مطالعه انسان شناختی هدایای دوره صفوی به دربار عثمانی: مطالعه موردی پوشاک و زیراندازها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه هنر و معماری دانشگاه پیام نور تهران. ایران

چکیده

حاکمان صفوی از هدایا به عنوان یک راهبرد سیاسی استفاده می کردند و این هدایا حاوی پیام هایی از قدرت هنری و فرهنگی آنان بود. منسوجات از جمله هدایایی هستند که در دربار صفوی به وفور به کار رفته است و به عنوان ابزاری برای به نمایش گذاشتن قدرت حکومت و درباریان استفاده می‌شد.
این پژوهش از منظر ماهیت و روش، تاریخی است که با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای به بررسی منسوجاتی پرداخته که به عنوان هدیه به دربار عثمانی ارسال شده است و به این سوالات پاسخ می دهد که: چه منسوجاتی به عنوان هدیه در نظر گرفته می‌شدند و چه ویژگی‌هایی داشتند؟ و ارسال هدایای فاخر و با ارزش، چه نقشی در ارتباطات سیاسی حکومت صفویه با دربار عثمانی داشت؟
این پژوهش ســعی می کنــد تا ضمــن بهره گیــری از نوشــته های تاریخی مربوط به دوره صفوی و عثمانی، از گزارشات ســیاحان و پژوهشگرانی اســتفاده کند که با منسوجات فاخر آن دوره آشنا بودند. منابع تحقیقاتی شامل هدایایی است که از دربار صفوی به دربار عثمانی ارسال شده اند و ویژگی منسوجات شاخص صفــوی را پوشــش می دهند. جامعه آماری شامل 5 عدد از منسوجاتی است که به عنوان هدایا از دولت صفوی در موزه توپکاپی در استانبول وجود دارند. نتایج نشان می دهد که طرح‎ها و نقوش پارچه های صفوی، غالباً معنای دوگانه‎ای داشته اند و به شکلی سخاوتمندانه به دربار عثمانی اهدا می شد، در حالی‌که حامل انگیزه ها و پیام های مختلف انسان شناختی و سیاسی مهمی بوده اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Anthropological Study of Safavid Gifts to the Ottoman Court: Case Study of Clothing and Objects

نویسنده [English]

  • Somaye Noorinejad
Assistant Professor, Department of Art and Architecture, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Safavid rulers used gifts as a political strategy, and these messages conveyed messages of their artistic and cultural power. Textiles are among the gifts that have been used extensively in the Safavid court and have been used as a tool to demonstrate the power of the government and courtiers.This research tries to use the reports of tourists and scholars who were familiar with the luxurious textiles of that period, in addition to using historical writings related to the Safavid and Ottoman periods. Research sources include gifts that were sent from the Safavid court to the Ottoman court and cover the characteristics of Safavid textiles. The statistical population includes 5 textiles that are available as gifts from the Safavid government in the Topkapi Museum in Istanbul.
The results show that the designs of Safavid fabrics often had a double meaning and were generously donated to the Ottoman court, while carrying various anthropological and political motives and messages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • gifts
  • Marcel Mauss
  • Ottoma
  • Safavid
  • textiles
Abrahamian, E. (2008). A History of Modern Iran. London: Cambridge University Press. Aga-Oglu, M. (1941). Safavid Rugs and Textiles: The Collection of the Shrine of Imam Ali at Al-Najaf. New York: Colombia University Press.
Arcak, S. (2012). Gifts in Motion: Ottoman—Safavid Cultural Exchange, 1501-1618. University of Minnesota, p. vi.
Babayan, K. (1994). The Safavid Synthesis: From Qizilbash Islam to Imamite Shi’ism. Iranian Studies, 27, 135-161.
Blair, S., & Bloom, J. (1994). The Art and Architecture of Islam. Yale University Press. Busbequius, A.G. (1774). Travels into Turkey: Containing the Most Accurate Account of the Turks, and Neighboring Nations, Their Manners, Customs, Religion, Superstition, Policy, Riches, Coins, etc. London:
Robinson, J. & W. Payne. Eiland, Murray. (2000). Scholarship and a Controversial Group of Safavid Carpets. Iran, 38, 97-105.
Eiland, M., & Pinner, R. (1999). The Salting Carpets. Oriental and Textile Studies, 5, Part 2: The Salting Carpets.
Franses, M. (1999). Some Wool Pile Persian-Design Niche Rugs. In Oriental Carpet and Textile Studies, 5, Part 2: The Salting Carpets.
Eiland, Murray & Pinner, Robert (Eds.) Danville, California: International Conference on Oriental Carpets.
Ortayli, I. (2009). Topkapi Palace: Milestones in Ottoman History Hardcover. Blue Dome Press; Illustrated edition.
Grabar, O. (2006). The Shared Culture of Objects. Islamic Visual Culture, 1100-1800, Vol. II: Constructing the Study of Islamic Art Hampshire: Ashgate Publishing Limited.
Komaroff, L. (2011). Gifts of the Sultan: The Arts of Giving at the Islamic Courts. New Haven: Yale University Press.
Lambton, A. (2009). Pishkash: Present or Tribute?. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 57(1), 145-158.
Matthee, R. (2001). Gift Giving in Safavid Persia. Encyclopedia Iranica, Vol. X New York: Bibliotheca Persica Press.
Mauss, M. (2000). The Gift: Form and Reason for Exchange in Archaic Societies. Translated by W.D. Halls New York and London: W. W. Norton, 2000; reprint London: Routledge.
Mills, J. (1999). The Salting Group: A History and Clarification. Oriental Carpet and Textile Studies, 5, Part 2: The Salting Carpets Eiland, Murray & Pinner, Robert (Eds.) Danville, California: International Conference on Oriental Carpets.
 Morony, M. (2011). Gift Giving in the Iranian Tradition. In Komaroff, Yale University Press. Ortayli, I. (2011). Gifts and the Topkapi Palace. New Haven & London.
Rogers, J.R. (1986). The Topkapi Saray Museum. Costumes, Embroideries and Other Textiles, Little.
Brown & Co Savory, R. (1980). Iran under the Safavids. Cambridge: Cambridge University Press.
Tanindi, Z. (2008). Topkapi Palace and its Persian Holdings. Encyclopedia Iranica.