نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه تهران
2 دانشیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Purpose- Today, with the intensification of the mediaization process, especially the expansion of the use of social media, these media are intertwined with the daily lives of many people, and many of their specialized and daily activities are carried out on social media. Social media have become a broad public domain that provides a platform for the development and dissemination of discourses. Therefore, in order to understand the dynamics of various discourses, one cannot ignore the study of various actions of individuals in social media. Understanding how concepts are constructed in a cultural field is a way to study and understand that cultural field. Man, manhood, and masculinity are abstract gender concepts, the most important ways of conceptualizing them are metaphors related to these concepts. Metaphor in contemporary metaphor theory (cognitive approach to metaphor) is not only a rhetorical device but also the basis of our understanding and a major part of our conceptual system is built by conceptual metaphors. Accordingly, the purpose of the present study is to analyze the metaphorical conceptualization of masculinity and masculinity on Persian Twitter.
Methodology: In this study, using the tools available in cognitive linguistics, the conceptualization of masculinity and masculinity on Persian Twitter was examined. Tweets shared on the Twitter (X) program on the occasion of Men's Day in two-month periods (January 1402 and January 1401) were analyzed. Using semiotic analysis as a data analysis method, the conceptual metaphors in each tweet were extracted as the main signifiers, and the implicit and broader implications of the metaphors were discussed according to the components of the conceptual metaphor.
Findings: Based on the analysis of tweets shared with the hashtags of Man Day, Man, and Masculinity, it was determined that the metaphorical conceptualization of "masculinity" and "masculinity" took place in 14 macro-conceptual domains: "universalism and non-identification with masculinity", "strength and power", "capital and property", "action and performance", "objects", "good qualities", "solid structures", "supernatural", "display", "nature and natural elements", "purpose and goal", "emotion", "war and struggle", "animal", and "knowledge and skill".
Conclusion: The metaphors extracted in this study are in line with the patriarchal discourse and reproduce the position of men as superior beings with inherent power and make this power appear legitimate and natural. These metaphors portray the social and cultural differences between men and women, which are often due to social and historical structures, as inherent and unchangeable characteristics. Therefore, the concept of “masculinity” is not only defined in terms of male power and authority, but this power is justified and legitimated as a natural and entitled right of men
کلیدواژهها [English]
ابوعلی شبانی، محبوبه (1388). استعارههای مفهومی و جنسیت در بافت ایرانی یک رویکرد زبانشناسی شناختی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ایلام.
بوردیو، پیر (1400). سلطه مذکر، ترجمه محسن ناصریراد. تهران: آگه
بیچرانلو، عبداله و پورعزت، علیاصغر (1392). کارکردها و کژکارکردهای بازگشت معنایی استعارهها؛ مطالعه موردی مفهوم میان رشتهای مهندسی فرهنگی. مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی. دوره 5 ، شماره 3 (پیاپی 19) : صص 121-101
چندلر، دانیل (1397). مبانی نشانهشناسی. ترجمه مهدی پارسا. تهران: سوره مهر.
حسن پور اسلانی، محسن و صدیقی، بهرنگ. (1392). مردانگی در قاب نشانهشناسیِ اجتماعی مردانگی در عکاسی مطبوعاتی دهههای 50 و 60 خورشیدی. مجله جامعه شناسی ایران. 14(4). 34-3
دانسی، مارسل (1396). فهم نشانهشناسی رسانهها، ترجمۀ گودرز میرانی و بهزاد دوران. تهران: علمی و فرهنگی
دانش مهر، حسین و سبحانی، پرویز. (1400). بدن مندی و برساخت مردانگی: روایت مردان از تجربه ی جراحی های زیبایی. مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق). 28 (1). 227-199
ذکایی، محمدسعید، و ویسی، سیمین. (1400). مردانگی های ایرانی در فضای مجازی: سنخ ها، گفتمان ها و منازعات. مجله جامعه شناسی ایران، 22(3 ). 92-68
راسخ مهند، محمد (1393). درآمدی بر زبانشناسی شناختی. تهران: سمت.
سجودی، فرزان (1393). نشانهشناسی کاربردی. تهران: نشر علم.
