تحلیل استعاری مفهوم‌سازی از «مردبودگی» و «مردانگی» در توییتر فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه تهران

2 دانشیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران

10.22059/ijar.2025.375009.459860

چکیده

امروزه با تشدید روند رسانه‌ای شدن، به‌ویژه گسترش بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی، این رسانه‌ها با زندگی روزمره بسیاری از مردم درهم تنیده‌اندو بسیاری از فعالیت‌های تخصصی و روزمره آنها در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد. رسانه‌های اجتماعی تبدیل به حوزه عمومی گسترده‌ای شده‌اند که بستری برای بسط و نشر گفتمان‌ها فراهم می‌کنند. بنابراین برای درک پویایی‌های گفتمان‌های گوناگون نمی‌توان از مطالعه کنش‌های مختلف افراد در رسانه‌های اجتماعی چشم پوشید. پی بردن به نحوۀ برساخت مفاهیم در یک حوزۀ فرهنگی، راهی برای مطالعه و شناخت آن حوزۀ فرهنگی است. مرد، مرد بودگی و مردانگی مفاهیم جنسیتی انتزاعی هستند که از مهم‌ترین راه‌های مفهوم‌سازی ازآن‌ها استعاره‌های مرتبط با این مفاهیم هستند. استعاره در نظریۀ معاصر استعاره (رویکرد شناختی به استعاره) تنها ابزاری بلاغی نیست بلکه اساس درک ما است و بخش عمده‌ای از نظام مفهومی ما توسط استعاره‌های مفهومی ساخته شده است.

مطالعات مردان به تغییر زمینه‌های اجتماعی و فکری در مطالعه جنسیت پاسخ می‌دهد و تلاش می‌کند تا مردانگی را نه به‌مثابه مرجع هنجاری که معیارها بر اساس آن ارزیابی می‌شود، بلکه به‌مثابه یک ساختار جنسیتی مسئله‌مند در نظر بگیرد. مطالعات مردان با الهام از پیشرفت‌های آکادمیک مطالعات زنان، به پرسش‌های مشابهی با مطالعه مردان و مردانگی می‌پردازد. به دلیل ‌این‌که مطالعات زنان به‌طور بنیادی قوانین آکادمیک سنتی را بازبینی کرده است، مطالعات مردان به دنبال استفاده از این بازنگری به‌عنوان مبنایی برای کاوش در مردان و مردانگی است

در این پژوهش با استفاده از ابزارهای موجود در زبان‌شناسی شناختی به چگونگی مفهوم‌سازی مردبودگی و مردانگی در توییتر فارسی پرداخته شد.

نمونه موردمطالعه، توییت‌هایی بود که به مناسبت روز مرد-در تقویم رسمی ایران- با هشتگ «روز مرد»، در سال‌های 1401و 1402، به فارسی به اشتراک گذاشته شده بود؛ اما با توجه به این‌که روز مرد در ایران یک مناسبت مذهبی است برای جلوگیری از سوگیری بیش‌ازحد تحقیق تمام توییت‌هایی که با هشتگ مرد، و مردانگی در بازه‌های زمانی دوماهه (دی و بهمن 1402 و دی و بهمن 1401) به اشتراک گذاشته ‌شده‌اند، تحلیل شد.

از 168 توییت مطالعه شده، بیش از 270 استعارۀ مفهومی استخراج شد که در 14 حوزه‌ مفهومی کلان طبقه‌بندی شدند. این استعاره‌ها می‌تواند نشانگر الگوی مردانگی هژمونیک به‌عنوان ایده‌آل مردبودگی باشد که اجرای آن حتی توسط زنان نیز به دلیل استعاره مفهومی کلان «مرد بودن بهتر بودن است» تحسین‌برانگیز است و منجر به تبریک روز مرد به چنین زنانی می‌شود درعین‌حال منجر به طرد و تحقیر مردانی خواهد شد که چنین ویژگی‌هایی را در عمل رها کرده‌اند.

