باز اندیشی در روابط معنایی کافه به مثابه سبک زندگی جوانان در شهرتهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد

10.22059/ijar.2024.380635.459885

چکیده

این مقاله به بررسی کافه روی به مثابه سبک زندگی جوانان مناطق 2 و 6 تهران می پردازد و تلاش می کند ویژگی های سبک زندگی این گروه از جوانان را مشخص کند. کافه روی تنها برای نوشیدن قهوه و خوردن غذایی ساده نیست، بلکه کافه ها فضایی با ویژگی های فرهنگی است که در بستر شهرنشینی و در میان طبقه متوسط و طی برخی تحولات فرهنگی دوره معاصر شکل گرفته است. اغلب مخاطبان این فضاهای فرهنگی شهری گروهی از جوانان طبقه متوسط شهرنشین هستند که برای دستیابی به تجربه ای متفاوت و برای تعاملات غیر رسمی آن را انتخاب می کنند. کافی شاپ بخشی از سبک زندگی یا اوقات فراغت این جوانان است. این نوشتار با هدف بازاندیشی درباره تجربه حضور جوانان در کافی شاپ و بازاندیشی در نظام روابط معنایی کافه به دنبال پاسخ به پرسش، چرایی استقبال جوانان از کافه ها در شهر تهران است. رویکرد مسلط بر پژوهش، پدیدارشناسی است که سعی در شناسایی نظام روابط معنایی حاکم بر کافه ها از خلال مصاحبه های نیمه ساختار با 30 نفر از جوانان ( 18 تا 30 سال ) تهرانی دارد . تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش در این مطالعه نشان می دهد که کافی شاپ برای جوانان مکان رهایی از خشونت های فرهنگی و مکان نمایش اختیار عاملیت در برابر اجبار ساختار است. همچنین به جوانان این امکان را می دهد، در فضای خصوصی سازی شده ی خود که هنجار های خرده فرهنگ آنان پذیرفته شده است ، به دور از کنترلگری بزرگتر ها و دیگری ناظر بر آنها در جامعه ، تصویر واقعی خود را در کنار دیگر همسالان و همالان به نمایش بگذارند.

این مقاله به بررسی کافه روی به مثابه سبک زندگی جوانان مناطق 2 و 6 تهران می پردازد و تلاش می کند ویژگی های سبک زندگی این گروه از جوانان را مشخص کند. کافه روی تنها برای نوشیدن قهوه و خوردن غذایی ساده نیست، بلکه کافه ها فضایی با ویژگی های فرهنگی است که در بستر شهرنشینی و در میان طبقه متوسط و طی برخی تحولات فرهنگی دوره معاصر شکل گرفته است. اغلب مخاطبان این فضاهای فرهنگی شهری گروهی از جوانان طبقه متوسط شهرنشین هستند که برای دستیابی به تجربه ای متفاوت و برای تعاملات غیر رسمی آن را انتخاب می کنند. کافی شاپ بخشی از سبک زندگی یا اوقات فراغت این جوانان است. این نوشتار با هدف بازاندیشی درباره تجربه حضور جوانان در کافی شاپ و بازاندیشی در نظام روابط معنایی کافه به دنبال پاسخ به پرسش، چرایی استقبال جوانان از کافه ها در شهر تهران است. رویکرد مسلط بر پژوهش، پدیدارشناسی است که سعی در شناسایی نظام روابط معنایی حاکم بر کافه ها از خلال مصاحبه های نیمه ساختار با 30 نفر از جوانان ( 18 تا 30 سال ) تهرانی دارد . تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش در این مطالعه نشان می دهد که کافی شاپ برای جوانان مکان رهایی از خشونت های فرهنگی و مکان نمایش اختیار عاملیت در برابر اجبار ساختار است. همچنین به جوانان این امکان را می دهد، در فضای خصوصی سازی شده ی خود که هنجار های خرده فرهنگ آنان پذیرفته شده است ، به دور از کنترلگری بزرگتر ها و دیگری ناظر بر آنها در جامعه ، تصویر واقعی خود را در کنار دیگر همسالان و همالان به نمایش بگذارند.

