سیر تحول زیبایی‌شناسی خودتزیینی موی زنانه (مورد مطالعه؛ زنان عشایر عرب کتی روستای حصاربالای ورامین ).

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشکده هنر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

10.22059/ijar.2025.394918.459919

چکیده

خودتزیینی موی زنانه یکی از مهم‌ترین مولفه‌های فرهنگی-تاریخی ایران است، بطوری که امروز نیز شاهد اهمیت این مولفۀ فرهنگی در گفتمان‌های مختلف هستیم، بر همین اساس در این پژوهش تلاش شد تا با روش تحقیق تحلیلی- توصیفی و با مطالعۀ میدانی مردم‌نگارانه ( مصاحبه و مشاهده مشارکتی) به واکاوی مولفه‌های تاثیرگذار در زیبایی‌شناسی خودتزیینی سنتی و امروزین موی زنانه و دخترانۀ عشایر عرب کتی به عنوان بزرگترین عشایر عرب تهران ساکن در روستای حصار بالای ورامین بپردازیم و بر همین اساس با بهره‌مندی از ادبیات نظری انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی و بدن سعی در واکاوی این مولفه‌ها داریم، ایل عرب کُتی یکی از 19 گروه عشایری منطقۀ ورامین تهران است که سابقۀ سکونتی آنها به سرزمین نَجد عربستان(نجد عمان عربستان) میرسد. این ایل در دوران خلفای اُموی یا عباسی به منطقۀ خوزستان و فارس مأمور شدند یا مهاجرت کردند و در دورۀ قاجار تیره‌هایی از آنان به منطقۀ ورامین تهران به صورت اجباری کوچانده شدند. این عشایر تا سال‌ها پیش در برخی از روستاهای ورامین به صورت کوچرو به کار رمه‌داری و گلهداری مشغول بودند و در این سال‌ها شیوۀ دستخوش تحولات گسترده شد.با وجود تحولات گسترده در فرهنگ این ایل برخی از مولفه‌های فرهنگی خود را همچون زبان عربی، رمه‌داری و کوچرویی را کمابیش حفظ کرده اند. ایل عرب در مطالعات ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و از سویی دیگر جامعۀ ایرانی نیز از حضور و سابقۀ زیست این ایل در ایران کمتر آگاه است، همین امر موجب شده تا سیاستگذاری‌های فرهنگی بر اهمیت نقش خود در تحولات ساختارهای فرهنگی جوامع مختلف در ایران واقف نباشد، در حالی که مطالعات نشان می‌دهد که چگونه این عوامل توانسته تغییرات گسترده‌ای در ساختار سنتی- تاریخی آنان بوجودآورد. خودتزیینی و زیبایی‌شناسی بومی از جمله شاخه‌های مطالعاتی انسان‌شناسی هنر است که در ایران بسیار نوپاست و محقق در قالب کتاب و مقالات به این مبحث در ایران پرداخته‌است و مسئلل مهم مطروحه در این پزوهش عدم انجام مطالعۀ میدانی با چنین رویکردی در گسترۀ پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران است از همین روی محقق مدت‌ها بصورت میدانی به واکاوی ساختارهای فرهنگی این ایل پرداخته و تلاش کرده تا در گام نخست به معرفی این قوم که در مجاورت کلانشهر تهران زندگی می‌کنند، بپردازد و در گام بعدی نقش تحولات فرهنگی جامعه و سیستم حکمرانی در یکصدسال اخیر و به‌ویژه از دورۀ پهلوی دوم تا 1402در ساختار فرهنگی-تاریخی به‌ویژه خودتزیینی موی زنانه مدنظر قرار داد. علیرغم مقارن شدن آغاز انجام این پژوهش با شرایط خاص دوران کرونا در ایران، اهمیت شناخت و جمع‌آوری داده‌های میدانی، محقق را واداشت تا به عنوان مردم‌نگار، بارها در میدان مطالعاتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (خرداد، شهریور، مهر سال 1399 و اردیبهشت، تیر، شهریور 1400) حضور داشته‌باشد و در برخی موارد با استفاده از برنامه‌های ارتباط جمعی مجازی(تلگرام، واتساپ و اینستاگرام) با افراد مطلع گفتگو و مصاحبه انجام دهد. به واقع پرسش اصلی این است که مولفه‌های تاثیرگذار در زیبایی‌شناسی خودتزیینی سنتی و امروزی موی زنانه چیست؟یافته‌ها نشان می‌دهد که هویت قومی، سن، جایگاه اجتماعی و اقتصادی در زیبایی خودتزیینی سنتی موی زنان و دختران نقش مهمی را ایفا می‌کند‌ و طی یکصدسال اخیر، عواملی همچون مداخلات سیستم‌های حکمرانی در چگونگی خودتزیینی مطلوب و الگوهای خودتزیینی مد روز جهان که از طریق رسانه‌های مختلف بازتولید می‌شود و موجب تغییرات مولفه‌های زیبایی خودتزیینی مو در میان زنان و دختران جوان شده‌است و اغلب سعی در بازتولید« موی مطلوب دوران» را دارند اگرچه در برخی موارد مولفه‌های زیبایی‌شناسی مد روز با مولفه‌های سنتی تقابل دارد، اما غلبۀ مولفه‌های دوران حاضر بر سنت مشهود است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The evolution of female hair self-decoration aesthetics (Study case: Arab nomadic women of Kuti village of Hesarbalai, Varamin).

