مطالعه انسان‌گرایانه پیکرنگاری قلمدان‌های لاکی دوره قاجار بر پایه نظریه توجه بصری (TVA) بوندسن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه نقاشی ، دانشکده هنر ، هیات علمی دانشگاه الزهرا س، تهران ، ایران

2 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

10.22059/ijar.2024.379877.459883

چکیده

هدف- ازاین‌رو، اهداف این نوشتار عبارت‌اند از: مطالعه بازتاب مفاهیم شناختی انسان‌گرایانه بین صورت و اعضای بدن در حال انجام یک عمل در صحنه‌های اجتماعی پیچیده با سطوح مختلف تعامل اجتماعی و عوامل فردی در مقابل اجتماعی به تصویر کشیده شده در صحنه‌های پیکرنگاری قلمدان‌های لاکی قاجار در موزه ملی ملک و همچنین، تحلیل مفاهیم شناختی پیکرنگاری در پی بررسی شخصیت انسانی این پیکره‌هاست. پرسش‌های که در این مقاله مطرح می‌شود، به‌این‌ترتیب است که نقوش انسانی مصور شده بر قلمدان‌های لاکی دوره قاجار در چه سطوح مختلفی از تعامل اجتماعی و عوامل فردی ترسیم شده‌اند؟ نقوش پیکرنگاری این قلمدان‌ها غالباً دارای چه مفاهیم انسان‌گرایانه هستند و توجه بصری به این شخصیت‌ها در زمینه صحنه‌های اجتماعی و فردی به چه صورت تبیین می‌شود؟
روش شناسی- این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه‌ای طبق رویکرد مفاهیم شناختی انسان‌گرایانه بر پایه نظریه توجه بصری بوندسن به شناسایی و مطالعه پیکرنگاری مصور شده بر روی قلمدان‌های لاکی دوره قاجار می‌پردازد.
یافته‌ها- در تحلیل پیکره‌های انسانی قلمدان لاکی دوره قاجار باید به مفاهیم شناختی انسان‌گرایانه چون شخصیت آن‌ها توجه کرد. علاوه بر این، بررسی پیکرنگاری قلمدان لاکی دوره قاجار نشان می‌دهد که نقوش ترسیم شده انسانی از الگوهای زیبایی‌شناسی تقریباً مشابه و متأثر از ورود تفکرات هنری اروپایی تبعیت کرده است. چنانچه در طراحی پیکرنگاری تقلیدی ناقص از واقع‌گرایی در طراحی‌ها دیده می‌شود.
نتیجه‌گیری- نتایج نشان می‌دهد که بر اساس نظریه توجه بصری (TVA) بوندسن و تحلیل پیکرنگاری قلمدان‌های لاکی، پیکرنگاری شخصیت انسان در دو سطح کُنش فردی و اجتماعی در نقاشی منجر به تأثیرگذاری در جذب رفتار مخاطب در جلب‌توجه بصری محسوب می‌شود و بازنمایی کُنش‌های فردی در مقایسه با صحنه‌هایی با کُنش‌های اجتماعی، منجر به جهت‌دهی بیشتر کاوش های بصری در پیکرنگاری قلمدان‌های فوق شد. همچنین، توجه بصری در صحنه‌های اجتماعی پیچیده‌ای؛ چون صحنه نبرد بر فعالیت پیکره‌های انسانی و نوع شخصیت آن‌ها متمرکز می‌شود، درحالی‌که در چهره‌نگاری، توجه بصری به چهره ترسیم شده معطوف می‌شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A humanistic study of the iconography of the Qajar-era lacquerwares of the Malek National Museum based on the theory of visual attention (TVA) of Bundesen

نویسندگان [English]

  • Elaheh Panjehbashi 1
  • Negar Najibi 2
1 Associate Professor, Department of Painting, Faculty of Art, Al-Zahra University, Tehran, Iran
2 PhD student, Department of the Art Research, Faculty of Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose- Therefore, the objectives of this article are: to study the reflection of humanistic cognitive concepts between the face and body parts performing an action in complex social scenes with different levels of social interaction and individual vs. social factors depicted in the pictorial scenes of Laki Qajar's pens. In Malik National Museum and also, the analysis of the cognitive concepts of iconography aims to investigate the human personality of these figures.The questions that are raised in this article are in the order that the human motifs illustrated on the Qajar era lacquerware are drawn at what different levels of social interaction and individual factors? What humanistic concepts do the iconography motifs of these pens often have, and how is the visual attention to these characters explained in the context of social and individual scenes?
Methodology- This article deals with the identification and study of illustrated iconography on the Qajar period lacquered pencils with the descriptive-analytical method and collecting information in a library manner according to the approach of humanistic cognitive concepts based on Bundesen's theory of visual attention.
Findings- In the analysis of the human figures of Qajar Period Laki Qalamdan, one should pay attention to humanistic cognitive concepts such as their personality. In addition, the study of the iconography of the Qajar period lacquerware shows that the drawn human motifs follow almost similar aesthetic patterns and are influenced by the arrival of European artistic ideas. As in the portrait design, an incomplete imitation of realism can be seen in the designs.
Conclusion- The results of the research show that based on Bundesen's theory of visual attention (TVA) and the analysis of motifs using color scan patterns, human personality is considered as an important factor in attracting visual attention in the iconography of the Qajar period lacquered wallets, and it depends on the type of activity and personality of the figure. Humans are related in social and individual scenes in the form of portraits

