بررسی اثرات زلزله بر ساختار خانواده های روستایی (مطالعه ی موردی روستاهای کوییک سر پل ذهاب پس از زلزله ۱۳۹۶)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه توسعه اجتماعی دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری توسعه اجتماعی دانشگاه تهران

10.22059/ijar.2025.388235.459900

چکیده

این پژوهش به بررسی تغییرات اجتماعی خانواده‌ها پس از وقوع زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ می‌پردازد. سؤال اصلی این است که تغییرات اجتماعی پس از فاجعه در خانواده کدامند و آیا مواجهه جامعه محلی با فرآیند بازسازی و کمک‌رسانی، بنیان‌های سنتی، به‌ویژه مردسالاری را تضعیف و زمینه را برای توانمندسازی زنان فراهم می‌کند؟ روش تحقیق این پژوهش، روش کیفی با استفاده از مصاحبه‌های عمیق نیمه ساخت یافته و برگزاری گروه‌های کانونی متمرکز در روستاهای «کوییک» «شمشیری» و «تیمی حواس» بوده و تحلیل داده ها با تکنیک تحلیل تماتیک صورت پذیرفته است. در یافته های حاصل از مقوله بندی مفاهیم، مقولات محوری «پیشرانی زنانه»،‌ «گسست هنجاری»، «فردگرایی رو به تزاید در خانواده»، «افزایش استقلال اقتصادی زنان»، «تغییر عادات غذایی»، «تغییر چرخه خواب و بیداری و افزایش شب بیداری» و «تغییر پوشش دختران جوان از سبک بومی به سبک ملی» بوده و تحولات خانواده بر این اساس تحلیل شده است. این تغییرات در عین حال که به چالش هایی همچون افزایش تعارضات خانوادگی منجر شده، فرصت هایی برای بازتعریف هنجارها و ارزش ها ایجاد کرده است. آنچه بدیهی است از دل فاجعه ی اتفاق افتاده الگوهای جدیدی در حال شکل گیری است که بیشتر مبتنی بر هویت فردی است. در این میان بین نبرد میان سنت (به ویژه سنت دیرپای مردسالاری) و هویت فردی و در واقع فردگرایی به نظر می رسد فردگرایی دست بالا را دارد. فاجعه وقتی با قدرتی بالا اتفاق می افتد که به کل زیرساختها و ساختارهای موجود صدمه وارد می کند از سوی دیگر فضایی برای برون رفت از ساختارهای کهنه ایجاد می کند. لذا می توان اذعان کرد که فجایع همانقدر که ویرانگرند آفریننده نیز هستند. فجایع می توانند سنت هایی که به مرور زمان کارکرد خود را از دست داده اند و در جامعه جدید جایی ندارند سریعتر از میان ببرند. گرچه به نظر می‌رسد که رسومی که در جوامع کارکردهای خود را از دست داده اند و یا به نوعی دارای کارکرد منفی شده‌اند دیر یا زود از میان می روند فجایع به عنوان یک تسهیل کننده می تواند این روند را سرعت بخشد. فجایع همانقدر که می تواند فرصت ها را از بین ببرد برای عده ای می‌تواند فرصت آفرین باشد و این منظری است که تا به حال به آن توجه درخوری نشده است. در معرض توجه قرار گرفتن گروه های در حاشیه همچون زنان، ورود منابع مالی قابل توجه به منطقه ی زلزله زده، رویارویی جامعه ی محلی با خیرین، نیروهای امدادی، تشکل های غیردولتی و سایر امدارسانان از جمله بسترهایی است که زمینه ساز تغییرات ساختاری در جامعه ی فاجعه دیده می شود. هرگروه از تازه واردین با هر هدفی خرده فرهنگ های خود را به همراه می آورند و جامعه ی فاجعه دیده را تحت تاثیر قرار می دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effects of earthquakes on the structure of rural families (A case study of Kuik villages on Zahab Bridge after the 2016 earthquake

نویسندگان [English]

  • Mousa Anbari 1
  • Ayman Sadat Sokhni 2
1 Associate Professor, Department of Social Development, University of Tehran
2 phd student of social development of Tehran University
چکیده [English]

This research investigates the social changes experienced by families following the 2017 Kermanshah earthquake in Iran. The central question examines the nature of post-disaster social transformations within families, specifically whether community engagement with reconstruction and aid processes weakens traditional structures, particularly patriarchal norms, and thereby creates opportunities for female empowerment. The study employs a qualitative research design utilizing semi-structured in-depth interviews and focused group discussions conducted in the villages of “Kuyik,” “Shamshiri,” and “Timi Havas.” Data analysis was performed using thematic analysis techniques. Key themes emerging from the data include: “female agency,” “normative disruption,” “increased individualism within the family,” “enhanced female economic independence,” “changes in dietary habits,” “altered sleep patterns characterized by increased nocturnal activity,” and “a shift in young women’s attire from local to national styles.” These thematic categories form the basis for analyzing family transformations. While these changes have led to challenges, such as increased domestic conflict, they also offer opportunities for redefinition of societal norms and values. It is apparent that the disaster is fostering new patterns primarily rooted in individual identity. The tension between tradition (particularly the longstanding tradition of patriarchy) and individual identity, or rather individualism, suggests that the latter is gaining ascendancy. Disasters of high magnitude, by disrupting existing infrastructure and structures, simultaneously create a space for departure from entrenched systems. Therefore, disasters are as much generative as they are destructive. They can expedite the erosion of outdated traditions that no longer serve a function in the new social milieu. Although outdated or negatively functional customs would likely dissipate eventually, disasters act as a catalyst, accelerating this process. While disasters can obliterate opportunities, they also present new ones, a perspective which has received limited scholarly attention. The increased visibility of marginalized groups, such as women, the substantial influx of financial resources into the earthquake-affected region, and the interaction of the local community with charities, aid workers, NGOs, and other relief providers are among the factors driving structural changes in the disaster-stricken society. Each of these new stakeholders introduces their own subcultures, exerting influence on the affected community. They can expedite the erosion of outdated traditions that no longer serve a function in the new social milieu. Although outdated or negatively functional customs would likely dissipate eventually, disasters act as a catalyst, accelerating this process. While disasters can obliterate opportunities, they also present new ones, a perspective which has received limited scholarly attention. The increased visibility of marginalized groups, such as women, the substantial influx of financial resources into the earthquake-affected region, and the interaction of the local community with charities, aid workers, NGOs, and other relief providers are among the factors driving structural changes in the disaster-stricken society. Each of these new stakeholders introduces their own subcultures, exerting influence on the affected community.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Change
  • Disaster
  • Family
  • Female Economic
  • Independence