فرهنگ های مصرف محلی و کالای جهانی: مردم‌نگاری فرهنگ محلی در مواجهه با امر جهانی در شهر بانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کردستان

2 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی گرایش جامعه شناسی، دانشگاه کردستان

چکیده

هدف این مقاله مطالعه مردم‌نگارانه مواجهه فرهنگ محلی در شهر بانه با کالاهای جهانی است. به لحاظ نظری مقاله حاضر در چارچوب نظریه‌های فرهنگ مصرف مدعی است که مواجهه با امر جهانی را بایستی در ارتباط با هویت، بازار جهانی نئولیبرال و ایدئولوژی‌های جمعی فهمید. در پژوهش حاضر هم‌زمان با مشاهده مشارکتی با پانزده نفر مصاحبه انجام شد. نتیجه‌های حاکی از آن است که 1) فرهنگ‌های مصرف محلی بیشترین تأثیر را از ایدئولوژی‌های بازار و سازوکارهای تبلیغاتی آن می‌پذیرد و نقش ویژگی‌های ملی و دینی در برساخت معنا محدود به بازار است و بنابراین جهانی شدن و کالاهای جهانی فرهنگ مصرف استانداردی را خلق کرده‌اند که معانی مندرج در آن متمایز از فرهنگ محلی است، 2) مصرف محلی بدون فرهنگ مواجهه، چاره‌ای جز پذیرش منطق  بازار ندارد و 3) بازاری شدن و تجاری شدن عرصه‌های عمومی و خصوصی مردم محلی فرایند رو به گسترشی است که همگان را درگیر کرده و منجر به واکنش‌های اخلاقی و اتخاذ استراتژی‌های هویتی و عامیانه انطباق شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Local consumption Cultures and Global Commodities An Ethnographic Study of the Confrontation between the Local culture and Global Commodities in Baneh

نویسندگان [English]

  • Kamal Khaleghpanah 1
  • Hiwa Karimzadeh 2
1 Assistant professor,depateman of sociology, Kurdistan University
2 MA, sociology. Kurdistan University
چکیده [English]

The present article aims to conduct an ethnographic study of the confrontation between the local culture and global commodities in Baneh. Theoretically, this article suggests that confrontation with the global should be understood in relation to neoliberal market, Identityand collective ideologies. Thus,while carrying out a participant observation,we interviewed fifteen people in Baneh. The results indicate that a) local consumption culturesare mostly affected by market ideologies and its advertisement mechanisms, and the role of national and religious forms in the construction of meaning is limited by market. Therefore, globalization and global commoditieshave shaped a standard consumption culture that contains specific meanings which are different from the local culture ,b) the local consumption without confrontation culture hasto accept the logic of the market,and d) local culture confrontsthe marketization and commercialization of local public sphere and private spheres.This process leads to moral reactions and identity and popular strategies of adaptation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Baneh
  • Consumption Culture
  • Globalization
  • Global Commodities
  • Popular Strategies