این نوشته از منظر انسانشناسى اقتصادى، نگاهى متفاوت با مردمشناسان کلاسیک مکتب نوسازى به ده ایرانى به مثابه زادگاه فرهنگ تولیدى و کار دارد و به برخى عوامل موثر در فروهشتگى ده و دگرگونى و تقلیل ساختار تولیدى شهرهاى ایران اشاره میکند. در یک صد سال اخیر، ایرانیان با شتابى فزاینده از فضاهاى تولیدى در ده، ایل، فضاهاى کشتکارى، دامدارى، و همزمان از فضاى تولیدات و صنایع شهرى، سازمانهاى غیررسمى و نیمهرسمى اصناف و پیشهوران و کارگاههاى تولید سنتى و متعاقب آن از کل فرهنگ تولیدى فاصله گرفتهاند و به تدریج به فضاهاى شبهاشرافى، میراثخوارى خامفروشى و فرهنگ مصرفى فزاینده خو گرفته و نزدیک شدهاند. این دگرگونىها در نوع ارتباط ما با جهان و قدرت غالب جهانى و نظام سوداگرىِ همزاد با پانصد سال استعمار اتفاق افتاده است. . ایران از نخستین جوامع تولیدکننده جهان و داراى فرهنگ تولیدى پیچیده و کارآمد بوده است، اما مسائل تاریخى، اجتماعى ...
فرهادی, مرتضی. (1390). فروهشتگى ده و کژبالشى شهر ایرانى (کاهندگى فرهنگ تولیدى و افزایندگى فرهنگ مصرفى در ایران). پژوهشهای انسانشناسی ایران, 1(2), 7-28.
MLA
مرتضی فرهادی. "فروهشتگى ده و کژبالشى شهر ایرانى (کاهندگى فرهنگ تولیدى و افزایندگى فرهنگ مصرفى در ایران)", پژوهشهای انسانشناسی ایران, 1, 2, 1390, 7-28.
HARVARD
فرهادی, مرتضی. (1390). 'فروهشتگى ده و کژبالشى شهر ایرانى (کاهندگى فرهنگ تولیدى و افزایندگى فرهنگ مصرفى در ایران)', پژوهشهای انسانشناسی ایران, 1(2), pp. 7-28.
VANCOUVER
فرهادی, مرتضی. فروهشتگى ده و کژبالشى شهر ایرانى (کاهندگى فرهنگ تولیدى و افزایندگى فرهنگ مصرفى در ایران). پژوهشهای انسانشناسی ایران, 1390; 1(2): 7-28.