در منطقه کشکسرای شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی تا دو دهه پیش، تدفین مردگان به شیوه منحصر به فردی بنام تدفین ”امانتی“ انجام میشد. محققان این مقاله با تکیه بر مشاهده مشارکتی و گفتگو با عاملان مناسک ”امانت“ دادههای مربوط را جمعآوری کردهاند. در مناسک امانت، مرده به طور موقتی در اتاقکی در قبرستان قرار میگیرد و چندین سال مورد مراقبت است. سپس در فصل پاییز، استخوانهای باقیمانده برای تدفین دایم توسط نزدیکان مرده به شهرهای مقدسی چون مشهد و قم برده میشوند. ما تلاش کردهایم تا با روش رویکردی مردمنگارانه و با الهام از پندارههای مفهومی شاخه انسانشناسی مرگ این مناسک تحلیل کنیم. تأملات انسانشناختی ما از دوگانه کالبدی قبر امانتی / قبر دائم، دوگانههای اجتماعی و مفهومی زیر را میسازد: 1 ـ گذار اولیه / گذار ثانویه، 2 ـ مکان و عامل اجتماعی / مکان، زمان و عامل قدسی، 3 ـ آشوب مرگ / آرامش سفر. بدین ترتیب، مناسک امانت روایتی از معنای مرگ و حیات کشکسراییها برای ما است. این معنا مبتنی بر دگرگونیهای فضایی ـ زمانی هستند و تأثیرات ذهنی و حسی را نشان میدهند.
علیزاده اقدم, محمدباقر, & ایزدی جیران, اصغر. (1391). مناسک امانت: آشوب مرگ و آرامش سفر در کشکسرای مرند. پژوهشهای انسانشناسی ایران, 2(1), 59-39. doi: 10.22059/ijar.2012.50650
MLA
محمدباقر علیزاده اقدم; اصغر ایزدی جیران. "مناسک امانت: آشوب مرگ و آرامش سفر در کشکسرای مرند", پژوهشهای انسانشناسی ایران, 2, 1, 1391, 59-39. doi: 10.22059/ijar.2012.50650
HARVARD
علیزاده اقدم, محمدباقر, ایزدی جیران, اصغر. (1391). 'مناسک امانت: آشوب مرگ و آرامش سفر در کشکسرای مرند', پژوهشهای انسانشناسی ایران, 2(1), pp. 59-39. doi: 10.22059/ijar.2012.50650
VANCOUVER
علیزاده اقدم, محمدباقر, ایزدی جیران, اصغر. مناسک امانت: آشوب مرگ و آرامش سفر در کشکسرای مرند. پژوهشهای انسانشناسی ایران, 1391; 2(1): 59-39. doi: 10.22059/ijar.2012.50650