تابوی نام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 استادیار گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

10.22059/ijar.2023.356726.459806

چکیده

دین در جهانِ باستان بر سه اصل استوار بوده است: جادو و ارتباط آن با دین و علم؛ توتمیسم و جنبه‌ی اجتماعی کیش نخستین؛ آیین‌های باروری و گیاهی. جادو نیرویی است که از نفوذ کلماتی به‌وجود می‌آید که با صدای بلند یا به‌صورت آواز خوانده می‌شود و انسان می‌تواند همان‌طور که روی موجودات روحانی عمل می‌کند، به‌وسیله‌ی واژگان و حرکات مخصوص در طبیعت تأثیر نماید و این نفوذ اساسی را برقرار سازد که آن را جادو می‌نامند. در مواقعی جادو دستورات منفی، یعنی ممنوعیت‌ها را دربردارد؛ جادوی منفی تابو است و هر چیزی که به دلیل و علتی ترس و اضطراب به دل می‌افکند را تابو گویند. نام‌ها در بسیاری از جوامع تابو هستند، حمله به نام فرد قابل مقایسه یا حتی بدتر از حمله‌ به بدنِ فرد است. تابوی نام برپایه‌ی ترس است. همان‌طور که می‌توان جادوی بدخواهانه‌ای را با شخص، اعضای بدن یا سایه‌ی او انجام داد، اگر نام واقعی یک فرد را در اختیار داشته باشند، آن را با نام وی هم می‌توانند انجام دهند، تابوی نام هم بسیار گستردگی فرهنگی و جغرافیایی داشته و هم‌این‌که، همچنان پابرجا مانده است. حتی اگر به‌طور کامل مانند گذشته نباشد ولی ردپای آن هنوز در دنیای مدرن به‌چشم می‌خورد. ملاحظاتی که همچنان درمیان جوامع امروزی، درمورد نام وجود دارد آیا بازمانده‌ی همان تابوی نام و ممنوعیت‌هایی که درمورد نام‌ها وجود داشته نیست؟

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Naming Taboo

نویسندگان [English]

  • Mitra Rezaei 1
  • Mehran Malek 2
1 Doctoral Student, Department of Advanced Art Studies, Faculty of Architecture and Art, Kashan University, Kashan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Advanced Art Studies, Faculty of Architecture and Art,, Kashan University, Kashan, Iran
چکیده [English]

Religion in the ancient world was based on three principles: magic and its relationship with religion and science; Totemism and the social aspect of the first religion; Fertility and herbal rituals. Magic is a force that arises from the influence of words that are read aloud or in the form of a song, and man can act on spiritual beings through words and Special movements affect nature and establish this basic influence, which is called magic. Sometimes magic includes negative orders, i.e. prohibitions; Negative magic is taboo and anything that causes fear and anxiety in the heart is called taboo. The name taboo is based on fear. Just as one can do malicious magic with a person, his body parts or his shadow, if they have a person's real name, they can also do it with his name. It has a wide cultural and geographical spread, and it still remains intact. Even if it is not completely like the past, but its traces can still be seen in the modern world. The considerations that still exist among today's societies regarding names, are they not the remnants of the name taboo and prohibitions that existed regarding names?

کلیدواژه‌ها [English]

  • magic
  • name
  • negative taboo
  • taboo
  1. بلوکباشی، علی. 1367. «آل، موجود». مرکز دایره­المعارف بزرگ اسلامی.

    بهار، مهرداد. 1393. پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه، چاپ دهم.

    پورپارسی، گشتاسب. 1392. گنجینه­ی نام­های ایرانی. تهران: فروهر. چاپ سوم.

    پورداوود، ابراهیم. 1394. یشت­ها. تهران: اساطیر، چاپ دوم.

    جلال، خالقی­مطلق. 1389. شاهنامه و یادداشت­ها. تهران: مرکز دایره­المعارف بزرگ اسلامی، چاپ اول.

    حسن­دوست، محمد. 1393. فرهنگ ریشه­شناختی زبان فارسی. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، چاپ اول.

    دوبوار، سیمون. 1401. جنس دوم. ترجمه­ی قاسم صنعوی. تهران: توس. چاپ نوزدهم.

    زاوه، حسین. زنجانی­زاده، هما. 1399. «الگوهای نام­گذاری زنان در ادبیات مکتب­خانه­ای عصر قاجار». فصلنامه­ی تحقیقات تاریخ اجتماعی. شماره­ 1. ص 149- 172.