نویسنده [English]

  • Tayebeh Ezatollahinejad
Art Faculty,Research Institute of Culture, Arts and CommunicationsزAssistant Professor
چکیده [English]

Self-decoration of women's hair is one of the most important cultural-historical components of Iran, so that even today we witness the importance of this cultural component in various discourses, on this basis, in this research, an attempt was made to use the analytical-descriptive research method and ethnographic field study (interview and participatory observation) Let's analyze the influential components in the aesthetics of traditional and modern self-decoration of women's and girls' hair of the Kuti Arab tribes as the largest Arab tribes of Tehran living in the village of HesarBalai Varamin, and on this basis, we are trying to analyze these components by benefiting from the theoretical literature of the anthropology of aesthetics and the body In fact, the main question is, what are the influential components in the aesthetics of traditional and modern self-decoration of women's hair? The findings show that ethnic identity, age, social and economic status play an important role in the beauty of traditional self-decoration of women's and girls' hair, and over the last hundred years, Factors such as the intervention of governance systems in the way of desirable self-decoration and fashionable self-decoration patterns of the world that are reproduced through various media and have caused changes in the beauty components of hair self-decoration among young women and girls, and they often try to reproduce the "ideal hair of the era", although in some cases the components of modern aesthetics are in conflict with the traditional components, but the predominance of the components of the current era over tradition is evident.Self-decoration of women's hair is one of the most important cultural-historical components of Iran, so that even today we witness the importance of this cultural component in various discourses, on this basis, in this research, an attempt was made to use the analytical-descriptive research method and ethnographic field study (interview and participatory observation) Let's analyze the influential components in the aesthetics of traditional and modern self-decoration of women's and girls' hair of the Kuti Arab tribes as the largest Arab tribes of Tehran living in the village of HesarBalai Varamin, and on this basis, we are trying to analyze these components by benefiting from the theoretical literature of the anthropology of aesthetics and the body In fact, the main question is, what are the influential components in the aesthetics of traditional and modern self-decoration of women's hair? The findings show that ethnic identity, age, social and economic status play an important role in the beauty of traditional self-decoration of women's and girls' hair, and over the last hundred years, Factors such as the intervention of governance systems in the way of desirable self-decoration and fashionable self-decoration patterns of the world that are reproduced through various media and have caused changes in the beauty components of hair self-decoration among young women and girls, and they often try to reproduce the "ideal hair of the era", although in some cases the components of modern aesthetics are in conflict with the traditional components, but the predominance of the components of the current era over tradition is evident.

کلیدواژه‌ها [English]

  • indigenous aesthetics
  • women'؛ s hair self-decoration
  • nomads
  • Arab Kuti
  • Varamin