آدینه وند، مسعود؛ عادل فر، باقر علی، امرایی، شمسالدین و بازوند، ستار. (1395). تحلیل پدیده شکار سلطنتی در عصر قاجار، گنجینه اسناد، 26(4)، 42- 63.
اخوان بزاز، مریم. (1395). بررسی مضمون دیگری در قلمدانهای دوره قاجار با روش سر اسطوره، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده معماری و هنر، تهران.
ابراهیمی ناغانی، حسین. (1388). مطالعه تطبیقی شکل انسان در نگارگری مکتب هرات و نقاشی قاجار، جلوه هنر، 1(1)، 13- 28.
احسانی، محمدتقی. (1369). جلدها و قلمدانهای ایرانی، تهران: امیرکبیر.
احسانی، محمدتقی. (1382). جلدها و قلمدانهای ایرانی و نگارگری: هنرمندان ایرانی در سه قرن اخیر، تهران: امیرکبیر.
رسولی، آتوسا. (1387). بررسی چهره (رخ) در تکنگارههای دوران صفوی تا اوایل قاجار (996 هجری قمری تا 1250 هجری قمری)، پایاننامه کارشناسیارشد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه الزهرا، دانشکده هنر، تهران.
کریمزاده تبریزی، محمدعلی (1379). قلمدان و سایر صنایع روغنی ایران، تهران: ساتراپ.
خاتون محمودی، سکینه و بهارلو، علیرضا. (1401). تأثیر عکاسی بر تحولات بصری آثار لاکی در دوره قاجار (با تأکید بر قلمدان نگاری و چهره پردازی)، نگره، 17(63)، 125- 141.
خلیلی، ناصر. (1386). کارهای لاکی، ترجمه سودابه رفیعی سخایی، تهران: کارنگ.
علاتوکلی روزبهانی، فاطمه. (1392). بررسی تصویرسازی به روش زیرلاکی در اصفهان دوران قاجار، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده هنر و معماری.
محمودی، فتانه. (1397). تصویرگری آثار نقاشی لاکی (پاپیه ماشه) در دوره قاجار با رویکرد آیکونوگرافی، مطالعات باستان شناسی پارسه، 3(8)، 159- 177.
یاوری، حسین و ابتهاج همدانی، هلیا. (1390). سیری در قلمدانهای لاکی روغنی ایران، تهران: انتشارات سیمای دانش.
Adinevand, M.; Adel Far, B. A., Amrai, Sh. and Bazund, S. (2015). Analyzing the phenomenon of royal hunting in the Qajar era, Ganjaneh Sanad, 26(4), 42-63. (in Persian)
Akhwan Bazaz, M. (2015). Examining another theme in Qajar period notebooks using the method of myth, master's thesis, Al-Zahra University (S), Faculty of Architecture and Art, Tehran. (in Persian)
Alatokoli Rozbahani, F. (2012). Studying the painting by lacquer method in Isfahan during the Qajar era, master's thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Faculty of Art and Architecture. (in Persian)
Baer, E. (2004). The human figure in Islamic art: Inheritances and Islamic transformations (No. 11). Mazda Pub.
Bundesen, C. (1990). A theory of visual attention. Psychological review, 97(4), 523.
Bundesen, C. (1977). Concept of visual sensation. Perceptual and Motor Skills, 44(3), 1191-1205.
Bundesen, C., & Shibuya, H. (Eds.). (1995). Visual selective attention (Vol. 2). Taylor & Francis.
Bundesen, C., Vangkilde, S., & Petersen, A. (2015). Recent developments in a computational theory of visual attention (TVA). Vision research, 116, 210-218.
Crouzet, S. M., Kirchner, H., and Thorpe, S. J. (2010). Fast saccades toward face: face detection in just 100 ms. J. Vis. 10.
DeAngelus, M., and Pelz, J. (2009). Top-down control of eye-movements: yarbus revisited. Vis. Cogn. 17, 790–811.
Downing, P. E., Jiang, Y., Shuman, M., and Kanwisher, N. (2001). A cortical area selective for visual processing of the human body. Science 293, 2470–2473.