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Anthropology
  • Bundesen (1948)
  • Qajar
  • Qalmadan
  • Iconography
آدینه وند، مسعود؛ عادل فر، باقر علی، امرایی، شمس‌الدین و بازوند، ستار. (1395). تحلیل پدیده شکار سلطنتی در عصر قاجار، گنجینه اسناد، 26(4)، 42- 63.
اخوان بزاز، مریم. (1395). بررسی مضمون دیگری در قلمدان‌های دوره قاجار با روش سر اسطوره، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده معماری و هنر، تهران.
ابراهیمی ناغانی، حسین. (1388). مطالعه تطبیقی شکل انسان در نگارگری مکتب هرات و نقاشی قاجار، جلوه هنر، 1(1)، 13- 28.
احسانی، محمدتقی. (1369). جلدها و قلمدان‌های ایرانی، تهران: امیرکبیر.
احسانی، محمدتقی. (1382). جلدها و قلمدان‌های ایرانی و نگارگری: هنرمندان ایرانی در سه قرن اخیر، تهران: امیرکبیر.
رسولی، آتوسا. (1387). بررسی چهره (رخ) در تک‌نگاره‌های دوران صفوی تا اوایل قاجار (996 هجری قمری تا 1250 هجری قمری)، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه الزهرا،  دانشکده هنر، تهران.
کریم‌زاده تبریزی، محمدعلی (1379). قلمدان و سایر صنایع روغنی ایران، تهران: ساتراپ.
خاتون محمودی، سکینه و بهارلو، علیرضا. (1401). تأثیر عکاسی بر تحولات بصری آثار لاکی در دوره قاجار (با تأکید بر قلمدان نگاری و چهره پردازی)، نگره، 17(63)، 125- 141.
خلیلی، ناصر. (1386). کارهای لاکی، ترجمه سودابه رفیعی سخایی، تهران: کارنگ.
علاتوکلی روزبهانی، فاطمه. (1392). بررسی تصویرسازی به روش زیرلاکی در اصفهان دوران قاجار، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده هنر و معماری.
محمودی، فتانه. (1397). تصویرگری آثار نقاشی لاکی (پاپیه ماشه) در دوره قاجار با رویکرد آیکونوگرافی، مطالعات باستان شناسی پارسه، 3(8)، 159- 177.
یاوری، حسین و ابتهاج همدانی، هلیا. (1390). سیری در قلمدان‌های لاکی روغنی ایران، تهران: انتشارات سیمای دانش.
Adinevand, M.; Adel Far, B. A., Amrai, Sh. and Bazund, S. (2015). Analyzing the phenomenon of royal hunting in the Qajar era, Ganjaneh Sanad, 26(4), 42-63. (in Persian)
Akhwan Bazaz, M. (2015). Examining another theme in Qajar period notebooks using the method of myth, master's thesis, Al-Zahra University (S), Faculty of Architecture and Art, Tehran. (in Persian)
Alatokoli Rozbahani, F. (2012). Studying the painting by lacquer method in Isfahan during the Qajar era, master's thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Faculty of Art and Architecture. (in Persian)
Baer, E. (2004). The human figure in Islamic art: Inheritances and Islamic transformations (No. 11). Mazda Pub.
 Bundesen, C. (1990). A theory of visual attention. Psychological review, 97(4), 523.
Bundesen, C. (1977). Concept of visual sensation. Perceptual and Motor Skills, 44(3), 1191-1205.
Bundesen, C., & Shibuya, H. (Eds.). (1995). Visual selective attention (Vol. 2). Taylor & Francis.
Bundesen, C., Vangkilde, S., & Petersen, A. (2015). Recent developments in a computational theory of visual attention (TVA). Vision research, 116, 210-218.
Crouzet, S. M., Kirchner, H., and Thorpe, S. J. (2010). Fast saccades toward face: face detection in just 100 ms. J. Vis. 10.
DeAngelus, M., and Pelz, J. (2009). Top-down control of eye-movements: yarbus revisited. Vis. Cogn. 17, 790–811.
Downing, P. E., Jiang, Y., Shuman, M., and Kanwisher, N. (2001). A cortical area selective for visual processing of the human body. Science 293, 2470–2473.
Ebrahimi Naghani, H. (2009). A comparative study of the human figure in Herat school painting and Qajar painting, Jahlo Hanar, 1(1), 13-28. (in Persian)
