توصیف و تفسیر سازوکارهای قومیت‌سازی در میان مراغیان الموت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

3 دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

10.22059/ijar.2025.389424.459902

چکیده

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تحلیل هویت قومی مراغیان الموت از منظر رویکرد کهن‌گرایی و با استفاده از روش توصیف فربه کلیفورد گیرتز انجام شده است. پرسش اصلی پژوهش بر این محور استوار بود که آیا مراغیان می‌توانند به‌عنوان یک قومیت مستقل تعریف شوند و چگونه هویت فرهنگی و اجتماعی آنان در مواجهه با تغییرات اجتماعی و فرهنگی باقی مانده است. هدف مقاله، ارزیابی امکان تعریف مراغیان الموت به عنوان قومیت مستقل از رهگذر سنجش شاخص‌های نظری کهن‌گرایی در پرتو داده‌های تفسیری (توصیف فربه) است.

روش: برای پاسخ به این پرسش، از روش توصیف فربه گیرتز استفاده شد که تمرکز آن بر مشاهده دقیق، تحلیل نمادها و تفسیر معانی فرهنگی در رفتارهای اجتماعی مراغیان است. این روش، که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های مردم‌نگاری شناخته می‌شود، به محقق این امکان را می‌دهد تا لایه‌های پنهان معانی فرهنگی در آیین‌ها و رفتارهای اجتماعی را شناسایی کند. داده‌های این تحقیق از طریق مشاهدات میدانی و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری شدند. پژوهشگر با سفر به روستاهای مراغیان در منطقه الموت، تعاملات اجتماعی، مراسم‌ها و آداب و رسوم مردم را از نزدیک مشاهده کرده و با بررسی اعتقادات دینی، باورهای فرهنگی و نمادهای قومی، ازدواج، مراسم مربوط به مرگ و رفتارهای خاص گروه مراغیان به تحلیل هویت قومی آنان پرداخت.

یافته‌ها: یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که مراغیان با حفظ ویژگی‌های فرهنگی و آیینی خاص، به‌ویژه رفتارهای فرهنگی و باورهای دینی، ترکیبی از سنت‌های کهن و آموزه‌های شیعه، توانسته‌اند هویت قومی خود را حفظ کنند. برخی رفتارهای فرهنگی مانند ازدواج درون‌گروهی، محدودیت طلاق و انجام آیین‌های اختصاصی مذهبی، از ویژگی‌های متمایزکننده هویت فرهنگی مراغیان است. همچنین، مراسم‌های مذهبی، جداسازی محل دفن مردگان، و حفظ اسرار آیینی از نشانه‌هایی هستند که هویت قومی مراغیان را تقویت می‌کنند. این نمادها و رفتارها به‌عنوان عناصر فرهنگی با اهمیت در شناسایی مراغیان الموت به‌عنوان یک گروه قومی مستقل عمل می‌کنند.

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مراغیان الموت با توجه به رویکرد کهن‌گرایی، می‌توانند به‌عنوان یک قومیت مستقل تعریف شوند. این گروه با حفظ ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و آیینی خود، در برابر تغییرات و تهدیدات اجتماعی مقاومت کرده‌اند. همچنین، برخی شخصیت‌های محلی مانند ملاپیراحمد در انتقال آیین‌ها و سنت‌های فرهنگی مراغیان نقش داشته‌اند و این نقش‌ها در استمرار برخی ویژگی‌های هویتی بازتاب یافته است. در مجموع، این پژوهش نشان می‌دهد که هویت قومی مراغیان الموت حاصل پیوند عناصر فرهنگی کهن و رفتارهای اجتماعیِ بازتفسیرشده در بستر معاصر است؛ به‌گونه‌ای که حتی با بروز چالش‌های مدرن‌سازی و تغییرات اجتماعی، مرزهای هویتی این گروه با تکیه بر بازخوانی سنت و پویایی مناسبات حفظ می‌شود. نوآوری پژوهش در تأکید بر ضرورت رویکرد چندبعدی ـ یعنی ارزش‌گذاری همزمان مؤلفه‌های سنتی و نیروهای پویای اجتماعی ـ برای فهم و بازتعریف قومیتی محلی است.



واژه‌های کلیدی: مراغیان الموت، هویت قومی، کهن‌گرایی، توصیف فربه، کلیفورد گیرتز، مردم‌نگاری.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Description and Interpretation of the Mechanisms of Ethnicization among the Maraghians of Alamut.

نویسندگان [English]

  • Mohammad mobini shoorestani 1
  • Seyed Hashem Mousavi 2
  • Mohamad amin Kanani 3
  • Hadi noori 3
1 PhD candidate in Cultural Sociology, Social Science department, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran. (Corresponding Author))
2 Assistant Prof. Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
3 Associate Prof. Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Description and Interpretation of the Mechanisms of Ethnicization among the Maraghians of Alamut



This study aims to analyze the ethnic identity of the Maraghians of Alamut through the lens of the primordialist approach and by employing Clifford Geertz’s method of thick description. The central research question is whether the Maraghians can be defined as an independent ethnic group, and how their cultural and social identity has persisted amid social and cultural changes. The purpose of this article is to assess the possibility of defining the Maraghians of Alamut as a distinct ethnicity by evaluating the theoretical indicators of primordialism in light of interpretive data (thick description).

To address this question, Geertz’s method of thick description was employed, focusing on careful observation, analysis of symbols, and interpretation of cultural meanings in the social behaviors of the Maraghians. Recognized as one of the principal techniques in ethnography, this method enables the researcher to uncover hidden layers of cultural meaning within rituals and social practices. Data for this study were collected through field observations and semi-structured interviews. The researcher traveled to Maraghian villages in the Alamut region, directly observing social interactions, ceremonies, and customs. By examining religious beliefs, cultural attitudes, ethnic symbols, marriage practices, funeral rites, and other distinctive behaviors of the Maraghian community, the study sought to analyze their ethnic identity.

The findings of this study indicate that the Maraghians have preserved their ethnic identity by maintaining distinct cultural and ritual features—particularly cultural practices and religious beliefs that blend ancient traditions with Shia Islamic teachings. Certain cultural behaviors, such as endogamous marriage, restrictions on divorce, and the performance of exclusive religious rituals, are distinguishing features of Maraghian cultural identity. Additionally, religious ceremonies, the separation of burial sites, and the safeguarding of ritual secrets are further signs that reinforce the ethnic identity of the Maraghians. These symbols and practices serve as significant cultural elements in identifying the Maraghians of Alamut as an independent ethnic group.

The results of this study show that, from a primordialist perspective, the Maraghians of Alamut can be defined as a distinct ethnic group. This community has demonstrated resilience against social changes and threats by preserving its unique cultural, social, and ritual characteristics. Moreover, certain local figures—such as Mollā Pir Ahmad—have played influential roles in transmitting Maraghian customs and cultural traditions, with these roles being reflected in the continuity of key aspects of their identity. Overall, the study indicates that the ethnic identity of the Maraghians of Alamut is the product of an ongoing relationship between ancient cultural elements and reinterpreted social practices in a contemporary context. Even in the face of modernization and social change, the boundaries of this identity are maintained through ongoing engagement with tradition and dynamic social relations. The novelty of this research lies in its emphasis on the need for a multidimensional approach—one that simultaneously values both traditional components and dynamic social forces—for understanding and redefining local ethnicity.

Keywords: Maraghians of Alamut, ethnic identity, primordialism, thick description, Clifford Geertz, ethnography

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Maraghians of Alamut
  • ethnic identity
  • primordialism
  • thick description
  • Clifford Geertz
  • ethnography