    زندی، بهمن. احمدی، بهزاد. 1395. «نام­شناسی اجتماعی-شناختی؛ حوزه نوین مطالعات میان­رشته­ای». فصلنامه مطالعات میان­رشته­ای در علوم انسانی. شماره­ 1. ص 99- 127.

    زیگموند، فروید. 1349. توتم و تابو. ترجمه­ی محمدعلی خنجی. تهران: طهوری.

    سقازاده، میرزارضا. 1384. گل­های ارغوان. ج1. تهران: اسلامیه. چاپ سوم.

    سنگری، محمدرضا. 1370. «نقش تربیتی نام­گذاری». نشریه­ی تربیت. شماره­ی 61. ص 9-11.

    شهپر، ساره. 1396. «آیین زایش در لارستان». ماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه. شماره­ی 17. ص 1-19.

    طبرسی، حسن بن فضل. 1370. مکارم الاخلاق. قم: شریف رضی.

    عاملی، شیخ حر. 1364. وسائل الشیعه. ج15. آل البیت.

    عریان، سعید. 1399. متن­های پهلوی. تهران: علمی. چاپ پنجم.

    علیزاده، حمید. عشایری، طاها. 1399. «آیین زایش در فرهنگ و ادبیات عامه بوشهر». فرهنگ وادبیات عامه. شماره­31. ص 49- 71.

    فریزر، جیمز جرج. 1392. شاخه­ی زرین. ترجمه­ی کاظم فیروزمند. تهران: آگاه. چاپ هفتم.

    کاسیرر، ارنست. 1367. زبان و اسطوره. ترجمه­ی محسن ثلاثی. تهران: نشر نقره. چاپ اول.

    کاسیرر، ارنست. 1400. فلسفه صورت­های سمبلیک. ج2. ترجمه یدالله موقن. تهران: هرمس. چاپ هفتم.

    کریستین­سن، آرتور. 1400. نمونه­های نخستین انسان و نخستین شهریاری. ترجمه­ تفضلی،آموزگار. تهران: چشمه. چاپ یازدهم.

    لغت­نامه دهخدا

    متقی­هندی­جیبوری، علی. 1389. کنزالعمال. موسسه فرهنگی دارالحدیث.

    مرادی، ایوب. 1398. «بررسی بن­مایه­های اسطوره­ای در باورهای عامیانه­ی غرب هرمزگان». پژوهشنامه­ی فرهنگی هرمزگان. شماره­ 17. ص 8-23.

    مزداپور، کتایون. 1391. چند سخن. تهران: فروهر. چاپ اول.

    مظاهری، محمدمهدی. اشرف، محمدحسین. «فرهنگ نام­گذاری از دیدگاه قرآن و پیامبر». 1388. شماره­ 44. ص 87- 102.

    هیلنز، جان­راسل. 1391. شناخت اساطیر ایران. ترجمه­ ژاله آموزگار، احمد تفضلی. تهران: چشمه، چاپ شانزدهم.

    شاله، فلیسین. 1346. تاریخ ادیان بزرگ. ترجمه منوچهر خدایارمحبی. تهران: طهوری.

    Ajayi, Temitope Michael. 2017. Unveiling the taboo of sexual intercourse in the Beulah Yoruba/English Billingual Parallel Bible.vol.10. no.I. the Jornal of Pan African.

    Allan, Keith. Burridge, Kate. 2009. Taboo Naming and addressing. Cmbridge University Press.

     Asatrian, G. 2001. Al Reconsidered; in: Iran and the Caucasus. Vol. 5. Online Publication.

    https://Fa.Wikifeqh.ir/%D8%Ac%D8%A7%D8%AF%D9%88-(%D8%B3%D8%AD%D8%B1).

    1. https://www.islamquest.net/fa/archive/fa21644.

    Mommsen, T. 1887. Römisches Staatsrecht. Vol. I. Leipzig.

    Smal-Stocki, R. 1950. Taboos on animal names in Ukrainian. “Semanticscholar. Org”.

    Andeegail, 2022. https://www.qoura.com/what-are-some-of-the-most-taboo-baby-names-in-most-of-the-western-world.

    Wundt, W. 1920. Völkerpsychologie: mythus und Religion: T. 1. Vol. 11. Kröner.

     www.quran.inoor.ir

    Yoan, H. 2014. Name and Taboo: a Naming Taboo and Ancestor-Friendly Naming Practice. Sctolinquistic Journal of Korea- 22(1).