بررسی و تحلیل خالکوبی‌ در شهرستان ایوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

خالکوبی یکی از آیین‌های فرهنگی کهنی است که ریشه در مذهب و آیین قربانی دارد؛ اما رفته‌رفته از جنبۀ آیینی-جادویی آن کاسته شده و جنبه‌های زیبایی و بصری آن باقی مانده است. فروبردن سوزن در پوست و ریختن مقداری از خون و نقش اسماء و علائم مقدّس بر پوست، نوعی تحملِ رنج برای حصول مقصود است و گونه‌ای از قربانی‌‌های معنوی است. این پژوهش که از نوع مطالعات کیفی است، می‌کوشد با رویکرد پدیدارشناسی با مقایسۀ خالکوبی‌های سنّتی و امروزی، گوشه‌هایی از فرهنگ و باورهای مردم ایوان را که در نقوش خالکوبی انعکاس یافته است، بررسی کند. روش نمونه-گیری، گلوله‌برفی است که با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته، نقّوشِ کهن و نوین مربوط به خالکوبی را میان دویست-وبیست نفر از افرادِ کهنسال و جوانِ شهرستان ایوان و شش روستای آن، بررسی کرده است. نتایج پژوهش که طی پنج ماه انجام گرفت، نشان می‌دهد: در خالکوبی‌های سنّتی، اغلب جنبۀ درمانی، دفع ‌چشم‌زخم، یادآوری خاطرات عاشقانه، یادبودِ مرگ عزیزان، شجاعت و اتحاد با توتم مورد توجه بود؛ امّا در خالکوبی‌های امروزی(تاتو) جنبه‌های اعتراضی، هنری‌ و جلب توجه دیگران اهمیّت دارد. در خالکوبی‌های سنّتی، تصاویر حیواناتی چون گَوَزن، شیر، مار، عقاب؛ اسامی ائمه، معشوق و مادر اهمیّت داشت؛ ولی در خالکوبی‌های امروزی، تصاویر عقاب، خفاش، خرس، قهرمانان ورزش‌های رزمی، گل(چندبُعدی) و نوشته‌هایی با مضامین سرخوردگی رایج است. دیگر اینکه رویکردِ قابل‌توجهی که در خالکوبی‌های امروزی دیده می‌شود، توجه به علایم مربوط به مسیحیّت و شیطان‌پرستی است که اغلب به‌صورت نقش‌های صلیب، گل و داس یا شَبَهی است که داسی بلند در دست دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study and Analysis of Tattoos in Ivan City

نویسنده [English]

  • ayoob omidi
no
چکیده [English]

Tattooing is cultural ritual rooted in the religion of the sacrifice; But its ritual-magical aspect has gradually diminished and its aesthetic and visual aspects have remained. Inserting a needle into the skin and shedding some blood and the role of sacred names and signs on the skin is a kind of endurance of suffering to achieve the goal and is a kind of spiritual sacrifice. This research, which is a qualitative study, tries to examine aspects of the culture and beliefs of the people of Ivan, which are reflected in the tattoo designs, by using a phenomenological approach by comparing traditional and modern tattoos. The sampling method is a snowball that, using a semi-structured interview, examined the old and new motifs related to tattoos among two hundred and twenty old and young people in the city of Ivan and its five villages. The results of a ten-month study show that traditional tattoos often focused on healing, repelling wounds, reminiscing about romantic memories, commemorating the death of loved ones, courage, and uniting with the totem; But in today's tattoos, the protest, art, and other aspects of attention are important. In traditional tattoos, images of animals such as deer, lion, snake, eagle;

کلیدواژه‌ها [English]

  • comparison:folk cultureIvan city:traditional tattoos:modern tattoos
Atkinson, M. (2003). Tattooed: The sociogenesis of a body art. University of Toronto Press.
 Chapkis, W. (1988) Beauty Secrets: Women and the The Politics of Appearance, Boston: South End Press.
Dukes, R. L. (2016). Regret among tattooed adolescents. The Social Science Journal, 53(4), 455-458.
Grogan, S. (2021). Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women, and children. Routledge.
Lawrence, T (1998). A Tattoo Is For Life: A Sociological Study of The Changing Significance of Tattoos. University of Strirling and Edinburgh.
Dickson, L., Dukes, R., Smith, H., & Strapko, N. (2014). Stigma of ink: Tattoo attitudes among college students. The Social Science Journal, 51(2), 268-276.
Sanders, C. R. (1988). Marks of Mischief: Becoming and Being Tattooed. Journal of Contemporary Ethnography, 16(4), 395-432.
Scheinfeld, N. (2007). Tattoos and religion. Clinics in dermatology, 25(4), 362-366.
Strohecker, D. P. (2011). Towards a pro-social conception of contemporary tattooing: The psychological benefits of body modification. Rutgers Journal of Sociology, 1(1), 10-36.