آزادارمکی، تقی وشالچی، وحید. (1384). دو جهان ایرانی: مسجد و کافی شاپ. 2-5.
آزاد ارمکی، تقی. (۱۳۹۰). پاتوق و مدرنیته ایرانی، تهران، آوای نور، چاپ دوم.95
تابان محسن, پورجعفر محمدرضا, پورمند حسنعلی.(1391)، هویت و مکان، رویکردی پدیدارشناسانه، 12 (2)، 79-90.
ترکمان, قائد و شمتوب ، سوگل. (1396). پاتوق، فضای جمعی شهری و معماری و محل تعاملات اجتماعی و فرهنگی (نمونه موردی شهر برازجان). فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری, 8(31)، 225-248.
ذکائى، محمد سعید. (۱۳۸۶)، فرهنگ مطالعات جوانان، تهران، مؤسسه انتشارات آگاه، 49-58.
ربیعی, کامران, و شریعت منش، محسن. (1399). پاتوق و تولید اجتماعی فضا: مطالعۀ پدیدارشناسانۀ زندگی روزمره در پاتوق های زنانۀ اصفهان. زن در توسعه و سیاست, 18(2), 263-292.
رحمانی، مریم و رفیع پور، سعید. (1400). کافی شاپ به مثابه مکان صلح محور (بازاندیشی در نظام روابط معنایی کافی شاپ)، 143-146.
رلف، ادوارد. (۱۳۸۹). مکان و بی مکانی، ترجمه محمدرضا نقصان محمدی و کاظم مندگاری و زهیر متکی، تهران: آرمانشهر ص 61-73.
زندی, روشن و بلقیس, امیریخواه. (1397). مقایسة نامگذاری قهوه خانهها با کافی شاپهای شهر تهران از دیدگاه نام شناسی اجتماعی. فصلنامه علمی-پژوهشی زبانشناسی اجتماعی, 1(4), 30-41.
شالچی. (۱۳۸۷).« سبک زندگی جوانان کافی شاپ»، تحقیقات فرهنگی ایران، ۱(۱)، ۹۳-115.
عابدینی و ساکت حسنلوئی. (1400). مکان های سوم شهری؛ صحنه خلق پاتوق های اجتماعی و تفریحی جامعه مطالعه موردی: بررسی تطبیقی کافه های مناطق 1 و 4 شهر اورمیه. دانش شهرسازی, 5(2), 153-170.
فراش خیابانی. و شهابیان، پویان. (1398). از کافه ها بیاموزیم: کافه ها به مثابه دگرفضاها. فصلنامه مطالعات شهری, 8(30), 109-121.
مرتاض هجری, هانیه. و مدیری, آتوسا. (1398). ارزیابی کارکرد مکان سومی کافهها برای جوانان در خیابان انقلاب و ولیعصر. نامه معماری و شهرسازی, 22(11), 37-52.
مهدی زاده، سیدمحمد و عزیزی، فرید. (1394). تحلیل وضعیت کنش ارتباطی در کافه های تهران. انجمن ایرانی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ۱۱ (۴۱)،ص ۶۹-۹۹
نیکخواه، هدایت اله و رستگار، یاسر و فدایی، سامیه. (1398)، اتنوگرافی کافی شاپ در بندرعباس؛ از خرده فرهنگ تا ضد فرهنگ، 2، 59-84.
Altman, I. & Low, S. (Eds.) (1992). Place attachment. New York: Plenum Press.
Altman, I. & Rogoff, B. (1987) World views in psychology: Trait, interactionist, organismic, and transactional approaches. In D. Stokols & I. Altman, (Eds.), Handbook of Environmental Psycholog, Vol. 1, New York: John Wiley.
Brady, Bernadine, Forkan, Cormac and Lisa Moran (2017) Spaces of connection and belonging: young people’s perspectives on the role of youth cafés in their lives, Child Care in Practice, 24 (4), 12-25..
Brown, B. & Perkins, D. (1992). Disruptions in place attachment. In I. Altman & S. Low, (Eds.), Place attachment. New York: Plenum Press.
Butler, Chris. Henri Lefebvre: Spatial politics, everyday life and the right to the city. Routledge-Cavendish, 2012, page 44.
Chawla, L. (1992). Childhood place attachments. In I. Altman& S. Low (Eds.), Place attachment. New York: Plenum Press.
Cooper-Marcus, C. & Francis, C. (1998). People places. New York: Wiley & Sons.
Crumpacker, S. (1992). The experience of school as place.(Doctoral dissertation, University of Virginia, 1992). DissertationAbstracts International, DIA-A 53/08, 2610.
Felton, Emma 2012 Eat, drink, and be civil: Sociability and the cafe. http://journal.mediaculture. org. aulindex. php/mcj ournall artic I e/view Artic lei 463
Harris, P., Brown, B. & Werner, C, (1996). Privacy regulation and place attachment: Predicting attachments to a student family housing facility. Journal of Environmental Psychology,16, 287-301.
Low, S. (1992) Symbolic ties that bind. In I. Altman & S. Low(Eds.), Place attachment. New York: Plenum Press.
Manzo, John, 2014 Machines, People, and Social Interaction in "Third-Wave" Coffeehouses.Journal of Arts and Humanities, 3(8): 1-12.
Oldenburg, R. (1999). The great good place. New York: Marlowe& Company.
Pendergrast, M. (1999). Uncommon grounds: The history ofcoffee and how it transformed our world. New York: Basic Books.
Pozos-Brewer, Rose (2015) Coffee Shops: Exploring Urban Sociability and Social Class in the Intersection of Public Private Space, Sociology & Anthropology.
Proshansky, H., Fabian, A., & Kaminoff, R. (1983). Place-identity:Physical world socialization of the self. Journal of Environmental Psychology, 3, 57-83.
Relph, E. (1976). Place and placelessness. London: Pion Limited
Schmidt, Palupi and I., Ouyang, F., and Zhu, Y. (2012), Coffee SHop culture: an observational Study, KomuniTi, Vol. VI No.2 Juli.
Stokols, D. & Shumaker, S. (1981). People in places: A transactionalview of settings. In J. Harvey, (Ed.), Cognition, SocialBehavior, and the Environment. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Stokols, D. & Shumaker, S. (1982). The psychological context of residential mobility and well-being. Journal of Social Issues,38, 149-172.
Tuan, Y. F. (1980). Rootedness versus sense of place. Landscape,24, 3-8.
Urry, John. (2002). Consuming places, (Second Edition). London and New York: Routledge, page 1.
Waxman, Lisa 2006 The Coffee Shop: Social and Physical Factors Influencing Place Attachment. Journal ofInterior Design, 31(3): 35-53.