Ehsani, M. T. (1990). Iranian volumes and journals, Tehran: Amirkabir. (in Persian)
Ehsani, M. T. (203). Iranian covers and pencils and painting: Iranian artists in the last three centuries, Tehran: Amir Kabir. (in Persian)
Fattah, H. M. (2022). First Release of a Pen-Box from the Iranian Era in Matrouh Archaeological Museum (an Archaeological Cultural Study). Journal of Tourism, Hotels and Heritage, 5(1), 336-366.
Graham, D. J., & Redies, C. (2010). Statistical regularities in art: Relations with visual coding and perception. Vision research, 50(16), 1503-1509.
Karimzadeh Tabrizi, M. A. (2000). Qalmadan and other oil industries of Iran, Tehran: Satrap. (in Persian)
Khalili, N. (2007). Laki's works, translated by Sudaba Rafiei Sakhai, Tehran: Karang. (in Persian)
Khatun Mahmoudi, S. and Baharlu, A. R. (2022). The influence of photography on the visual evolution of Laki's works in the Qajar period (with an emphasis on calligraphy and face painting), Negreh, 17(63), 125-141. (in Persian)
Lai, M. L., Tsai, M. J., Yang, F. Y., Hsu, C. Y., Liu, T. C., Lee, S. W. Y., & Tsai, C. C. (2013). A review of using eye-tracking technology in exploring learning from 2000 to 2012. Educational research review, 10, 90-115.
Langton, S. R. H., and Bruce, V. (2000). You must see the point: automatic processing of cues to the direction of social attention. J. Exp. Psychol. Hum. Percept. Perform. 26, 747–757.
Leder, H., Carbon, C. C., & Ripsas, A. L. (2006). Entitling art: Influence of title information on understanding and appreciation of paintings. Acta psychologica, 121(2), 176-198.
Mahmoudi, F. (2017). Illustration of Lacquered Paintings (Papier Mache) in the Qajar Period with an Iconographic Approach, Parse Archaeological Studies, 3(8), pp. 159-177. (in Persian)
Omnie, M.; Abdul Ghani, H. M. & Abdul Aal, A. M. (2022). Conservation and analysis of a Qajar lacquered painting from the Faculty of Applied Arts Museum of Helwan University, Egypt. Journal of Arts and Human Sciences. 9(5), 213-222.
Quiroga, R. Q., and Pedreira, C. (2011). How do we see art: an eye-tracker study? Front. Hum. Neurosci. 5:98.
Rasouli, A. (2008). Examination of the face (Rukh) in monographs from the Safavid era to the early Qajar period (996 AH to 1250 AH), Master's thesis, Ministry of Science, Research and Technology, Al-Zahra University, Faculty of Arts. (in Persian)
Ro, T., Friggel, A., and Lavie, N. (2007). Attentional biases for faces and body parts. Vis. Cogn. 15, 322–348.
Savazzi, F., Massaro, D., Di Dio, C., Gallese, V., Gilli, G., and Marchetti, A. (2014). Exploring responses to art in adolescence: a behavioral and eye-tracking study.
Tsao, D. Y., Freiwald, W. A., Tootell, R. B., & Livingstone, M. S. (2006). A cortical region consisting entirely of face-selective cells. Science, 311(5761), 670-674.
Tessari, A., Ottoboni, G., Mazzatenta, A., Merla, A., & Nicoletti, R. (2012). Please don't! The automatic extrapolation of dangerous intentions. PLoS One, 7(11), e49011.
Villani, D., Morganti, F., Cipresso, P., Ruggi, S., Riva, G., & Gilli, G. (2015). Visual exploration patterns of human figures in action: an eye tracker study with art paintings. Frontiers in Psychology, 6, 1636.
Yavari, H. and Ebtahaj Hamdani, H. (2011). Siri in Iranian oil lacquered pencils, Tehran: Simai Danesh Publications. (in Persian)