی خودتزیینی مو در میان زنان و دختران جوان شده‌است و  اغلب سعی در بازتولید« موی مطلوب دوران» را دارند اگرچه در برخی موارد مولفه‌های زیبایی‌شناسی مد روز با مولفه‌های سنتی تقابل دارد، ااما غلبۀ مولفه‌های دوران حاضر بر سنت مشهود است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The evolution of female hair self-decoration aesthetics (Case study: Arab nomadic women of Kuti village of Hesarbalai, Varamin)

نویسنده [English]

  • Tayebeh Ezatollahinejad
Art Faculty,Research Institute of Culture, Arts and CommunicationsزAssistant Professor
چکیده [English]

Purpose:Self-decoration of women's hair is one of the most important cultural-historical components of Iran, so that even today we witness the importance of this cultural component in various discourses. In fact, the main question is, what are the influential components in the aesthetics of traditional and modern self-decoration of women's hair?
Methodology: In this research, an attempt was made to use the analytical-descriptive research method and ethnographic field study (interview and participatory observation) Let's analyze the influential components in the aesthetics of traditional and modern self-decoration of women's and girls' hair of the Kuti Arab tribes as the largest Arab tribes of Tehran living in the village of Hesar‌Balai Varamin, and on this basis, we are trying to analyze these components by benefiting from the theoretical literature of the anthropology of aesthetics and the body.
Findings: The findings show that ethnic identity, age, social and economic status play an important role in the beauty of traditional self-decoration of women's and girls' hair, and over the last hundred years, Factors such as the intervention of governance systems in the way of desirable self-decoration and fashionable self-decoration patterns of the world that are reproduced through various media and have caused changes in the beauty components of hair self-decoration among young women and girls, and they often try to reproduce the "ideal hair of the era", although in some cases the components of modern aesthetics are in conflict with the traditional components, but the predominance of the components of the current era over tradition is evident.

کلیدواژه‌ها [English]

  • indigenous aesthetics
  • women'
  • s hair self-decoration
  • nomads
  • Arab Kuti
  • Varamin
امینی، محمد. (1368). تاریخ اجتماعی ورامین در دورۀ قاجاریه، تهران: بی‌نا.
ایروانی، محمدرضا. (1385). سنجش میزان گرایش‌های خانوارهای عشایری در زمینه اسکان و مشکلات موجود (بررسی موردی عشایر عرب جرقویه)، جهاد، 274: 43-62.
ذکایی، سعید. و پنج‌تنی، منیره. (1393)، بدن به مثابۀ متن؛ درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران، 67 تا 73.
رامین، علی. (1387)، مبانی جامعه‌شناسی هنر، تهران: نشر نی.
-عزت‌اللهی نژاد، طیبه. و زهرا رهبرنیا. (1394). آوای مو: انسان شناسی زیبایی‌شناسی بومی در خودتزیینی زن ترکمنی روستای دویدوخ، پژوهش های انسان شناسی ایران، 5 (1)، 27-47.
-عزت‌اللهی نژاد، طیبه. (1399). خودتزیینی زنان ترکمن؛ درآمدی بر انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنرو ارتباطات.
---------------------. (1402). زشتی و زیبایی در خودتزیینی پوشش زنان عشایر عرب کتی روستای حصاربالای ورامین، پژوهش های انسان شناسی ایران، 13 (25)، 77-98.
کیاوند، عزیز. (1368). سیاست، حکومت و عشایر، تهران: صنم.
مقصودی، منیژه. و انواری، زهره. (1391)، رابطه یکجا نشینی و نظام خویشاوندی. جامعه شناسی هنر و ادبیات، 19 (1)‌، 161-186.
نصیری و همکاران. (1390)، الگویی برای برنامۀ راهبردی سامان‌دهی عشایر استان تهران، بهار، 15 (1)، ‌43-63.
هاشمی، علیرضا. (1392)، طایفۀ مستقل عرب کتی بزرگ‌ترین عشایر عرب کوچرو در منطقۀ ورامین تهران، پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران، 3 (1)، 69 -90.
Coote, J. ( 1989), The Anthropology of Aesthetics and the Dangers of Maquetcentrism, JASO, 3, 229-43.
Copleston, F. (1994), A History Of  Philosophy, New York: S.J. AN IMAGE BOOK.
Douglas, Mary [1966]‌(1984), Purity and Danger An Analysis Of The Concepts Of Pollution And Taboo, USA: Routledge.
Grenfell‌, M. and Hardy ,Ch. (2007), Art Rules Pierre Bourdieu and the Visual Arts, USA: Berg.
Hertz, Robert  [1907]‌(1960), A Contribution to the Study of the Collective Representation of Death, in Death and the Right Hand, Translated  by R. and C. Needham: Glencoe, IL, The Free Press, 27-86
Hertz, R,[1909]‌(1960), Death and the Right Hand, New York: Cohen & West.
Mauss, M. [1926] [1947] (2000) , Manuel d’ ethnographie,edited by Jean-Marie Tremblay, Payot: Paris.
Maquet, J. (1979), Introduction to Aesthetic Anthpopology‌, Malibu: Undena Publications.
Maquet, J. (1986), The Aesthetic Experience. An Anthropologist Looks at the Visual Arts, New Haven‌:‌ Yale University Press.
Mauss, ‌M. (1966), The Gift, Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies,Translated by Ian Gunnison, London   Cohen & West.
Mauss, M. [1926] [1947] (2000), Manuel d’ ethnographie,edited by Jean-Marie Tremblay, Payot: Paris.
‌Mascia-Lees, F. E. (2011), A Companion to the Anthropology of the Body and Embodiment, USA: Blackwell.
Morphy‌, Howard (1989), From Dull to Brilliant: The Aesthetics of Spiritual Power Among the Yolngu, H, Man, New Series, 24 (1), 21-40.
‌Morphy, H. (1992), Aesthetics in a Cross-Cultural Perspective: some reflections on Native American basketry", JASO  1992, Vol. 23, No.‌1:1-16.
‌Synnott, A. ‌and  Howes, ‌D. (1992), From Measurement to Meaning, Anthropologies of the Body, Anthropos, Bd. 87 (1./3), 147-166.
Strathern,  M.(1971),  Self-decoration in Mount Hagen (Art & Society), London: Gerald Duckworth & Co Ltd.
Strathern, M. (1979), The Self in Self-Decoration, Oceania , 49 (4), 241-257
Thompson, R. F. (2006), Yoruba Artistic Criticism, Howard & Perkins, Morgan,The Anthropology of Art  AReader,(pp.249-262), Malden: Blackwell.
Van Damme, W. (1996), Beauty in Context: Towards an Anthropological Approach to Aesthetics, New York: leiden.
‌Van Damme, W. (2010), Ernst Grosse and the "Ethnological Method" in Art Theory, Philosophy and Literature, 34 (2), 302-312.
Van Gennep‌, A. [1909] (1960), Les rites de passage, USA: University of Chicago Press.
‌Van Gennep‌, A. (1996), Les rites de passage, Romania: Polirom.
‌Williams, S. J and ‌Gillian, B. (1998), The Lived  Body  Sociological  themes, embodied issues, London  Routledge.