تحلیل استعاری مفهوم‌سازی فعالان زن ایرانی از «زن‌بودگی» در اینستاگرام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ارتباطات دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران

چکیده

با مطالعۀ عبارات استعاری در یک زبان در خصوص زن و زن‌بودگی می‌توان به شناخت نظام ادراکی حاکم بر ذهن گویشوران آن زبان در این خصوص دست‌یافت. با تشدید روندهایی همچون شبکه‌ای شدن و گسترش روزافزون بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی، فعالان زن نیز از این رسانه‌ها در جهت اهداف خود بهره می‌گیرند. هدف این مقاله، تحلیل استعاری مفهوم‌سازی فعالان زن ایرانی از «زن بودگی» در اینستاگرام و چگونگی ادراک تجربۀ زن‌بودگی توسط ایشان از طریق شناخت استعاره‌های محوری است که معانی آن را با یکدیگر مرتبط می‌سازد. برای دستیابی به هدف مذکور، با بهره‌گیری از رویکردهای زبان‌شناسی شناختی، به پرسش‌های ذیل پاسخ داده شده است؛ 1، مقولۀ مفهومی زن و تجربۀ زن‌بودگی چگونه توسط فعالان زن ایرانی در اینستاگرام معناسازی شده است و برساخت معنایی این فعالان زن از مفهوم زن چیست؟ فعالان زن چگونه دربارۀ مفهوم زن می‌اندیشند و بر مبنای آن به کنش می‌پردازند؟ چه معنایی از زن‌بودگی را با مخاطبان خود در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند؟
با تحلیل مضامین و محتوای به اشتراک گذاشته‌شده توسط 40 فعال زن در اینستاگرام، 160 استعاره مفهومی استخراج شد. این استعاره‌های مفهومی حول سه محور عمده شکل‌گرفته است: بازنمایی وضعیت کنونی زنان در جامعه ایرانی و گفتمان مسلط مردسالاری، نفی سنت‌های مردسالارانه در جامعۀ ایرانی و مفهوم‌سازی سلبی از زن‌بودگی و نیز معنادهی به تجربۀ زن‌بودگی به‌صورت عمومی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Metaphorical Analysis of “Feminine” Conceptualization by of Activist women on Farsi Instagram

نویسندگان [English]

  • Abdollah Bicharanlou 1
  • Zohre Bavali 2
1 Assistant Professor, The University of Tehran
2 M.A of Media & Cultural Studies, The University of Tehran
چکیده [English]

By studying the conceptual statements in a language on the feminine & femininity, one can find out the cognition system of a language speakers on the feminine. By expansion of using social media including social networks, women activists use these media in line with their goals too. This paper aims to study the way of feminine conceptualization by activist women on Farsi Instagram and their understanding of femininity experience & basic metaphors which interconnect the meanings of femininity. To realize the paper aim cognitive linguistics approaches applied to answer these questions: 1. what metaphors are constructed by activist women speaking Persian on the feminine & femininity on Instagram social network? 2. What meanings are constructed by activist women speaking Persian on the feminine & femininity on Instagram? 3. How activist women speaking Persian think about the feminine & femininity on Persian Instagram?
The qualitative analysis method has been applied to gather the research data and MIP (metaphor identification procedure) has been used to analyze the data. By analyzing the shared posts on Instagram by 40 selected activist women. 160 conceptual metaphors were extracted for metaphorical analysis which have been categorized in 3 macro conceptual domains.

کلیدواژه‌ها [English]

  • activism: activist women:conceptual metaphor: feminine: instagram
Koo, G. Y. (2016). To be myself and have my stealthy freedom: The Iranian Women’s Engagement with social media. Revista de estudios internacionales mediterráneos.
 Lakoff, G. (1993), The contemporary theory of metaphor, In Metaphor and thought. Ortony, Andrew (ed), New York: Cambridge University Press. pp. 202– 251.
Ahmed, U. (2018). Metaphor in the construction of gender in media discourse: analysis of metaphors used to describe women in Nigerian newspapers. International Journal of Gender and Women’s Studies, 6(1), 88-99.
Zubair, S. (2007). Silent birds: Metaphorical constructions of literacy and gender identity in women's talk. Discourse Studies, 9(6), 766-783.
Statista (2022). Countries with the highest number of internet users 2022. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/262966/number-of-internet-users-in-selected-countries/
Statista (2022). Most popular social networks worldwide as of January 2022, ranked by number of monthly active users. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-ofusers/