سیدمن، استیون (1398). کشاکش آرا در جامعهشناسی. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
شریفی، نفیسه و نرسیسیانس، امیلیا. (1400). زنانگی و برساخت ایدئالهای مردانه: مطالعهای در میان مردان متولد دهة ۱۳۷۰ در تهران. زن در توسعه و سیاست. 19 (2). 349-329
شریفیان، فرزاد (1391). مقدمهای بر زبانشناسی فرهنگی. ترجمه لیلا اردبیلی. تهران: نشر نویسه پارسی.
کوثری، مسعود و مولایی، محمد مهدی. (1392). روایتهای مردانگی در موسیقی رپ و چالش مردانگی هژمونیک. مجله جامعه شناسی ایران. 13 (4). 175-149
کوچش، زولتان (1394). استعاره در فرهنگ؛ جهانیها و تنوع. ترجمه نیکتا انتظام. تهران: سیاهرود.
کوچش، زولتان (1396). استعاره، مقدمهای کاربردی، ترجمه جهاشاه میرزابیگی. تهران: انتشارات آگاه.
گافمن، اورینگ (1391). نمود خود در زندگی روزمره، ترجمۀ مسعود کیانپور. تهران: نشر مرکز.
لیکاف، جورج و جانسون، مارک (1396). استعارههایی که با آن ها زندگی میکنیم، ترجمه هاجر آقاابراهیمی. تهران: نشر علم.
Ameli, Saied Reza (2017). Dual Spacization of Cultures: Problematization of Cyberspace and Cultural Matters. Journal of Cyberspace Studies. 1 (1). 1-18
Charteris-Black, J. (2004). Corpus Approach to Critical Metaphor Analysis. Basingstok: Palgrave Mcmilan.
Connell, R. W. (1987). Gender and power: Society, the person and sexual politics. Cambridge: Polity
Connell, R. W. and Messerschmidt, J. (2005). Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept. Sage.
Consalvo, M. (2003). The Monsters Next Door: Media Constructions of Boys and Masculinity. Feminist Media Studies, 3(1). 27–45.
Croft, W and Cruse, A (2004). Cognitive Linguistics. NewYork: Cambridge University Press.
Jansen, S. C., and Sabo, D. (1994). The Sport/War Metaphor: Hegemonic Masculinity, the Persian Gulf War, and the New World Order. Sociology of Sport Journal, 11(1). 1–17.
Kimmel, M. S. (2005). Globalization and Its Mal(e)contents: The Gendered Moral and Political Economy of Terrorism. In Handbook of Studies on Men & Masculinities, edited by M. S. Kimmel, J. Hearn, and R. W. Connell. Thousand Oaks, CA: Sage.
Kimmel, M. S. (1987). Rethinking masculinity: New directions in research. In Changing men: New directions in research on men and masculinity, edited by M. S. Kimmel. Newbury Park, CA: Sage.
Kimmel, Michael S. (2000). The Gendered Society, New York: Oxford University Press
Kövecses, Z. (2015). Where Metaphors Come From: Reconsidering context in metaphor. Oxford: Oxford University Press
Lakoff, G., & Johnson, M. (1993). The contemporary theory of metaphor. Metaphor and Thought. 2nd ed., PP.202-251. Cambridge: Cambridge University Press.
Light, B. (2013). Networked Masculinities and Social Networking: Sites A Call for the Analysis of Men and Contemporary Digital Media. Masculinities and Social Change. 2 (3). 245-265
Maaranen, A. and Tienari J. (2020). Social media and hyper-masculine work cultures. Gender, Work & Organization. 30 (2). 1127-1144.
Moloney, M. E., & Love, T. P. (2018). #TheFappening: Virtual Manhood Acts in (Homo)Social Media. Men and Masculinities, 21(5), 603-623.
Phipps, C. (2022). “You belong in the kitchen”: social media, virtual manhood acts, and women strength sport athletes’ experiences of gender-based violence online. Feminist Media Studies, 23(8), 4221–4237.
Pragglejaz group. (2007). A Method of Identifying Metaphorically Used Words in Discourse. Metaphor And symbol. 22(1). 1-39
Rubin, J. D., Blackwell, L., & Conley, T. D. (2020). Fragile Masculinity. Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.
Whitehead, M and Barrett, F. (2001). The Masculinities Reader. London: polity