این مقاله به بررسی کافه روی به مثابه سبک زندگی جوانان مناطق 2 و 6 تهران می پردازد و تلاش می کند ویژگی های سبک زندگی این گروه از جوانان را مشخص کند. کافه روی تنها برای نوشیدن قهوه و خوردن غذایی ساده نیست، بلکه کافه ها فضایی با ویژگی های فرهنگی است که در بستر شهرنشینی و در میان طبقه متوسط و طی برخی تحولات فرهنگی دوره معاصر شکل گرفته است. اغلب مخاطبان این فضاهای فرهنگی شهری گروهی از جوانان طبقه متوسط شهرنشین هستند که برای دستیابی به تجربه ای متفاوت و برای تعاملات غیر رسمی آن را انتخاب می کنند. کافی شاپ بخشی از سبک زندگی یا اوقات فراغت این جوانان است. این نوشتار با هدف بازاندیشی درباره تجربه حضور جوانان در کافی شاپ و بازاندیشی در نظام روابط معنایی کافه به دنبال پاسخ به پرسش، چرایی استقبال جوانان از کافه ها در شهر تهران است. رویکرد مسلط بر پژوهش، پدیدارشناسی است که سعی در شناسایی نظام روابط معنایی حاکم بر کافه ها از خلال مصاحبه های نیمه ساختار با 30 نفر از جوانان ( 18 تا 30 سال ) تهرانی دارد .

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rethinking the semantic relations of the cafe as a lifestyle of young people in Tehran

نویسندگان [English]

  • Maryam Hosseinyazdi 1
  • Marzieh Gordani 2
1 Faculty of Social Sciences, University of Tehran
2 Master's student
چکیده [English]

This article examines Roy Cafe as the lifestyle of the youth of Tehran's 2nd and 6th districts and tries to determine the lifestyle characteristics of this group of young people. Cafe Roy is not only for drinking coffee and eating simple food, but cafes are a space with cultural characteristics that has been formed in the context of urbanization and among the middle class and during some cultural developments of the contemporary period. Most of the audience of these urban cultural spaces are a group of urban middle-class youth who choose it to get a different experience and for informal interactions. Coffee shop is part of the lifestyle or leisure time of these young people. This article is aimed at rethinking the experience of young people attending coffee shops and rethinking the semantic relationship system of the cafe in search of an answer to the question, why young people welcome cafes in Tehran. The dominant approach in the research is phenomenology, which tries to identify the system of semantic relations governing the cafes through semi-structured interviews with 30 young people (18 to 30 years old) from Tehran. The analysis of the research findings in this study shows that the coffee shop is a place for young people to get rid of cultural violence and a place to show agency against the coercion of the structure. It also gives young people the possibility, in their privatized space where the norms of their subculture are accepted, away from the control of the elders and the others watching over them in the society, to present their true image together with other peers and peers. to display

This article examines Roy Cafe as the lifestyle of the youth of Tehran's 2nd and 6th districts and tries to determine the lifestyle characteristics of this group of young people. Cafe Roy is not only for drinking coffee and eating simple food, but cafes are a space with cultural characteristics that has been formed in the context of urbanization and among the middle class and during some cultural developments of the contemporary period. Most of the audience of these urban cultural spaces are a group of urban middle-class youth who choose it to get a different experience and for informal interactions. Coffee shop is part of the lifestyle or leisure time of these young people. This article is aimed at rethinking the experience of young people attending coffee shops and rethinking the semantic relationship system of the cafe in search of an answer to the question, why young people welcome cafes in Tehran. The dominant approach in the research is phenomenology, which tries to identify the system of semantic relations governing the cafes through semi-structured interviews with 30 young people (18 to 30 years old) from Tehran. The analysis of the research findings in this study shows that the coffee shop is a place for young people to get rid of cultural violence and a place to show agency against the coercion of the structure. It also gives young people the possibility, in their privatized space where the norms of their subculture are accepted, away from the control of the elders and the others watching over them in the society, to present their true image together with other peers and peers. to display

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cafe
  • urban youth lifestyle
  • leisure time
  • urban cultural space
  • youth hangout