Ebrahimi Naghani, H. (2009). A comparative study of the human figure in Herat school painting and Qajar painting, Jahlo Hanar, 1(1), 13-28. (in Persian)
Ehsani, M. T. (1990). Iranian volumes and journals, Tehran: Amirkabir. (in Persian)
Ehsani, M. T. (203). Iranian covers and pencils and painting: Iranian artists in the last three centuries, Tehran: Amir Kabir. (in Persian)
Fattah, H. M. (2022). First Release of a Pen-Box from the Iranian Era in Matrouh Archaeological Museum (an Archaeological Cultural Study). Journal of Tourism, Hotels and Heritage, 5(1), 336-366.
Graham, D. J., & Redies, C. (2010). Statistical regularities in art: Relations with visual coding and perception. Vision research, 50(16), 1503-1509.
Karimzadeh Tabrizi, M. A. (2000). Qalmadan and other oil industries of Iran, Tehran: Satrap. (in Persian)
Khalili, N. (2007). Laki's works, translated by Sudaba Rafiei Sakhai, Tehran: Karang. (in Persian)
Khatun Mahmoudi, S. and Baharlu, A. R. (2022). The influence of photography on the visual evolution of Laki's works in the Qajar period (with an emphasis on calligraphy and face painting), Negreh, 17(63), 125-141. (in Persian)
Lai, M. L., Tsai, M. J., Yang, F. Y., Hsu, C. Y., Liu, T. C., Lee, S. W. Y., & Tsai, C. C. (2013). A review of using eye-tracking technology in exploring learning from 2000 to 2012. Educational research review, 10, 90-115.
Langton, S. R. H., and Bruce, V. (2000). You must see the point: automatic processing of cues to the direction of social attention. J. Exp. Psychol. Hum. Percept. Perform. 26, 747–757.
Leder, H., Carbon, C. C., & Ripsas, A. L. (2006). Entitling art: Influence of title information on understanding and appreciation of paintings. Acta psychologica, 121(2), 176-198.
Mahmoudi, F. (2017). Illustration of Lacquered Paintings (Papier Mache) in the Qajar Period with an Iconographic Approach, Parse Archaeological Studies, 3(8), pp. 159-177. (in Persian)
Omnie, M.; Abdul Ghani, H. M. & Abdul Aal, A. M. (2022). Conservation and analysis of a Qajar lacquered painting from the Faculty of Applied Arts Museum of Helwan University, Egypt. Journal of Arts and Human Sciences. 9(5), 213-222.
Quiroga, R. Q., and Pedreira, C. (2011). How do we see art: an eye-tracker study? Front. Hum. Neurosci. 5:98.
Rasouli, A. (2008). Examination of the face (Rukh) in monographs from the Safavid era to the early Qajar period (996 AH to 1250 AH), Master's thesis, Ministry of Science, Research and Technology, Al-Zahra University, Faculty of Arts. (in Persian)
Ro, T., Friggel, A., and Lavie, N. (2007). Attentional biases for faces and body parts. Vis. Cogn. 15, 322–348.
Savazzi, F., Massaro, D., Di Dio, C., Gallese, V., Gilli, G., and Marchetti, A. (2014). Exploring responses to art in adolescence: a behavioral and eye-tracking study.
Tsao, D. Y., Freiwald, W. A., Tootell, R. B., & Livingstone, M. S. (2006). A cortical region consisting entirely of face-selective cells. Science, 311(5761), 670-674.
Tessari, A., Ottoboni, G., Mazzatenta, A., Merla, A., & Nicoletti, R. (2012). Please don't! The automatic extrapolation of dangerous intentions. PLoS One, 7(11), e49011.
Villani, D., Morganti, F., Cipresso, P., Ruggi, S., Riva, G., & Gilli, G. (2015). Visual exploration patterns of human figures in action: an eye tracker study with art paintings. Frontiers in Psychology, 6, 1636.
Yavari, H. and Ebtahaj Hamdani, H. (2011). Siri in Iranian oil lacquered pencils, Tehran: Simai Danesh Publications. (in Persian)