بر اساس تحلیل توییت‌های به اشتراک گذاشته‌شده توسط مردان ایرانی با هشتگ‌های روز مرد، مرد و مردانگی، مفهوم‌سازی استعاری «مردبودگی» و «مردانگی» توسط ایشان در 14 حوزۀ مفهومی کلان؛ 1. عمومیت و عدم این‌همانی با مردانگی، 2. قوت و قدرت، 3. سرمایه و دارایی، 4.عمل و عملکرد، 5. اشیا، 6.دانش و مهارت، 7. خصلت‌های نیک، 8. سازه‌های مستحکم، 9. ماوراءالطبیعه، 10. نمایش، 11. طبیعت و عناصر طبیعی، 12. عاطفه، 13. جنگ و مبارزه و 14. حیوان صورت گرفته است.

گرچه حوزه‌های مفهومی متعددی برای معنادهی به تجربه مردبودگی توسط مردان ایرانی استخراج شد اما اکثر این حوزه‌ها بر تمایز مردان و به‌طور اخص گروهی از مردان تأکید داشتند. یکی از استلزامات معنایی قابل‌توجه این استعارات مشروعیت‌بخشی به قدرت مردانه و طبیعی‌سازی تفاوت جایگاه اجتماعی زنان و مردان است. تصویری که مردان از مردبودگی می‌سازند مستحق برخورداری از جایگاهی ویژه و اعمال رفتاری مقتدرانه است. از دیگر اشتراکات گسترۀ هدف مردبودگی حذف تن و بدن‌مندی است، در توییت‌های به اشتراک گذاشته بدن مردانه هیچ نقشی در معنادهی به تجربه مردانگی نداشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Metaphorical analysis of conceptualization of "masculinity" in Persian Twitter

نویسندگان [English]

  • Zohre Bavali 1
  • Abdollah Bicharanlou 2
1 Ph.D Student of Communication Science ,The University of Tehran
2 Associate Professor, The University of Tehran
چکیده [English]

Today, with the intensification of the mediatization process, especially the expansion of the use of social media, these media are intertwined with the daily lives of many people, and many of their specialized and daily activities are carried out on social media. Social media has become a vast public domain that paves the way and provide platforms for the expansion and publication of discourses.

Therefore, in order to understand the dynamics of various discourses, it is impossible to ignore the study of different practices of people on social media. Finding out how concepts are constructed in a cultural field is a way to study and understand that cultural field. Man, and masculinity are abstract gender concepts, and one of the most important ways of conceptualizing them are metaphors related to these concepts. Metaphor in the contemporary theory of metaphor (cognitive approach to metaphor) is not only a rhetorical tool but is the basis of our understanding and a major part of our conceptual system is made by conceptual metaphors.

Men's studies responds to the changing social and intellectual contexts in the study of gender and tries to consider masculinity not as a normative reference against which criteria are evaluated, but as a problematic gender structure. Inspired by academic developments in women's studies, men's studies addresses similar questions as men's studies and masculinity. Because feminism studies has fundamentally revised traditional academic canons, men's studies seeks to use this revision as a basis for exploring men and masculinities.

The studied sample was the tweets that were shared in Farsi on the occasion of Men's Day - in Iran's official calendar - with the hashtag "Men's Day" in the years 1401 (2023) and 1402 (2024); But considering that Men's Day in Iran is a religious occasion, in order to avoid excessive research bias, all the tweets that were shared with the hashtag "man" and "masculinity" were analyzed in the two-month intervals (January -February 2023 and January -February 2024).

In this research, by using the tools available in the cognitive linguistics, the way to conceptualize masculinity in Persian Twitter was focused.

From the 168 studied tweets, more than 270 conceptual metaphors were extracted.

Based on the analysis of the tweets shared, it was determined that the metaphorical conceptualization of "masculinity" is in 14 broad conceptual areas of "universalism and non-identity with masculinity", "strength and power", "capital and property", "practice and performance", "objects", "good qualities", "solid structures", "supernatural", "play and Act", "nature and natural elements", "aim and purpose", "emotion", "War and struggle", "animal", and "knowledge and skill" have been done.

These metaphors can indicate the model of hegemonic masculinity as the ideal of masculinity, whose implementation even by women is admirable due to the macro conceptual metaphor "being a man is better being" and leads to congratulating such women on Men's Day, while at the same time leading to the rejection and humiliation of men. It happened that they have abandoned such features in practice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conceptual metaphor
  • conceptual domain
  • Twitter
  • masculinity
  • hegemonic masculinity