مطالعه روابط قدرت و مقاومت در جهان معاصر: مطالعه مردم نگارانه تجربه ی راهپیمایی اربعین 1394

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

این مقاله، بخشی از مطالعه ای است که برای شناخت ابعاد مردمشناختی، جامعه شناختی و مطالعات فرهنگی و رسانه ای راهپیمایی اربعین انجام شده است. استقبال و مشارکت افراد در راهپیمایی اربعین به عنوان یک میدان و فضای فرهنگی سبب شد تا یک کار مردمنگارانه در ضمن مشارکت یکی از محققان در راهپیمایی اربعین در سال های 1394 و 1395 به مدت 21 روز در جمع شرکت کنندگان انجام شود و مسافت تقریبی 240 کیلومتر را به صورت پیاده طی کرده و در طول مسیر به ثبت داده ها بپردازد. ما به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که چرا این فضاهای فرهنگی با استقبال فراگیر و فراملی و بدون مرز روبرو بوده است. ویکتور ترنر با ارائه نظریه های نمادها و قدرت مناسک در تغییر موقعیت های اجتماعی و تحلیل عمیق و روان شناختی اش تجارب خویش از زندگی و مناسک و آیینها را بیان می کند. بر اساس نظریه های ترنر توضیح خواهیم داد که افراد شرکت کننده در راهپیمایی اربعین از زندگی روزمره جدا شده و رها از چارچوب های اجتماعی حالت آستانه ای را تجربه می کنند. حالتی از رهاشدگی از نمادهای زندگی دوره نوسازی، اتحاد و با هم بودن که افراد در آن شرایطی کاملا یکسان دارند و از محدودیت های اجتماعی و شرایط یکنواخت زندگی روزمره رها می شوند که در شرایط عادی اجتماعی قابل تجربه نیست. حوزه تحقیقاتی مقاله به مناسک، مطالعات آیینی و مردم نگاری مربوط می باشد که ربط آن به روابط قدرت و مقاومت را مطالعه می کند و دستآورد آن می تواند مورد بهره مندی مطالعات فرهنگی ایرانی، قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying Power and Resistance Relations in Contemporary World: An Ethnographic Analysis of the Experience of the 2015 Arbaeen March

نویسندگان [English]

  • Hamid Abdollahyan 1
  • Seyed Mohammad Tabatabaei 2
1 Department of Communication, Faculty of Social Sciences, University of Tehran
2 Department of Communication, Faculty of Social Sciences, University of Tehran
چکیده [English]

This paper is part of a study that tries to offer a description of the Arbaeen March and explains its socio-anthropological and media and cultural studies significance. The march attracts people from various parts of Iraq and across world and ends in Karbala. The welcome and participation of people in the Arbaeen March as a field of study and a cultural space encouraged us to get involved in the Arbaeen March in 2015 and 2016 for 21 days in the company of others. The March took place at a distance of 240 km. the question here is why has Arbaeen become an extra-national phenomenon. we will use Turner’s approach, to explain how the marchers separate from everyday-life and experienced a limen and ‘threshold’ status within the social context. This is a state of liberation from the symbols of modernized life, followed by the unity and being together in conditions. Such condition is the same for every participant, a condition that is free from social constraints and monotonous conditions of daily life. Such separation is not experienced in normal social situations. The field research of the present study consists of rituals and how they can reflect power and resistance relations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Arbaeen march :neveryday lif:
  • ritual: threshold situation: resistance
Beech, N. (2011). Liminality and The Practice of Identity Reconstruction. Human relation, 285-302.
Deflem, M. (1991). Ritual, Anti-structure, and Religion: a Discussion of Victor Turner's Processual Symbolic Analysis Purdue University. 30(1), 1-25.
Jaimangal-Jones, D. P. (2010). Going the distance: locating journey, liminality and rites of passage in dance music experiences. Leisure studies, 253-268.
Turner, V. W. (1973, March 16). Symbols in African Ritual. Science, 179, 1100-1105.
Van Gennep, A. (2013). The Rites of Passage, trans. M. Vizedom, & G. Caffee, London: Taylor and Francis.
White, M. and James Schwoch (2006). Questions of Method in Cultural Studies, Malden: Blackwell Publishing.